
2001 

On January 16, Majdi al-Arbid, a free-lance cameraman and owner of a private production 
company in the Gaza Strip, was detained by the Preventive Security Services of the 
Palestinian National Authority (PNA) in Gaza in connection with video footage of the PNA’s 
execution of a Palestinian accused of collaborating with Israel. The PNA was angered that the 
execution was aired on Israel’s Channel 2. PNA suspected that whoever shot the footage 
then gave it to Al-Arbid, who passed it to Channel 2. Al-Arbid was detained for eight days, and 
was released on January 23. 

On January 17, masked gunmen in the Gaza Strip assassinated Hisham Mekki, the general 
head of the official Palestinian radio and television stations and member of the Fatah 
movement. A Palestinian group, known as "Palestinian Al Aqsa Brigades" claimed 
responsibility for the assassination of Mekki. According to RSF, doctors at nearby Shifa 
Hospital said Mekki was shot twice in the head and once in the chest.  

Palestinian Authority Security officials arrested Palestinian television cameraman Majdi Arbid 
for filming the execution of Majdi Makawi, a convicted collaborator with the Israelis, in Gaza 
on January 20. Arbid sold the film to the Israeli Channel 2, which broadcasted the execution, 
according to a Reuters report. 

Cameraman Ashraf Kutkut and reporters Mas’adah ’Uthman and Duha Al Shami, all 
working for Al Wattan TV, were attacked by Israeli troops on January 28, at the entrance of 
Ein Kenia, a village near Ramallah in the West Bank, although they all had valid press cards. 
Al Shami was beaten by the soldiers and the crew’s equipment was confiscated at the check 
point. Eventually, the crew was released, and the next day they retrieved their cameras and 
video cassettes after they had been inspected by the Israeli authorities. 

On February 8, The offices of the official Palestinian newspaper Al-Hayat al-Jadida, located in 
the West Bank town of Al-Bireh, was hit during a barrage of gunfire that lasted from about 9 
a.m. to 2 p.m. No one was injured, but the building was heavily damaged. The staff took cover 
in the basement during the shooting. According to staff, the shots came from the direction of 
the Israeli army base in Jabal al-Tawil, near the Jewish settlement of Pisgaout. 

Laurent van der Stockt, 36, a veteran photographer working for the GAMMA photo agency 
and Newsweek magazine, was struck in the left knee with a live bullet while covering clashes 
between Palestinian demonstrators and Israeli troops near the West Bank town of Ramallah 
on February 9. It was reported by CPJ that during a telephone interview between an IDF 
spokesman and CPJ, that IDF troops and Palestinian gunmen were engaged in a fierce gun 
battle at the time van der Stockt was shot. Because of the general confusion and because the 
bullet that entered the photographer's leg was never retrieved, the army was unable to 
determine who fired the shot. Nonetheless, van der Stockt and eyewitnesses interviewed by 
CPJ maintained that the shot was likely fired by an Israeli soldier stationed either on the 
ground or in a nearby building. Five months after his injury Van der Stockt's left leg was still 
paralysed. It is unclear whether he will ever walk again normally. 

On the same day, cameraman Rebhi Ahmad Mohammed al-Kobari, a 33-year-old 
Palestinian working for the Palestinian television channel al-Sharq in Ramallah, was wounded 
in the left knee by pieces of shrapnel after the Israeli army opened fire on demonstrators. The 
journalist was wearing a helmet clearly marked TV. Al-Kobari had previously been beaten by 
soldiers on October 19, 2000. 

Khalid Jahshan, a Palestine Television photographer; Husam Abu-Allan, an AFP 
photographer; and Lu’ay Abu-Haykal, a Reuters photographer were beaten by Israeli troops 
in Hebron on February 11, while covering clashes between Palestinian youths and Israeli 
soldiers. When the journalists tried to defend themselves it was reported that an Israeli soldier 
struck one of them with a rifle butt, while the other journalist was threatened with a rifle aimed 



at his head. The journalists’ identification cards were temporarily confiscated. They were 
returned to the journalists after their respective news agencies had been contacted. 

On February 12, the Israeli army bombed Palestinian residential areas in the West Bank. One 
of the buildings targeted was that of the Al Hayat Al Jadida newspaper, located in Ramallah. 
The shelling destroyed three windows, two doors and a printing press. In the editorial suite, 
six windows, three PCs, a stone pillar, the newspaper sign and the lights were destroyed. The 
Palestinian Al Salam Television was also shelled by Israeli forces. 

Abed Odeh, who works for the Palestinian Broadcasting Corporation, Shams Odeh and 
Ahmed Jadala, both working for Reuters, were injured on February 13, in Khan Younis, the 
Gaza Strip. According to a report by Reuters, the journalists were injured during clashes 
between Palestinians and Israeli forces near the Jewish settlement of Gush Kitif. According to 
LAW, the journalists were all hit by shrapnel from Israeli shelling. 

On the same day, Laila Odeh, the Abu Dhabi TV Bureau Chief was threatened in Jerusalem 
by Israelis while doing a report. According to reports, Odeh had to take the Abu Dhabi TV sign 
off her microphone out of fear of being beaten. She also claimed that members of the Israeli 
security forces had to protect her from an angry crowd of Israelis. Odeh has been harassed 
on several occasions by both Jewish settlers and Israeli troops. She has been shot at by 
troops, assaulted by settlers and denied freedom of movement in the West Bank and Israel. 
Although Odeh holds a Jerusalem identification card and a press card (both of which enable 
her to move freely in the country), she is often stopped from entering towns and villages due 
to the Israeli military closures on Palestinian areas.  

On February 14 Reuters cameraman, Mazen Da’ana, was injured again by Israeli troops. 
According to a report by Abu Dhabi TV, Da’ana was beaten by Israeli border point troops 
between Bethlehem and Hebron. A soldier reportedly hit Da’ana with his gun. Even after he 
had identified himself as a journalist the soldier continued beating him, according to Da’ana. 

A transmission tower of the private television station Nablus TV was damaged by Israeli 
gunfire during clashes between Israeli troops and Palestinians in the West Bank city of 
Nablus on February 15. Ayman al-Nimer, technical director of the station, said because of 
the destruction, about 40 percent of the station's viewers could not watch the channel. A 
similar incident occurred in January, when Israeli fire knocked out the station's transmission, 
stopping all broadcasts for 20 days. The fact that the transmission tower has been hit twice 
within a short period of time raises questions about the Israel Defense Forces' intentions. 

From February 16 to 20, according to CPJ, Israeli authorities barred editions of three 
Palestinian daily newspapers—Al-Quds, Hayat al-Jadida, Al-Ayyam—from entering the Gaza 
Strip. The measure was part of a closure of the Gaza Strip imposed by Israel in response to 
an attack on Israeli soldiers by Palestinian militants. 

On March 8, an Israel Defense Forces (IDF) soldier in an armored carrier opened heavy 
machinegun fire in the direction of three Reuters journalists- Christine Hauser (Reporter), 
Ahmed Bahadou (cameraman), and Suhaib Salem (free-lance photographer) at the 
Netzarim Junction in the Gaza Strip. Reuters reported that the journalists believed they had 
made eye contact with the IDF soldiers in order to assure them that they were from the press. 
Army spokesman Olivier Rafowicz claimed that the journalists had violated IDF policy by 
approaching the outpost. Israel's embassy in Washington, D.C., wrote that an "investigation 
was launched the day of the incident. The investigation found that the soldiers involved acted 
within IDF guidelines." At the time of the shooting, however, journalists were actually not 
required to ask permission from the IDF in order to work at Netzarim junction.  

Jewish settlers attacked journalists covering scuffles on March 10 between settlers and 
Palestinians in the West Bank city of Hebron. Reuters cameramen Nael Shyoukhi and 
Mazen Da’ana were filming the scuffle when settlers surrounded Da'ana and beat him. 
Shyoukhi was hit by a stone thrown by settlers and a photographer for Agence France-



Presse, Hosam Abu Alam, was also attacked. IDF troops intervened and escorted the 
journalists to an ambulance, which took them to hospital.  

On March 21, Palestinian security forces ordered the closure of Al-Jazeera TV’s office in 
Ramallah. The Palestinian security service had allegedly been offended by an image of 
Lebanese guerrilla soldiers holding up a picture of Palestinian President Yasser Arafat with a 
shoe hanging from it in a preview for a documentary on the 1975-90 Lebanese civil war. 
Jazeera’s correspondent in Ramallah, Walid Al-Omari, said in a broadcast that members of a 
Palestinian security service entered the office and demanded that part of the preview for the 
documentary be removed. When the change was not made, station employees "were 
informed... about the closure of the office". Two days later, Arafat ordered the office to 
reopen. Millions of Arab viewers across the Middle East tune in to Jazeera's 24-hour 
broadcasting, considered one of the most outspoken and critical news services in the region. 
The station has actively covered the Palestinian uprising against Israeli occupation. 

Ahmed Zaki, a correspondent for Oman Satellite Television, was hit in the knee with a 
rubber-coated metal bullet while he was reporting on clashes between Israeli troops and 
Palestinians at the northern entrance of Ramallah on March 23. 

On March 26, according to CPJ, Israeli soldiers attacked Amer Jabari, a cameraman for ABC 
News; Nael Shiyoukhi, a cameraman for Reuters; and Hussam Abu Allan, a photographer 
for Agence France-Presse, while they were covering a Palestinian demonstration in the West 
Bank village of Halhoul. According to Shiyoukhi, an officer approached the journalists and 
ordered them to evacuate the area in exactly one minute or face arrest. He gave no reason 
for the order. When the journalists did not leave, soldiers began to push them, and one 
punched Jabari in the nose. Shiyoukhi was pushed against a military jeep. He also reported 
that an officer would have arrested him had a group of women not intervened. Abu Allan, who 
was watching the incident, was struck with a rifle butt. The Israeli army alleged that the 
cameramen were preventing the soldiers from performing their work, and that one had 
attacked a commander. The cameramen denied these allegations. 

Palestinian journalist Mahfouz Abu Turk, a 51-year-old freelance cameraman working for the 
British news agency Reuters, the Israeli daily Jerusalem Post and the Palestinian daily Al 
Quds, was injured on March 27, 2001 at the Pitunia junction (Ramallah) while attempting to 
photograph a Palestinian sit-in. 

Yusef Samir, a 63-year-old Israeli Arab of Egyptian extraction was arrested by the 
Palestinian Authority while on a shopping trip with his wife in the West Bank town of 
Bethlehem on April 4. Palestinian intelligence chief Tawfiq al-Tirawi later accused the 
Egyptian-born writer of "collaborating with Israel's intelligence service". Palestinian Preventive 
Security chief for the West Bank Jibril al-Rajoub told the Israeli daily, Ha’aretz, in early May 
that Samir had been released. But in fact Samir himself managed to escape from the 
Palestinian prison in Bethlehem, a month later, on June 6. Israel granted Samir political 
asylum in 1968 after he was released from a prison in Egypt where he had been held for 
participating in a student revolt and voicing criticism against then-Egyptian President Gamal 
Abdel Nasser's regime. In Israel, Samir works as an editor and anchor at Israel Radio’s Arabic 
service, and took up residence at the edge of the West Bank Jewish settlement of Gilo, close 
to the Palestinian town of Beit Jala.  

A Palestinian sound engineer, Mohamed Shanaa, who works for the British press agency 
Reuters, was seriously injured in the legs and back by pieces of shrapnel in Khan Younis 
(Gaza Strip) on April 10. He was hospitalised for ten days. 

According to RSF, Zakaria Abu Harbeid, a journalist with the local press agency Ramatan, 
was wounded in Khan Younis (Gaza Strip) on April 15 while taking pictures of Israeli soldiers 
shooting at Palestinians. Harbeid was hit in the left hand and had to be hospitalised for a few 
days .  



On the same day, Palestinian journalist Ahmed Jadallah (photographer) for the British press 
agency Reuters, was wounded in the head by shrapnel while covering events in Khan Younis.  

Another Palestinian, Shams Odeh (cameraman), working for the British press agency 
Reuters, was injured in both legs by pieces of shrapnel while covering events in Khan Younis. 

On April 20, Israeli troops shot and wounded Laila Odeh Abu Dhabi TV Bureau Chief, while 
she and her crew were filming at the Rafah refugee camp in Gaza. Odeh was hit in the leg by 
live ammunition after identifying herself as a journalist to the Israeli soldiers positioned 
nearby. By her own account, and that of others at the scene, she left the area immediately 
when ordered to do so by IDF soldiers, and was shot as she was fleeing. After criticism from 
press associations and press freedom organisations, the official IDF reaction to the incident 
stated that "the presence of journalists among rioters and at friction points represents a 
danger to their well-being." This statement appears to place the blame for the shooting on 
Odeh rather than on the soldier who shot her or the soldier’s commanding officers. It would 
also appear to call into question the right of journalists to report and photograph 
confrontations at "friction points" first-hand rather than rely on the accounts of combatants or 
other involved parties. The foreign press spokesman of the IDF also said that the shooting of 
Odeh was being "very seriously" investigated. At the end of the year, the investigation was 
still ongoing, but an IDF report now said her shooting occurred in the context of a proper 
dispersal of a riot, even though when she was shot she was not near any rioters at all, 
according to the Foreign Press Association in Israel. 

Israeli soldiers detained a Palestinian Broadcasting Corporation (PBC) television crew and 
their driver while filming military vehicles and army positions near the West Bank town of 
Nablus on April 24. "The soldiers thought it was suspicious that they were taking pictures of 
so many army positions. They detained them...took them to another place for a short inquiry," 
an IDF source said. However, officials at the PBC said the four-member crew was detained 
during their routine news coverage and were left waiting in the sun for six hours before being 
taken for questioning. The crew was released but their driver remained in custody on 
suspicion of involvement in hostile activities, military and PBC officials said. 

The armored car of Neil MacDonald (branch head of CBC TV News) met with warning shots 
(three bullets) near Netsarim (Gaza Strip) on April 25. 

It was reported in RSF that Magnus Johansson, a freelance photographer working for AFP 
was arrested by a Tanzim commando unit (the armed branch of Fatah) the most important 
faction of the PLO, while photographing incidents in Beit Jala on May 6. He was beaten and 
searched, and his camera and film were destroyed. 

Israeli troops shot and wounded Iman Masarweh as she was driving home near East 
Jerusalem in a car marked "Press" on May 13. The London-based Quds Press News Agency 
reporter was hit in the leg, then taken to Hadassa Hospital where she underwent an operation 
to remove the live bullet. Masarweh said there were no confrontations at the place and time 
when the soldiers targeted and shot her. 

The French television TF1 reporter, Bertrand Aguirre, was shot while covering clashes in the 
West Bank on May 15, but the round of live ammunition was stopped by a flak jacket, though 
it caused a haematoma. The reporter was standing among a group of TV cameramen near 
Ramallah. An Associated Press Television News photographer’s video showed an Israeli 
border policeman, a cigarette dangling from his mouth, jump out of a dark green jeep, calmly 
aim his M-16 rifle in the direction of the TV crews and fire a single shot. The camera jumps 
wildly out of control for a moment, and then shows Aguirre, wearing a flak jacket, writhing in 
pain on the ground as other members of his crew try to help him. Aguirre was taken to a 
Ramallah hospital by ambulance. "If I had not been wearing this jacket, I would be dead now," 
he said afterwards. He charged that the Israeli paramilitary policeman targeted him. "It was 
clear that I am a journalist, and the camera was proof," Aguirre said. Witnesses said he was 
targeted by the Israeli sniper while speaking into a microphone in front of the camera. The 



army voiced regret at the wounding of the correspondent and said it was investigating the 
circumstances of the incident. In September, the director of the Israeli police bureau for 
internal affairs, Eran Shangar, justified a decision to close an inquiry into the incident in the 
following terms in a letter addressed to the journalist: "After examining the case, I decided not 
to prosecute the policeman concerned, due to a lack of evidence." According to RSF, there 
was footage from two other news organisations, aside from APTV, which clearly identified the 
policeman and his utterly unprovoked act. Bertrand Aguirre, quoted by RSF in a protest to the 
Israeli justice ministry, shares that impression: "This decision clearly shows that the dice are 
loaded. I played the game. I gave them all the elements for the inquiry. We see here that the 
normal channels, that is, the courts, serve no purpose. I probably won’t appeal. This proves 
that they don’t want to see things for what they are."  

On May 16, General Eliezer Stern ordered the suspension the Israeli Army weekly, 
BeMahaneh, for several weeks after it published a profile of a homosexual reserve colonel. 
RSF reported that it was "amazed" that the Israeli Army was "punishing a publication for 
providing a profile of a homosexual colonel when the army itself acknowledges admitting 
homosexuals among its ranks". According to an army spokesperson, "articles published in the 
newspaper [on May 4, 2001] did not correspond to the army’s norms".  

Newsweek Jerusalem bureau chief Joshua Hammer and photographer Gary Knight were 
detained while interviewing Palestinian militants in the town of Rafah on May 29. The militants 
claimed to be members of the Fatah Hawks. During the interview, the militants informed the 
two journalists that they were being detained "to protest unfair American and British press 
coverage of the Israeli-Palestinian conflict," according to Newsweek. The journalists’ driver 
and translator were also detained. They were all allowed to leave unharmed after four and a 
half hours and said they did not feel threatened during the incident. 

In May, the Israeli daily Haaretz reported that the Shin Bet, the Israeli state security service, 
had called in Arab-Israeli authors, journalists, and publishers for "clarification and explanatory 
conversations" about their writing. The paper reported that some were asked not to write 
anything, including poetry, that could be considered "incitement" to violence. 

Mazen Da’ana and Nael Shyoukhi, Reuters cameramen in Hebron, were attacked by Jewish 
settlers in Hebron while filming on June 22. Mazen’s tripod was destroyed and his car 
windows damaged.  

According to CPJ, Hazem Bader, a free-lance cameraman working with the Associated Press 
Television News (APTN) in Hebron, came under heavy machine gun fire while driving his car 
on June 26. Bader, a veteran Hebron-based cameraman who strings for the APTN, was 
driving home from an assignment when his car came under attack in the Palestinian-
controlled Bab al-Zawiyah section of the city. Bader said the fire came from an IDF outpost 
near the Jewish settlement of Tel Rumeida, about 500 meters away. The first burst hit a wall 
just a few meters from his car, causing him to exit the vehicle and take cover. It was followed 
ten seconds later by a second burst, Bader said, which struck a nearby streetlight. A few 
minutes later, five or six machine gun rounds were fired directly at his car – three of which 
struck the vehicle.  

On July 6, Reuters photographer Loay Al Haikal was hit by an Israeli rubber-coated metal 
bullet while covering clashes between Israeli troops and Palestinians in the West Bank city of 
Hebron. Haikal, who has been shot at by Israeli troops on several occasions in the past, said 
he was standing far from the confrontation line when a bullet hit his leg. Heikal was taken to 
the Hebron hospital for treatment and was released on the same day. 

On July 9, according to CPJ, Jewish settlers in the West Bank city of Hebron attacked Mazen 
Da’ana and Nael Shiyoukhi, cameramen for Reuters; Hussam Abu Alan, a photographer 
for Agence France Presse; and Imad al-Said, a cameraman for Associated Press Television 
News. The journalists were covering settlers attacking a Palestinian wedding party in the Al-
Raf section of the city, across from the large Jewish settlement of Kiryat Arba.After they 



arrived at the scene, the photographers began filming the violence from 20 to 30 meters 
away, until Israeli border police ordered them to leave the area. They moved to a different 
location and resumed filming the settlers, who were throwing stones at cars and homes. 
Some of the settlers turned on the journalists and threw stones at them. One settler pointed 
his machine gun at the cameras of Shyioukhi and al-Said. Abu Alan was beaten by another 
settler. None of the journalists were seriously injured, although Abu Alan sustained slight 
injuries to his face and neck. According to the journalists, the soldiers and police who were 
present did nothing to stop the attacks. 

Marah radio station and Al-Nawras TV station in Hebron were shelled by the Israeli army on 
July 12, according to LAW. The shelling caused extensive damage to both stations, which 
were thus taken off the air. Fawzi Dana, manager of Marah, said "shelling of the two stations 
was aimed at stopping the broadcasting of the stations especially that night when all of 
Hebron was under Israeli fire and the two stations were reporting the shelling live". 

On July 16, Israeli tanks shelled Al-Majd TV in Hebron.The TV stopped broadcasting after the 
cables were cut off. Additional damage was also severe, although no personal injuries were 
reported.  

In July 2001, in response to complaints from RSF, Israeli army spokesperson Olivier Rafowicz 
said: "We are going to group together these inquiries and publish them; I will personally see 
to that. We have to explain what has happened and reveal the mistakes. We really want to 
establish the truth." RSF had asked for a commitment regarding sanctions against those 
responsible and the authorities replied: "It goes without saying that if it were established, after 
an investigation, that a member of the Israeli army had injured a journalist, the authority to 
which that soldier reports would apply sanctions as provided for by the law and relevant 
regulations." With regard to the dropped investigation into the shooting of Bertrand Aguirre in 
May, RSF said "[i]t appears that these statements were nothing more than false promises." 

In a response to related concerns repeatedly expressed by international press freedom 
groups, Israeli military authorities on July 26 ordered field commanders to protect journalists 
who cover street clashes in the West Bank and Gaza Strip. IDF chief of staff Lieutenant 
General Shaul Mofaz "reiterated the standing orders concerning the safeguarding of 
journalists and called upon the army’s commanders to strengthen the awareness of those 
orders throughout the ranks." Mofaz issued these instructions during a July 26 meeting with 
senior commanders of the IDF General Staff. "Lieutenant General Mofaz’s actions at the 
IDF’s most senior forum demonstrate the seriousness with which Israel treats the CPJ’s 
concerns," a message from the Israeli Army to CPJ said. 

Yet the violence against journalists persisted. According to LAW, a number of journalists and 
media workers were attacked and beaten by Israeli soldiers in the Al-Aqsa Mosque 
courtyards on July 29. They were present to cover confrontations after the Israeli High Court 
had given permission for a right wing religious Jewish group laying claim to the Temple Mount 
under the Al Aqsa mosque, to lay a founding stone. Moussa Al-Shaer, AFP photographer, 
Ata Oweisat, Zoom photographer, Ammar Awad, Reuters photographer, Mahfouz Abu 
Turk, a free lance photographer, Nasser Abdel Jawad, CBS and ABC correspondent, Mona 
Al-Qawasmi, Al Quds Newspaper photographer and Majid Al-Safadi Al Jazeera 
photographer were all manhandled and beaten by the Israeli forces. Awad sustained a broken 
tooth when he was kicked in the face by an Israeli soldier. Awad told CPJ that as he was 
photographing the clashes, a soldier charged him and kicked him in the mouth. Bleeding, 
Awad ran away. A few moments later he was again attacked by the same soldier, who kicked 
him several more times. 

On the same day, according to CPJ, Sakher Abu al-Aoun, a correspondent for Agence 
France-Presse (AFP) in the Gaza Strip, was beaten by five assailants armed with pipes as he 
made his way to AFP’s offices. He suffered a concussion. In a letter to Palestinian leader 
Yasser Arafat, AFP said the incident was "particularly alarming because the 
assailants...clearly said they knew Sakher was a journalist." AFP quoted Palestinian Authority 



secretary general Ahmed Abdulrahman as saying that the attacks against Abu al-Aoun were 
probably connected with a report the journalist filed about bloody clashes involving two 
feuding families in the Khan Yunis refugee camp in Gaza. 

On July 31, an Israeli Apache gunship fired two missiles while Mohamad Al Bishawi (27),a 
photographer for the local newspaper Al Hayat Al Jadida, the Arab-Israeli weekly Saut Haq, 
and the Web site Islamonline (an Internet news service based in Qatar) and Othman Ibrahim 
Qatanani (24), a journalist working for Nablus Press Office of the daily Al Quds, the Kuwait 
News Agency (KONA), and Islamonline, were interviewing Sheikh Jamal Salim and two other 
Hamas political leaders at the Palestinian Research and Media Center on the second floor of 
the Haj Nablusi Building in central Nablus. The Israelis said Salim had master-minded suicide 
attacks on Israelis. The two missiles entered from the two apartment windows and eight 
civilians were killed in the attack. The two journalists were among them. 

On August 13, an Egyptian cameraman and correspondent were severely beaten up by 
Israeli soldiers at a West Bank checkpoint, Palestinian hospital sources and Egyptian media 
reported. The incident prompted an official Egyptian complaint. Egypt’s official MENA news 
agency said Israeli soldiers attacked its cameraman Abdel-Nasser Abdoun and reporter 
Tarek Abdel-Gaber at the Qalandia checkpoint between Ramallah and Jerusalem, while they 
were reporting on the Palestinian protests that were taking place. The soldiers had initially 
told the journalists to leave the area. They complied and had already retracted several 
metres, when one of the soldiers ran up to them and started kicking one of them, continuing 
to do so until the Egyptian was lying on the ground. During the interaction, the other reporter 
had approached an officer present at the scene to ask him to halt his subordinate’s impunity, 
but the second reporter was then attacked by a third soldier. The officer did not attempt to end 
the beatings. Palestinian hospital sources later said Abdoun was lightly wounded. A 
statement from the Israeli army said that the Israeli Defence Force had begun a thorough 
investigation, but placed blame on the journalists for having "provoked" the soldiers. "We 
deeply regret this incident," the statement said, adding that "The Israeli Defence Force has no 
intention of harming members of the press. The IDF recognises the gravity of such incidents 
and will take all necessary measures to ensure that similar incidents are avoided in the 
future." The army said in a later statement that one of the Israeli soldiers had been placed 
under arrest for 21 days because of the attack. Soldiers had beaten up the same Egyptian 
news team in an incident three weeks previous to that attack, MENA added. Egypt, the first 
Arab country to make peace with Israel, recalled its ambassador in November 2000 stating 
Israel’s use of excessive force to quell the Intifada as the central reason. In February 2002, 
the Israeli human rights group B'Tselem, said the group had documented the cases of at least 
19 Palestinian civilians shot dead by troops at checkpoints "without provocation" since the 
uprising began. 

Hussein Al-Tini, a Reuters photographer, was attacked and beaten by Israeli soldiers on 
August 21 while taking photos of Palestinian commuters at the Til checkpoint south of Nablus. 

Mahmoud Makhlouf, a photographer for the WAFA news agency, was shot and wounded 
with four rubber coated metal bullets on August 26 at the Qalandia checkpoint south of 
Ramallah while he was attempting to cover incidents at the check point. He was wounded in 
his left leg, right thigh, and right arm.  

Mohammad Sadek, a photographer working with AP was shot and wounded in his left leg 
with a rubber coated metal bullet at the same checkpoint later on the same day. 

Mohamad Al Razem, a photographer working for Al-Amal TV in Hebron was harassed, 
interrogated and detained on August 29, according to LAW. Al Razem was stopped by Israeli 
soldiers while driving in his car. The car had a ‘Press’ sign in Arabic and English and an 
additional, large ‘TV’ sign on it. Razem was told to step out of the car while the soldiers 
thoroughly searched it. In the process, they intentionally broke the camera he had, and 
confiscated the film in it. The soldiers then ran a security check on him for a duration of 40 
minutes, during which he was required to face a wall. After the security check came out 



negative, and nothing suspicious had been found on him, the soldier in charge did not deem 
Razem fit for release. He involved another officer and maintained that he had "caught a 
suspected man". The soldiers followed him to his apartment. Using loudspeakers, the soldiers 
demanded that all male residents of the building comprising seven apartments step outside, 
whereupon the soldiers searched Al Razem’s flat and locked his family into one room. He was 
then taken to Givat Hafot detention camp and interrogated. After that, he was accompanied to 
Adorim camp where he was held and interrogated until 2 PM the following day. The soldiers 
marked Razem’s car and he has been stopped repeatedly for thorough searches of his car 
ever since. He has also been harassed and intimidated at his private studio by soldiers in an 
effort to stop him from taking photos. Charges have not been made. 

In September, Ziad Abu Zayyad, the Palestinian co-founder and editor of the Palestine-Israel 
Journal, a quarterly journal edited and written by Israelis and Palestinians, established at the 
end of 1993, was prevented from entering the city of Jerusalem and therefore unable to reach 
the editorial offices of the journal in East Jerusalem, according to IPI sources. Israeli police 
arrested and questioned Mr. Abu-Zayyad on his "illegal" presence in Jerusalem, threatening 
him with imprisonment were he to return. In a October 26 advertisement in the Israeli 
newspaper Ha’aretz, the Palestine-Israel Journal’s international Board of Sponsors expressed 
their anger and condemned the spiteful harassment of Abu Zayyad, who is also a PLO 
politician and negotiator, and demanded "the immediate abrogation of the arbitrary and 
discriminatory measure that prevent Ziad Abu-Zayyad from entering Jerusalem and pursuing 
his efforts for peace and mutual understanding". 

On September 11, clustered groups of Palestinians celebrated the WTC attacks in the United 
States in front of cameras. To avoid negative publicity, the Palestinian authorities attempted 
to quell the joyous outpourings, according to RSF. Police forces and armed gunmen also 
prevented journalists in Nablus from covering celebrations following the New York and 
Washington attacks. According to the Associated Press (AP), Palestinian security authorities 
summoned a free-lance cameraman working for the AP that same day who had captured the 
events on film and warned him not to air his footage of the events. Members of the Tanzim 
militia, affiliated with President Arafat’s Fatah organisation, also issued warnings that the AP 
cameraman interpreted as threatening. Later, the AP quoted PNA cabinet secretary Ahmed 
Abdel Rahman as saying that the PNA "[could] not guarantee the life" of the AP cameraman if 
the film were broadcast. Ultimately, the footage was not aired, apparently out of concern for 
the journalist’s safety.  

It should be noted, however, that there were conflicting reports as to what actually took place. 
In the December 2001 issue of a reputed Swiss journalists’ magazine, Journalisten.ch, it was 
alleged and documented with corresponding pictures, that the jubilating "crowd", comprised of 
a few children and youths, was in fact bribed to act as such with sweets and other tokens of 
goodwill by an unidentified man, while an AP photographer looking for a scoop "manipulated" 
a "non-event", in the words of the Swiss magazine. The lead story recounts how in fact those 
involved in the staged celebrations were not aware of the purpose in doing so, and with 
likelihood were not even aware of the terrorist attacks themselves or their implications. This 
story corresponds with another source that stated that the pictures broadcast around the 
world of young Palestinians celebrating in fact stemmed from footage taken from the 1991 
Gulf War, but were alleged to be new recordings upon their (re)release. Although these 
interpretations in themselves are to an extent unverifiable, they should be taken into account 
in determining the validity of the now generally accepted version of the events.  

Three days later, five journalists were detained by the Palestinian police. They were covering 
a demonstration at the Nusseirat refugee camp in memory of the perpetrator of the 
September 9 suicide-bomb attack in Nahariya, Israel. A Reuters photographer and editor, an 
Associated Press TV (APTV) cameraman, the correspondent for the Abu Dhabi satellite 
television station and an Agence France-Presse (AFP) photographer were released an hour 
and a half later, after police confiscated their videotapes and film. Four of the detained 
journalists were Palestinians and one was Norwegian. Although the PNA returned the 
journalists' camera equipment that same weekend, some of their video footage had been 
erased. The AP reported on September 16 that its video was missing forty-five seconds of 



footage. Another photographer told CPJ that images stored on his digital camera had been 
erased.  

On September 18, new, even more restrictive regulations for Palestinian broadcasters were 
introduced, resulting in instructions by the Palestinian police to the media not to broadcast 
news items concerning calls for a general strike, nationalist activities, demonstrations or 
security news without the explicit permission of the police or national security services.  

Palestinian police and security agents descended on the offices of the private television 
station Al-Roa TV in Bethlehem on September 20 and ordered the station to cease 
broadcasting immediately, according to CPJ. No reason was given for the suspension, and 
the officers failed to provide station staff with any official documentation to justify the raid. 
Station director Hamdi Faraj eventually received a document from the local police postulating 
only that the station had been closed by decree of Hadj Ismail Jaber, general director of the 
Palestinian military and police forces in the West Bank. Staff at Al-Roa told CPJ that they 
believed the closure was in reprisal for a news bulletin aired earlier on that day announcing 
that Al-Roa had received a statement from the Al-Aqsa Brigades, a group affiliated with 
Yasser Arafat’s Fatah organization, claiming responsibility for an attack on two Jewish settlers 
in the West Bank, that same day, resulting in the death of one settler. The publicity 
embarrassed the PNA, since Al-Roa’s bulletin suggested that a group that is technically under 
Arafat’s control may have violated the recently announced Palestinian cease-fire. A 
Palestinian security official, Nakhle Kaaber, later told Agence France-Presse that Al Roa will 
remain closed until further notice. By Al Roa’s own count, this was the 10th time PNA 
authorities have closed it down since the station was founded in the early 1990s.  

On September 21, Jamal Arouri, a photographer with the Al-Ayyam Palestinian newspaper 
was shot and wounded with a rubber coated metal bullet at the northern entrance to 
Ramallah. 

According to RSF, AP photographer Elizabeth Dalziel’s armoured car was hit by bullets on 
October 5 during a skirmish between Israeli soldiers and Palestinians in Hebron. A first bullet 
hit the vehicle’s windshield, which carried "TV" and "Press" markings. While the journalist was 
attempting to flee the area, at least five more bullets hit her vehicle, one of them blowing out a 
tire. The journalist told AP that she could not see who had opened fire, but that the shots were 
coming from the direction of an Israeli position. On October 6, the Israeli army announced that 
the case was under investigation. The incident took place in the Abou Sneineh area, one of 
the two sectors of Hebron in which the Israeli army made an incursion on the same day and 
killed five Palestinians. 

On October 8, according to CPJ, Palestinian authorities banned some foreign reporters from 
entering Gaza and prevented others from reaching the scene of clashes between Palestinian 
demonstrators and Palestinian police. At least two journalists who did manage to cover the 
clashes were attacked by Palestinian police and later detained for several hours. For security 
reasons, the journalists involved in this incident asked that their names and affiliations not be 
revealed to the public. 

On the following day, according to CPJ, Palestinian authorities barred foreign journalists from 
entering the Gaza Strip and prevented other reporters from reaching the scene of more 
bloody clashes between Palestinian protesters and Palestinian police that resulted in the 
deaths of two protesters and the injuries of dozens more a day earlier. The ban remained in 
effect for one and a half days.  

On October 12, according to CPJ, Palestinian security forces barred journalists from entering 
the Meghazi refugee camp in Gaza, where the militant Islamic Jihad organisation was staging 
a memorial service for a group member who had been murdered. Media outlets received the 
order via fax from Police Chief Ghazi Jabali. 

On the same day, Palestinian security forces arrested Alaa Saftawi, publisher of the militant 



Islamic Jihad weekly Al-Istiqlal, over an article criticising the Palestinian National Authority’s 
crackdown on demonstrators in Gaza. He was released without charge on November 16. 

On October 22, Raanan Cohen, who oversees Israeli broadcasting law, sent a letter to the 
directors of the state radio station Kol Israel, asking them not to broadcast live interviews with 
Palestinian militants, according to RSF. He reminded them of the current regulations, which 
prohibit the use of state radio stations to serve the enemies’ propaganda. This directive was 
issued just after the October 21 broadcast of a live interview with West Bank leader Hussein 
al Sheikh. During a cabinet meeting, Education Minister Limor Livnat, mentioning the 
interview with Sheikh, complained that the radio station had given him " the opportunity to 
spread his lies."  

On October 24, IPI strongly condemned the decision of the IDF to close the villages of Beit 
Reema and Deir Ghassana to journalists. The Palestinian villages were declared closed 
military zones and entrance was denied to the media. Early Israeli and Palestinian news 
reports stated that several villagers had been killed as a result of Israeli army incursions into 
the villages, which started on the morning of October 24. Journalists from the Associated 
Press, Reuters, and AFP attempted to enter the Beit Reema by car, but were turned back by 
the soldiers. Thereafter, they tried to enter the village through a back road, but Israeli soldiers 
again refused them entry. One journalist was told it was a "closed military area." The group 
returned to the village’s main checkpoint. They managed to drive through the military post but 
were pulled over immediately by a group of soldiers who told them to leave the village 
immediately. When the group protested, a soldier struck one journalist’s camera lens, and 
Israeli soldiers shoved two of the other journalists. The convoy was then escorted out of the 
village by Israeli military cars. Journalists were also barred later that day from the Israeli army 
post of Halmish, about 6 kilometers away from Beit Reema, where Israeli soldiers were 
handing over the corpses of Palestinians killed in the clashes to the Red Crescent.  

Israel’s Communications Ministry announced on November 3 that it wishes to remove the 
Qatar-based, Arabic-language television news station Al-Jazeera from its cable networks, 
because it allegedly serves as a forum for anti-Israeli comments. Around one million 
Palestinians live within Israel’s internationally recognised borders and have Israeli citizenship. 
They often complain about systematic discrimination against them by the Jewish state. Many 
of them turn to Al-Jazeera for information.  

According to CPJ, Jewish settlers attacked a car carrying photographers Abdel Rahim 
Qusini (Reuters) and Nasser Ishtayyeh (AP) on November 12. The two journalists were 
travelling from Jerusalem toward the West Bank city of Nablus to investigate news that a 
settler had been killed that day. The journalists and their driver were approaching a bus 
station at the Za'tara intersection, on the main road to Nablus, where they saw some five 
Israeli soldiers standing with a handful of settlers. About a dozen settlers then came forward 
from behind a concrete barrier and started hurling stones at the car. A separate group of 
about thirty settlers then emerged, also throwing stones and pieces of cement at the car. One 
stone broke the glass of the left window and struck Qusini in the shoulder. Both of them were 
bruised in the assault. The journalists said the attack took place in front of the Israeli soldiers 
who did not intervene, even though their car displayed a "press" sticker and had Israeli 
license plates. The two journalists somehow escaped while their car was being destroyed. 
They received first aid in a nearby Palestinian village and were later taken to a hospital in 
Nablus.  

On the same day, Israeli soldiers stopped Reuters cameraman Mazen Da’ana at the Khallet 
Khadour checkpoint, near the Jewish settlement of Kiryat Arba, and prevented him from 
entering the old city of Hebron. Da'ana was travelling with Mary Robinson, the U.N. High 
Commissioner for Human Rights. The soldiers claimed that all journalists were prohibited 
from entering the old city. After Robinson protested, Da'ana told CPJ, he was finally allowed 
to proceed. After they passed through the checkpoint, a group of Jewish settlers attacked 
Da'ana's car with stones and metal bars. Afterwards, the journalist was taken to the local 
police station and was questioned for one-and-a-half hours.  



On November 14, the IFJ (International Federation of Journalists) released a report 
condemning the "Vindictive Campaign" against journalists in the Israeli-Palestinian crisis, 
calling for the planning of a safety programme, and the condemnation of the Press Card Ban 
on Palestinian journalists. The report stated that all sides are to blame for the omnipresent 
pressure on media and reporters, alongside appealing for urgent international action to 
confront "a grave and dangerous climate of confrontation" threatening all media and 
journalists caught up in the conflict. Assistance would hopefully include the provision of 
bulletproof vests and helmets to reporters and camera crews, the introduction of a risk-
awareness programme, and the setting up of a journalist’s safety centre. The IFJ strongly 
criticised Israel over its plans to desist from recognising Palestinian journalists through 
banning them from receiving official press accreditation. 

On November 15, CPJ reported, PNA security forces raided the private, Bethlehem-based 
television station Al-Roa’ and temporarily forced it off the air. Two PNA soldiers beat station 
director Hamdi Farraj and several other staff members. According to Al-Roa’, some of the 
soldiers threatened to shoot the staff and destroy the station's equipment. After forcing the 
staff outside, the soldiers locked the station's doors and confiscated the keys. Though the 
authorities did not give a reason for the raid, it was apparently prompted by Al-Roa’s incorrect 
report that Israeli forces had bombed a Palestinian military headquarters in Bethlehem. Farraj 
and several staff members were briefly detained. The station was allowed to resume 
broadcasting shortly thereafter.  

On November 16, Mohammed Zeid El-Kielani, a cameraman of Arab News Network (ANN) 
was wounded by an Israeli rubber-coated plastic bullet while covering clashes in Ramallah. 
El-Zielani was wounded in the shoulder.  

On November 17, Palestinian police ordered Al Roa to cease broadcasting, according to CPJ. 
The police carried a letter that had been sent to Palestinian National Authority chairman 
Yasser Arafat, asking Arafat to order the closure of Al-Roa’ and the arrest of Farraj, who was 
accused of promoting sectarian strife. Al Roa staff told CPJ that the authorities had accused 
the station of promoting religious "strife" within the Palestinian community, but did not 
elaborate. On November 19, the station resumed broadcasting, after an estimated 100 local 
residents marched to the station's offices and demanded it be reopened.  

On November 18, according to RSF, Israeli soldiers opened fire at a team of journalists from 
the Lebanese television channel Al- Manar on the Lebanese side of the Israeli border, near 
the border village of Kfarchouba. An Asian journalist and European journalists were present 
on the scene and were also shot at. 

Israeli forces bombarded the Palestinian Radio 2 station in Gaza on November 21, according 
to LAW. 

Israeli gunfire and a shell from a tank based in the Jewish settlement of Psagot, near 
Ramallah, targeted Al Quds University’s Medical Professions building, on November 22, 
which hosts Al Quds Educational Television, a non-governmental, not for profit station owned 
and administered by the Institute of Modern Media at Al Quds University. None of the TV staff 
members were hurt and no structural damage was made. The shelling caused a small fire in 
the buildings courtyard. In a statement issued after the incident, Daoud Kuttab, director of 
the Institute of Modern Media at Al Quds University denounced the attack on the university 
and the educational television station. Kuttab expressed concern that the attack was aimed at 
shutting down the station, stating that "...we don’t understand why we were targeted since we 
are far away from the lines of confrontation and there was absolutely no fire coming out from 
the vicinity of the University compound." Kuttab added that the shelling of "an institution 
committed to a peaceful resolution of the conflict is a setback to moderate voices in the 
Palestinian community." 

Mohammad Al Ashkar from Tulkarem is a cameraman for Al Salam television. He told LAW 
the following: "On Friday November 24, there was a massive protest in south-west Tulkarem. 



I was covering the protest while wearing a bullet-proof vest and a hat with the word ‘Press’ 
written on it. I was also carrying a camera. When the clashes started, a man was shot twice in 
the leg and fell to the ground... I started filming him from a distance of only three metres; we 
were 15 metres away from the Israeli soldiers. Suddenly I was hit in the heel by an unknown 
type of bullet. I held my camera up so the soldiers would realise I was a journalist, but then I 
heard another shot. An ambulance took me to Tulkarem hospital. I am positive that I was 
intentionally shot by the soldiers, who were very close by." 

On December 6, Israeli authorities barred Awad Awad, a photographer for Agence France-
Presse (AFP), from entering Israeli prime minister Ariel Sharon's office. Awad, who had 
covered news events at the office on several previous occasions, was there to photograph a 
meeting between Sharon and the Norwegian foreign minister. Awad was denied entry despite 
having the necessary Israeli Government Press Office press card, which grants journalists 
access to official events. Israeli authorities later told AFP, without further explanation, that 
Awad would not be allowed in the prime minister's office for 15 days. 

Israel destroyed the Voice of Palestine radio station broadcasting headquarters in Ramallah 
on December 13. Israeli missiles hit the building's main transmitter, knocking the station off 
the air. Later, bulldozers flattened the building while Israeli soldiers detonated explosives that 
toppled a 90-foot radio and television tower and destroyed the station's transmitter, which is 
also used by Palestine TV. Voice of Palestine later went back on the air using another 
frequency and a different infrastructure. Palestine TV reportedly broadcast with poor 
reception. The attack came amid Israeli military strikes against Palestinian National Authority 
targets. This was not the first time that Israeli forces targeted Palestinian media outlets. In 
October 2000, Israeli troops had attacked transmission towers and other technical facilities 
used by the Voice of Palestine in Ramallah. A month later, Israeli helicopters bombed the 
offices of Palestine TV in Gaza. 

In December, IFJ and LAW condemned the new accreditation procedure imposed by the 
Government Press Office (GPO) of Israel on Palestinian journalists. Press cards belonging to 
Palestinians who work as assistants in foreign networks will not be renewed and, instead, the 
holders will receive an orange card designating them as escorts to foreign journalists. The 
cards will only be valid for the occupied territories and will not grant the holders automatic 
access to Israel. Daniel Siman, head of the GPO, said the order was necessary "because 
everyone thinks he's a journalist, and we have to extend this order to the Palestinians too." 
He said that press cards had been "passed around" by the Palestinians and that, in the 
present security situation, it was "necessary to stick to the rules." The IFJ said the new rules 
and procedures amount to "pure and simple" victimisation of Palestinian journalists, and that 
"it is a spiteful act of discrimination." Uri Avneri, head of the Israel’s Gush Shalom movement, 
described the issuing of the special cards as "part of the war to break the Palestinian entity" 
and added that it jeopardises freedom of the press in Israel. LAW said the move was 
guaranteed to cripple Palestinian media workers as many of them also work for international 
news organisations. The confiscation of this card prevented 450 Palestinian media workers 
from covering news in the West Bank and Gaza Strip. They are no longer allowed to move 
freely from one city to another nor to enter Israel or East Jerusalem. The GPO has also 
prepared what it calls a "Black List" of Palestinian media workers. Siman was quoted by LAW 
as saying "they have to decide if they are neutral media workers or working for the PA, we 
see no need to facilitate their work."  

On December 18, the IDF published its first report on shootings of journalists by IDF forces 
during the Intifada. The IDF Central Command had ordered a review of the cases in the 
summer, largely as a result of pressure from the Israel-based Foreign Press Association 
(FPA) and from international press freedom groups, including IPI, CPJ and RSF. All of these 
groups had repeatedly complained about the problem. In its report the IDF denied ever having 
shot any of the journalists deliberately. The FPA protested the report, calling it "inexcusable" 
that investigations had been dragged out and many incidents ignored. CPJ said "Regrettably, 
the IDF's report fails to provide adequate explanations of incidents in which journalists were 
wounded by Israeli gunfire. The report provides only summary details of individual cases and 
leaves many questions unanswered." Only in the case of Associated Press freelance 



photographer Yola Monakhov has anyone in the IDF been disciplined for shooting a journalist. 
On November 11, 2000, Monakhov was hit by a live round fired by an Israeli soldier in the 
West Bank town of Bethlehem (see above). After a barrage of media criticism, the IDF 
formally apologised to Monakhov, stating that the soldier who fired the shot had violated IDF 
rules of engagement but had not targeted the journalist intentionally. According to the IDF 
report, the soldier’s commanding officer was reprimanded. The soldier who shot the journalist, 
however, was not disciplined, although she was an unarmed civilian in an area where there 
was no confrontation at the time. RSF called the IDF report "highly disappointing", and 
denounced "its superficiality". Nevertheless, all organisations welcomed this first effort by the 
IDF to at least do something against the many press freedom violations in areas under its 
control.  

On December 21, Al-Jazeera Correspondent Saif Shahin was beaten by three members of 
the Palestinian Security Forces while leaving the Al-Jazeera office in Gaza City. Saif was 
beaten on his head, back and arms. When he finally managed to escape, he was denied help 
from a member of the military secret services who refused to arrest the perpetrators. 
Similarly, members of the Criminal Services who witnessed the incident from a car parked 
outside the Al-Jazeera office refused to help him. The three men were subsequently arrested 
but no statement has been released by the Palestinian Authority as of yet. Shahin stated 
unequivocally that the incident was linked to his work with Al-Jazeera.  

  

 


