
2002 

On January 3, Palestinian security authorities in the West Bank city of Hebron descended on 
the offices of the weekly newspaper, Hebron Times, and ordered its immediate closure, 
according to CPJ. No official reason was given, but staff from the newspaper alleged that the 
PNA was responding to US "pressure" to close the paper, which has frequently criticised 
Israel and the United States’ Middle East policies.  

According to information obtained by RSF, since the beginning of 2002, with some 
exceptions, the GPO has not renewed press cards for Palestinians working for international 
media organisations. This decision, which affects journalists living in the Occupied Territories 
who work in Jerusalem as well as those who both live and work in the Occupied Territories, is 
said to be for "security reasons“. Without press cards, Palestinian journalists are at the mercy 
of the Israeli security forces, who have the authority to refuse them access. For example, 
Awad Awad, a Palestinian photographer for Agence France-Presse (AFP) in Ramallah, was 
unable to enter Jerusalem on January 14. He was stopped at a checkpoint because he did 
not have an Israeli press card.  

On January 15, 29 media organisations in Israeli and Palestinian Authority territories, 
including Reuters and RSF, issued a joint statement expressing concern and urging the 
government of Israel to renew accreditation of Palestinian journalists. The new regulation, 
which went into force on January 1, appears to be designed to prevent fair and balanced 
coverage of the Israeli-Palestinian conflict, coming on the back of a year in which Palestinian 
journalists had largely been prevented from entering Israel due to the "security situation". 
Daniel Seaman, head of the Israeli Government Press Office (GPO), said that Israel was not 
paying attention to the aforementioned statements, particularly those made by the RSF, as 
the group has included Shaul Mofaz, Chief of Staff of the Israeli army, on a list of world 
figures it calls "predators" on media freedoms. In July, RSF added the Israeli prime minister, 
Ariel Sharon, to the list.  

IPI issued a protest on January 21 to the Israeli Prime Minister Ariel Sharon saying: “The 
Israeli Government Press Office’s refusal to issue new press cards, which expired on 
December 31, prevent an estimated 450 Palestinians, many of whom work for foreign media 
organisations, from covering news in the West Bank and Gaza Strip. Under the new 
restriction, they are no longer allowed to move freely from one city to another, or to enter 
Israel or East Jerusalem. In addition, the GPO has allegedly prepared what it calls a "Black 
List" of Palestinian media workers . . . These latest violations of press freedom appear to be 
part of a concerted strategy by the Israeli army to control reports on the surge in armed 
hostilities throughout the region.”  

On January 17, Agence France Presse reported that the Israeli revocation of Palestinian 
journalists’ accreditation had affected a Palestinian photographer employed by AFP. The 
reason given was "security purposes". Without such accreditation, it is practically impossible 
for Palestinian and other media to cross areas and towns in the West Bank that are subject to 
a blockade by Israeli military forces. The measure has met with outrage from press 
associations around the world because the measure implies that Israel will only allow one-
sided (i.e. biased, pro-Israeli) reporting on the conflict.  

On January 19, Israeli troops blew up the Voice of Palestine Radio and Television station 
offices and studios in Ramallah. Arriving with tanks and bulldozers, the soldiers evacuated all 
employees and proceeded to place explosive charges on the upper floors of the building. The 
charges were detonated and half of the five-storey complex was reportedly destroyed. 
Crippled by previous IDF attacks, the station had been operating on regional frequencies 
since December 2001. Palestinian President Yasser Arafat said Israel's attack on the Voice of 
Palestine building was "extremely dangerous…They have crossed all red lines". The army 
said in a statement it had carried out the operation in retaliation for the "murderous attack" on 
a Jewish party in the northern Israeli city of Hadera two days earlier. Israel has accused the 
Voice of Palestine, which broadcasts the official positions of the Palestinian Authority, of 



transmitting provocative material during the Palestinian uprising. Palestinians deny the charge 
and say Israel is trying to silence its media. The following day, Voice of Palestine director 
Bassem Abusumaya said the station had resumed broadcasting news, songs and talk shows 
on FM frequencies used by private radio stations. Palestinian television continued 
broadcasting out of Gaza. The Palestinian leadership denounced the Israeli strike as a 
"cheap crime" intended "to silence the Palestinian voice so the world won’t know about the 
brutal crime the Israeli occupation has carried out against our people". It called on the United 
Nations and human rights groups in a statement to condemn Israel’s action. Israeli 
government spokesman Arie Mekel said the Voice of Palestine had "long been a centre of 
incitement against Israel", which would "continue to do whatever necessary" to protect its 
citizens to avoid a repetition of the Hadera attack. International media watchdogs condemned 
the step as "totally unacceptable" and "reprehensible". On January 21, UN Secretary-General 
Kofi Annan condemned Israel for the act, saying violence would not resolve the conflict in the 
Middle East.  

On January 20, a cameraman for Abu Dhabi TV, Haitham Omari, who was covering a gun 
battle between Palestinians and Israeli soldiers in Ramallah, was hit by a bullet that 
penetrated his camera, causing injuries to his neck and knee. Omari was taken to hospital 
immediately and was still recovering from his injuries in February. Due to the precision with 
which Omari was hit, it may be inferred that he was targeted in his capacity as a reporter.  

On January 22, after its occupation of three Palestinian towns, Dir el Balah, Beit Hanun and 
Beit Lahya, the Israeli army prohibited international journalists and diplomats entry into the 
Gaza strip. Correspondents who wanted to report on events there were turned away at the 
border. Only following protests from international media outlets were a handful of 
correspondents allowed entry.  

On January 24, Reuters reported a statement on behalf of The Palestinian Broadcasting 
Corporation that it planned to demand at least $10 million in compensation from Israel for the 
destruction of the PBC’s headquarters. The attack effectively failed to force Voice of Palestine
radio off the air because it switched to other frequencies. “We are considering the issue of 
compensation with legal organisations," PBC head Radwan Abu Ayyash told a news 
conference in Ramallah. "We will sue the Israeli government," he said, adding that the PBC
planned to pursue the matter through unspecified international channels. Abu Ayyash said the 
PBC estimated the cost of destroyed transmission equipment at between $10 and $15 million. 
He said no estimate had been reached on the cost of the PBC building, which had been 
leased. He also said the transmission equipment had been donated by European countries 
and the United States after the establishment of the PBC in 1994, a year after signing the 
breakthrough Oslo peace accords. Israel had no immediate comment on the demand for 
compensation.  

On February 2, Palestinian police harassed and confiscated the tapes of camera crews who 
were filming rioting outside a courtroom in the West Bank city of Jenin. A Palestinian mob had 
earlier stormed the courtroom and killed three defendants accused in a murder case.  

Two journalists, Nabil Abu Dayyeh, a cameraman for the PBC, and Samer Abu Daqqa, a 
soundman for Al- Jazeera, were among the 37 victims of an Israeli air strike on a security 
compound in Gaza on February 11. Four of the victims were wounded critically. It remains 
unclear if there were any journalists among the latter group.  

According to RSF, on February 13, Israeli security forces prevented journalists from travelling 
to the Gaza Strip, as numerous television crews were blocked at the Eretz border checkpoint. 
Israeli tanks and bulldozers had previously entered the towns of Beit Lahya, Beit Hannun and 
Deir al-Balah. Only a pool of print media journalists were allowed to enter the zone. The 
Foreign Press Association in Israel protested against the curbing of journalistic rights.  

On February 14, Sagui Bashan, a TV journalist for Israel’s Channel Two, was fired upon in 
his car by Israeli soldiers as he was leaving the Gaza Strip. He had been covering the Israeli 
army incursion into the area. He was stopped at a military barricade close to Netzarim. After 



showing his press card to the soldiers, he asked to see the order from a superior officer 
stating that the Karni crossing was a "closed military territory". When the soldiers told him 
they did not have such a document, he told the soldiers that he intended to approach the 
Karni crossing and drove off. After he had driven a few metres, the soldiers opened fire on his 
car, which carried clear "Press" markings. Bashan was wounded in the shoulder and leg by 
ricochets from live ammunition rounds, and was later admitted to Soroka Hospital, in the town 
of Beersheva.  

On February 21, Israeli soldiers raided the offices and studios of the Palestinian National 
Authority, in the Gaza Strip. They confiscated equipment and later blew up the Voice of 
Palestine headquarters building, setting it on fire and causing it to collapse, again taking radio 
and television transmissions off the air. In a protest, CPJ said that they had analysed Voice of 
Palestine broadcasts and found them non-military in purpose, thus challenging the Israeli 
attempt to justify the repeated attacks against the Voice of Palestine.  

According to CPJ in March, Palestinian information minister Yasser Abed Rabbo urged Al-
Jazeera not to air a live interview with Israeli prime minister Ariel Sharon because of his 
aggressive attitude toward Palestinians. The interview was eventually cancelled because, 
according to Al-Jazeera, Sharon failed to cooperate with the station’s terms, which required a 
Doha-based interviewer rather than an Israeli-based one.  

RSF reported that Benny Lis, a reporter for Israeli TV station Channel One, was slightly 
wounded in his left hand by Palestinian sniper-fire in Bethlehem on March 5 while he was with 
Israeli soldiers. He was not wearing a bulletproof jacket.  

On March 12-13 the IDF stormed Ramallah and other towns and areas under Palestinian 
Authority rule in its largest military offensive against Palestinians in 35 years. Supported by at 
least 150 tanks, bulldozers, artillery and the air force, the IDF laid siege in what it said was a 
punitive action against Palestinians following an escalation in violence between the two sides. 

According to eyewitness accounts, on 12 March Israeli troops in Ramallah confiscated a 
vehicle belonging to a media organization – an initial report said it belonged to Abu Dhabi 
Television – in an apparent attempt to disguise themselves and carry out military operations 
against Palestinians. The vehicle carried the word "TV" in large, clear markings.  

On March 12, heavy Israeli machinegun fire shattered the windows of a Link Productions 
office at the City Inn Hotel in Ramallah, narrowly missing Franz Normann, a correspondent 
for the Austrian public broadcaster, ORF, and around 30 other journalists working for various 
other organisations, who were in the building at the time. Fortunately, there were no injuries, 
but gunfire destroyed an ABC camera after the fleeing crew left it on its tripod. Reports from 
the journalists present indicated that there were no ongoing hostilities in the area at the time 
and that the IDF was aware that journalists occupied the building. Israeli forces gave no prior 
warning of the attack, which lasted for about 15 minutes.  

Raffaele Ciriello, an Italian free-lance photographer who was on assignment for the Italian 
daily Corriere della Sera, was killed by Israeli gunfire on March 13, during the re-occupation of 
Ramallah. Amedeo Ricucci of the Italian television station Rai Uno told CPJ that he and his 
cameraman were accompanying Ciriello at the time of the incident. They were trailing a group 
of Palestinian gunmen who were some 200 yards in front of the journalists. Ricucci said the 
area was quiet and was located roughly 500 yards from a nearby refugee camp where 
fighting between Israelis and Palestinians was taking place. The three journalists were 
standing inside a building off an alleyway. Shortly afterward, a tank emerged at one end of the 
street some 150 yards away, he said. Ciriello left the building and pointed his camera at the 
tank. He then came under fire without warning. Ciriello was shot in the stomach six times and 
died of his wounds soon afterwards. The IDF said the area had been closed to journalists and 
that journalists who entered the area were "endangering" themselves and claimed that it was 
not clear whether Ciriello's death was caused by Israeli or Palestinian gunfire. After diplomatic 
pressure from Italy, the IDF started an investigation into Ciriello’s death. It is unclear whether 
any journalists in Ramallah, the largest city on the West Bank aside from Jerusalem and 



home to many media outlets and offices, were warned in any way by the IDF that the area 
was closed. On August 23, the Israeli army said its investigation found "no evidence and no 
knowledge of an (army) force that fired in the direction of the photographer." In a response, 
IFJ said the army report was a whitewash and "lacking all balance and credibility". It called for 
an independent inquiry into the shooting, a move supported by Ciriello’s own union, the Italian 
Association of Journalists. In June, a monument for Ciriello, which had been erected by local 
journalists on the spot where he died, was destroyed. Palestinians say Israeli troops 
destroyed it, but the Israelis deny they were responsible.  

Also on March 13, according to several press reports, a French photographer, who did not 
want to be named, was wounded in the leg during the fighting in Ramallah. He said he did not 
know whether shrapnel or a bullet had hit him.  

On the same day, Tareq Abdel Jaber, a reporter for Egyptian TV, told CPJ that he and his 
cameraman were driving on a main street in Ramallah when their car, which was clearly 
identified as a press vehicle, came under fire. There was no fighting taking place in the area 
at the time, Abdel Jaber said. Bullets penetrated the car and struck his flak jacket, but he was 
not seriously hurt. Although Abdel Jaber did not visually identify the shooter, he said that 
Israeli tanks and military personnel surrounded the entire area.  

The Ramallah offices of Al-Jazeera came under Israeli fire on March 13, according to CPJ. 
The office was hit by Israeli machine gun fire shortly after Al-Jazeera correspondents finished 
an interview with Palestinian information minister Yasser Abed Rabbo. The gunfire came from 
a tank stationed about 100 meters beyond the office and struck a window from which a 
second staff cameraman was filming Israeli-Palestinian clashes some 300 meters away. One
round narrowly missed the cameraman’s head. Others in the office, including Minister Abed 
Rabbo, ducked for cover, Al-Jazeera sources said.  

The Associated Press (AP) reported that some 20 Israeli soldiers searched the building 
housing the AP’s Ramallah office on 13 March. The soldiers searched the office and then 
took positions on a higher floor, where they attracted Palestinian fire.  

In a letter of protest concerning the events that took place on the March 12 and 13, IPI said,“ 
At least two of these press freedom violations appear to be part of a concerted strategy by the 
Israeli army to control reports on the recent surge in armed hostilities in the region. In 
addition, IPI believes they have been undertaken with a criminal disregard for civilian lives.
Moreover, the apparent decision by the IDF to disguise some of its forces places journalists at 
risk. In the opinion of IPI the decision represents an intentional blurring of the line between 
combatants and non-combatants. For this reason, it is inexcusable.” Furthermore, IPI said it 
regards “these crude attacks on journalists and media outlets and the abuse of media 
infrastructure as gross violations of everyone’s right to ‘seek, receive and impart information 
and ideas through any media and regardless of frontiers’ as guaranteed by Article 19 of the 
UN Universal Declaration of Human Rights.”  

Amjad al-Alami, a 22-year-old cameraman from a local Palestinian television station was 
killed by Israeli gunfire in Hebron on March 18, according to Reuters. Other sources said he 
was wearing a bullet-proof flak jacket clearly marked with the letters "TV", taking pictures near 
his studio in a refugee camp, when he was killed by a single shot to the head by an Israeli 
sniper.  

On the same day, Israeli defence minister Benjamin Ben Eliezer told the Knesset Defence 
Committee that journalists would not be allowed to accompany Israeli troops while they 
operate in the occupied West Bank or Gaza. This came after Israeli troops had been criticised 
by governments and organisations around the world for their use of excessive force in 
Palestinian cities and villages.  

On March 29, Carlos Handal, a cameraman for the Egyptian television station Nile TV, was 
seriously wounded by gunfire while driving in Ramallah with a colleague. Handal was filming 



from the window of a mini-van clearly marked "TV", driven by his colleague Raed el-Helu, 
when he was hit in the throat by a bullet that came through the windshield. Other bullets also 
hit the vehicle. Handal was taken to a private hospital, the Arab Medical Centre, and placed in 
intensive care. El-Helu said the shots came from an Israeli sniper.  

A crew from the French TV station France 2 were fired at by Israeli troops when they 
attempted to pass a roadblock between East Jerusalem and Ramallah on the following day.  

Also on March 30, Israeli soldiers again broke into the headquarters of The Voice of 
Palestine, forcing it to go off the air. The troops ordered four journalists to leave their offices. 
The Ministry of Culture building that housed a local radio and TV station was also occupied.  

On the same day, Israeli soldiers entered a building that houses offices of several Palestinian 
and foreign media, including the British news agency Reuters, and forced the journalists to 
leave. Four Turkish journalists, Talip Alpdogan, Burak Ersemiz, Mete Cubukcu, and Mustafa 
Sap, were detained at the Ramallah press centre for several hours by Israeli soldiers who 
searched them, confiscated their passports and prevented them from leaving the building.  

The vehicle of Swedish journalists Bengt Norborg and Rickard Collsjöö, special 
correspondents for the Swedish public TV station SVT, was the target of warning shots fired 
by Israeli troops at a roadblock on the outskirts of Ramallah on the following day.  

An American journalist, Anthony Shahid of the Boston Globe, was hit in the shoulder by a 
bullet although he was wearing a bulletproof vest with "Press" written on it. Shahid said he did 
not see who fired at him but said Israeli tanks and soldiers surrounded the area at the time. 

RSF reported that Maher Hussein Romaneh, a presenter on The Voice of Palestine radio, 
was arrested in Ramallah on March 30 and taken to the Ofer detention centre. He reportedly 
had two broken ribs but the army refused to allow him to be taken to hospital or permit his 
family to visit him. He was freed on April 26.  

Mahmud Fatafta, of the daily paper Al-Quds, was briefly arrested in Ramallah on 31 March 
by Israeli soldiers as he was watching an army raid on a building.  

The Israeli government told media organisations on March 31 that it would be strictly applying 
rules under which journalists must submit reports about defence matters to a military censor.  

Palestinian gunmen who shot dead a man suspected of collaborating with Israel on April 1 
confiscated Reuters television footage and photographs of the incident in the West Bank city 
of Bethlehem. At least three masked gunmen dragged the man through the streets in the 
early hours of the morning and shot him dead in a car park off Manger Square, site of the 
church built on the spot where Christians believe Jesus was born. A Reuters cameraman and 
a Reuters photographer who were on the scene shortly afterwards filmed the dead man, who 
was blindfolded and had his hands tied, as well as his killers. The gunmen initially allowed 
Reuters and several other media organisations to continue filming but later ordered them to 
hand over the footage and photographs, saying: "We will hold you personally responsible if 
these pictures appear." The videocassette was destroyed on the spot and the film was wiped 
clean. Reuters protested the incident to the Palestinian Authority.  

Six foreign civilian volunteers protesting the Israeli invasion were injured when they marched 
up to tanks in Beit Jala on April 1, according to AP. One woman was hit in the stomach by a 
bullet, and witnesses said the others were struck by shrapnel after an Israeli soldier fired into 
the ground. An Associated Press Television News cameraman, Iyad Hamad, was also lightly 
injured by the shrapnel.  

In another incident an Israeli soldier kicked and pushed a Reuters cameraman and fired one 
shot over his head while he was covering the demonstration. Reuters lodged a complaint with 



the army over this incident.  

On April 1, Israeli soldiers expelled an American CBS News television team from Ramallah. 
At the same time, a vehicle containing six Western reporters and photographers was fired at 
by Israeli troops near the city centre, according to RSF. "I think the soldiers got worked up 
and fired a hail of bullets in our direction," said one of the journalists, who refused to be 
named.  

On the same day, BBC reporter Orla Guerin and her television crew came under Israeli 
machine-gun fire while covering peaceful protesters walking through the streets of Bethlehem, 
according to CPJ. The crew took cover behind a car that was clearly marked “Press”. No one 
was injured in the attack.  

On April 1, CPJ reported that NBC correspondent Dana Lewis and his two-person camera 
crew came under IDF fire in Ramallah at dusk while driving in an armoured car that was 
clearly identified as a press vehicle. After an initial burst of gunfire hit the car, a lone IDF 
soldier opened fire with a second burst from a range of about 50 to 100 feet (15 to 30 meters). 
The journalists then stopped the car, turned on an interior light to make themselves visible, 
and placed their hands on the windshield. After 15 to 20 seconds, the soldier fired a third 
burst, hitting the windshield. The NBC crew escaped by driving away in reverse.  

On the same day Majdi Banura, a cameraman with the Qatar-based satellite channel Al-
Jazeera, was injured when Israeli troops fired live rounds at the Star Hotel in Bethlehem, 
where most journalists covering the Israel army’s incursion into the West Bank were staying.  
Two of Banura’s colleagues told CPJ that he and several journalists were standing in fifth 
floor of the hotel when Israeli troops began firing into the hotel. Both journalists said that there 
was heavy Israeli-Palestinian cross fire outside at the time. As bullets punctured the window, 
Banura was struck in the head by broken glass but was not seriously injured.  

Ismail Khader, a cameraman for Reuters, and Mark Mina, a cameraman for the Middle East 
Broadcasting Centre (MBC), were forced to strip down to their underwear by Israeli troops on 
the fourth day of the Israeli army’s incursion into Ramallah, which began on March 29. Khader 
and Mina told CPJ that they were in an armoured car owned by Reuters, which was clearly 
identified as a press vehicle. Israeli troops signalled the journalists to stop as they neared Al 
Manara Square, which had been secured by Israeli forces at the time. Both men said that 
there was no exchange of fire in the area that morning. The soldiers ordered the men out of 
the car and motioned for Khader to approach. When he was about 20 meters away, the 
soldiers ordered both men to place their cameras and cell phones on the ground and to 
remove their flak jackets, shirts, and pants. When he refused to remove his pants, Khader 
said a soldier threatened to shoot him. The journalists were forced to kneel in their underwear 
for about 25 minutes before being allowed to leave.  

On the following day, Israel threatened the US television stations CNN and NBC with legal 
action, since they had continued to report from Ramallah. The city of 210,000 inhabitants had 
been declared closed to journalists by Israel on March 29. Initially, however, the Israeli army 
had only sporadically enforced its closure. Bethlehem was declared closed to journalists by
Israel on April 2. The Foreign Press Association in Israel protested both closures.  

On the same day, Atta Oweisat, a photographer working for the Israeli daily Yediot Aharonot 
and the Gamma news agency, was arrested by Israeli soldiers in Beitunia in the West Bank 
when they discovered he was not properly accredited. He was held for six hours during which 
he was handcuffed and blindfolded. André Durand, a journalist who works for Agence 
France Presse, was held together with Oweisat and released after two hours.  

Abbas al-Moumani, a photojournalist who also works for Agence France Presse, was driving 
his car, which was clearly marked with "TV", on Manari, the main square in the centre of 
Ramallah, on the same day, when Israeli soldiers opened fire at his car and a live bullet hit 
the rear view mirror inside the car. The driver was not hurt. The car was stopped and Israeli 



soldiers confiscated Moumani’s camera. They forced him to put his hands behind his head 
and left him standing for three hours, after which they returned his camera and ordered him to 
leave the area, LAW reported.  

In a letter of protest CPJ reported that, on the same day, Israeli authorities revoked the press 
credentials of two Abu Dhabi TV reporters, locally based correspondent Leilah Odeh and 
visiting correspondent Jassem Azawi.   

In Bethlehem on April 2, according to CPJ, an Israeli soldier fired one round toward the car of 
Reuters photographer Magnus Johansson, which was clearly identified as a press vehicle. 
Johansson heard soldiers shouting at him. When he got out of the car, he was ordered back 
in. The shot was fired as he attempted to drive away.  

Ahmed Assi, a cameraman with the Arab News Network (ANN), was arrested by Israeli 
soldiers in Ramallah on the same day and imprisoned in Ashkelon.  

On April 2, CPJ reported that Israeli troops in the West Bank town of Bethlehem opened fire 
on a car carrying journalists Marc Innaro, Mauro Mauritzi, and Fernando Pellegrini, of 
Italy’s television and radio station RAI; Toni Capuozzo and Garu Nalbandian, of the Italian 
television station TG5; and Luciano Gulli, of the Italian daily Il Giornale. The journalists had 
gone to Bethlehem to cover the Israeli army’s military offensive in the West Bank and were 
travelling in a white armoured car marked “TV”.  

On April 3, Ashraf Farraj and Jalal Ehmad of the Bethlehem TV station Al-Rouah were 
arrested by Israeli soldiers at the Bethlehem press centre and deported to the Beitunia 
detention centre near Ramallah. Maher Hussein Romanneh, a presenter on Palestinian 
Radio, was arrested in Ramallah on the same day and taken to the Ofer detention centre.  

CPJ reported that on April 3, Israeli troops entered the Bakri building in Ramallah, which 
houses three private Palestinian Radio Stations and one TV station. Faed Said Akro and 
another worker were on the sixth floor, when soldiers ordered both men to strip to their 
underwear, checked them for explosives, and slapped handcuffs and blindfolds on them. The 
soldiers then forced Arko to lead them to Nasr TV and Menara Radio, which broadcast from 
the same studio. They ordered Arko to enter the room first to make sure there were no 
explosives or Palestinian snipers. Then the soldiers entered the studio. Using 
sledgehammers, they smashed television screens in the front office and then entered the 
broadcasting room, where they removed hard drives from computers and destroyed all the 
other equipment.
   



IFJ reported that on April 4, 16 Palestinian 
journalists were arrested in the press 
centre in Bethlehem Municipality by the 
Israeli Defence Forces (IDF) and were 
transported to the military Headquarters at 
Kefar Etzion near Bethlehem. IFJ reported 
that three journalists were released from 
Israeli detention on the same day and 
three more were let go the same evening. 
Ten remained in detention. The six 
journalists freed were Said Ayyid 
(journalist, Voice of Palestine), Walid Abu 
Alia (photographer, Al-rouah TV), Ahmad 
Mezher (photographer, Al-Mahed TV), 
Mustafa Salah (editor, Al-rouah TV), Ala 
Daoud (technical operator, Al-rouah TV), 
and Ala al-Abed (Palestine Broadcasting 
Corporation). 

On April 4, LAW reported that Israeli 
forces fired a pepper gas canister at a 
group of about 30 journalists attempting to 
cover a standoff between Israeli soldiers 
and Palestinians at the Church of Nativity 
in Bethlehem. Reuters reporter, Christine 
Hauser, was cited by LAW as saying that 
an Israeli soldier had then told the 
journalists to back off "or we will use 
everything we have against you". 

 

AP Photo/Peter Dejong  

Journalists run for cover as they are chased 
by I sraeli soldiers in the streets of the West 
Bank town of Bethlehem on April 4.  

According to Reuters, Israeli troops threw stun grenades to turn back foreign journalists on 
their way to cover US envoy Anthony Zinni’s meeting with Palestinian leader Yasser Arafat in 
the West Bank on April 5. A Reuters correspondent among the 25 foreign journalists in six 
armoured cars saw two Israeli jeeps and an unmarked vehicle blocking the access road to 
Arafat’s compound in Ramallah. The troops inside then threw stun grenades, which are used 
to disorient and frighten their targets by creating a loud noise and a bright flash. One grenade 
exploded under CNN reporter Michael Holmes’ foot. As the convoy turned back, some of the 
 channel Al-Jazeera, was injured when Israeli troops fired live rounds at the Star Hotel in 
Bethlehem, where most journalists covering the Israel army’s incursion into the West Bank 
were stsed by the CNN crew. 
 

AP Photo/Nasser Nasser  

On the same day, the German news agency, 
DPA, reported that two German journalists 
travelling with a German medical relief team were 
harassed and shot at by Israeli soldiers. DPA did 
not mention names of the journalists nor their 
affiliations. This shows that an increasing number 
of journalists who become victims of Israeli army 
harassment or violence prefer to remain 
anonymous. This could be interpreted as a 
disturbing sign. Reporting violence against 
journalists can lead to repercussions from the 
Israeli army or even the GPO, and some press 
freedom violations may thus remain unreported.  

Similarly, on April 5, reporters for the press 
freedom organisation Reporters sans Frontières 
were refused accreditation and access to the 
occupied Palestinian territories by the Israeli 



 
A television cameraman jumps from 
the explosion of a stun grenade, 
thrown by an I sraeli soldier, in front 
of Yasser Arafat’s compound in 
Ramallah on April 5. Journalists 
attempting to cover the scheduled 
Ramallah, which began on March 29. 
Khader and Mina told CPJ that they 
were in an armoured car owned by 
Reuters, which was clearly identified 
as a press vehicle. Issame day, the 

government due to their “political" reporting.  

According to RSF Jérome Marcantetti, a 
cameraman for the French TV station LCI, was 
shot in the thigh and seriously wounded by an 
Israeli soldier in the centre of Bethlehem on April 
5 when he was turning back as he had been 
ordered to. He was with another of the station’s 
cameramen, Olivier Ravanello.  

LAW reported on April 6 that a Reuters team was 
being detained and held by Israeli soldiers in a 
commercial building in downtown Nablus. 
Similarly, Jassem al-Azzawi, a correspondent for 
Abu Dhabi Television with US citizenship, was 
detained and deported by the Israeli government 
on the same day without being allowed to contact 
the US consulate. 

On the same day, Husam Abu Allan, a 
photographer for Agence France Presse, and four 
other journalists from a Spanish television station 
were shot at in Yatta by the Israeli army although 
they wore clearly marked press jackets and 
waved a white cloth. 

On April 8, IFJ reported that Israeli troops 
in the West Bank arrested a reporter and 
destroyed  the independent broadcasting 
station at Al-Quds University. 
Eyewitnesses reported that Israeli forces 
raided and ransacked the offices of 
several news organizations in Ramallah, 
using gunfire and explosives to enter the 
buildings. Equipment was destroyed and 
journalists in the building were harassed 
and intimidated. No one was injured, and 
Israeli military officials claimed the 
searches were part of their broader effort 
to find terrorists. Media affected by the 
raid were CNN, Abu Dhabi TV, Nile TV, 
Middle East Broadcasting Centre (MBC), 
and the Arab News Network (ANN).  

On the same day, Raed al-Helw, a 
cameraman for Nile TV, was attacked in 
Ramallah by Israeli forces. 

The following day in Nablus, Gilles 
Jaquier, a cameraman for France 2 was 
shot above his flak jacket somewhere 
between his neck and chest. The 
perpetrator(s) remain unidentified. On the 
same day, Yuzuru Saito, a reporter for 
Tokyo TV in Bethlehem, was threatened 

 

AP Photo/Nasser Nasser 

A stun grenade thrown by an I sraeli soldier 
explodes in the middle of a group of 
journalists, in front of Yasser Arafat’s 
compound in the besieged West Bank city of 
Ramallah on April 5. 



and had his video tapes with recordings 
confiscated by the Israeli army. Vincent 
Benhamou, a cameraman, also had his 
videotapes confiscated by the Israeli army, 
and shots were fired around him in order 
to intimidate him and chase him out of the 
area. 
 
RSF reported that Reuters photographer Laszlo Balogh said he came under automatic fire 
from an Israeli armoured car in Bethlehem on April 9 as he got out of his easily identifiable 
armoured press vehicle.  

In a joint statement made by the International Press Institute, International Federation of 
Journalists, Committee to Protect Journalists, Reporters Sans Frontieres, Foreign Press 
Association and World Association of Newspapers dated April 9 the press freedom groups 
wrote:  

The undersigned organizations call on the government of Israel to 
allow the foreign media access to the cities of the West Bank. The 
prolonged attempt to seal off entire cities, where hundreds of 
thousands of people live, has been excessive, unjustifiable and 
utterly counterproductive. We furthermore call on Israeli officials to 
desist from public attacks on the foreign press in which irresponsible 
generalisations have been employed to criticize the way we conduct 
our business. They only undermine the freedom of the press and 
endanger journalists. We also repeat our fervent call on Israel to 
accredit Palestinian journalists working for the foreign press out of 
the Palestinian territories. The current operation in Areas A only 
shows, yet again, why these professionals need, for their safety, to 
be able to identify themselves to Israeli soldiers as journalists. The 
government promised to issue "territories-only" accreditations two 
months ago, and the promise has not been implemented. We call 
on the government to make good on this pledge without any further 
delay. At the same time we call on all the Palestinian factions to 
cease efforts to confiscate materials or intimidate journalists. 
Attempts to suppress unflattering visuals are utterly unacceptable. 
We call on the Palestinian authorities to reject such tactics 
unequivocally. The foreign press here has a proud and long tradition 
of excellent and unbiased journalism. Its job is to report this 
complicated and delicate story -- a story that generates tremendous 
interest abroad. It is important that it be allowed to carry out this 
mission.  

Nasser Ishtayeh, a photographer for AP, and Jafer Ishtayeh from AFP were held by Israeli 
soldiers for one and a half hours close to the village of Salem on April 10. They were forced to 
strip at gunpoint, but refused to hand over their bulletproof vests and films. They were barred 
access to Nablus and forced to return to where they came from.  

On April 11, Israeli soldiers assaulted a group of local and foreign journalists around the Jenin 
refugee camp. Atta Awisat from Gamma, Rowhi al-Rasem from  APTM, Amar Awad from 
Reuters and Jerome Delay from AP were forced to take their clothes off. Their press cards 
and film were confiscated, their entry into Jenin refused.  

On the same day, Carlos Yousef Handal, a cameraman for Nile TV, was refused passage 
and denied an access permit to an East Jerusalem hospital from Ramallah for an operation 
on a gunshot wound perpetrated by Israeli troops two weeks prior to this date. Handal was 
shot in the neck and jaw while driving in Ramallah on March 29.  

The Israeli army detained and harassed a group of journalists, including Walid el-Omari, 



correspondent for Al-Jazeera, and a Spanish TV crew, for several hours on April 13 at a 
roadblock at Jalameh, near Jenin, confiscating equipment and four videotapes.  

Eight journalists, including APTN cameraman Rawhi  el-Rasem, were stopped by Israeli 
soldiers at the entrance to Ramallah, Jenin and other cities on April 14 and had their film 
equipment seized.  

Reporters from the Israeli daily Yediot Adhronot, the Reuters news agency, and two reporters 
from  AFP were barred from entering Jenin on April 15. 

RSF reported that Khalid el-Zwawi, a correspondent of the daily Istiqlal in Nablus, was 
arrested at his home on April 15 in the middle of the night by a group of Israeli soldiers using 
a Palestinian civilian as a human shield. They seized computer equipment and books; Zwawi 
was taken to the district coordination office and then to prison in the southern city of 
Ashkelon. The Israeli prime minister’s office said in a letter on November 17 that he was an 
active member of the Palestinian Islamic Jihad terrorist group.
 
On April 16, AP reporter Mohamed 
Daraghmeh, who also writes for the 
Palestinian daily Al-Ayam, was detained 
by Israeli forces in Nablus. He and thirty 
other Palestinian men were apprehended 
from the building in which they resided 
during an army sweep of the 
neighbourhood. He was released the 
same night but did not arrive home until 
the following day due to the curfew in 
Nablus. He was repeatedly harassed by 
Israeli soldiers as he made his way back 
home.  

A Swedish TV crew were fired at in their 
vehicle in Ramallah on the same day. 
Peder Carlqvist, a member of the crew, 
said that the shots were fired in response 
to orders from Israeli soldiers.  

Two Palestinian journalists, Maher 
Shalabi and Majid Sawalha of the 
Morocco state TV station were arrested by 
Israeli soldiers in the centre of Ramallah 
on April 16. They were blindfolded, 
handcuffed and were beaten before being 
released.  

On April 18, according to CPJ, Israeli 
forces arrested Maher al-Dessouki, the 
host of a talk show on the Ramallah-based 
Al-Quds Educational TV. Al-Dessouki was 
taken from his brother-in-law’s home along 
with another journalist, Kamel Jbeil. Both 
were held at the Ofer detention facility 
under “administrative detention”. Dessouki 
hosts the popular weekly talk show 
"Space for Opinion." Maher al-Dessouki, 
was released on June 27. No charges 
were made against Al-Dessouki. Jbeil 
remained in detention with two other 
journalists. Jbeil, a journalist with the 

 

AP Photo/Str 

Associated Press reporter Mohammed 
Daraghmeh shows a white flag given to him 
by I sraeli soldiers, and his I D card, near 
Nablus on April 17, following his release 
from an I sraeli detention center. 
Daraghmeh, who reports on events in the 
West Bank for AP, was released after being 
detained by I sraeli troops in the morning of 
the previous day during an arrest sweep of 
his neighborhood. 



Palestinian newspaper Al-Quds, was 
finally released on September 15. 
On April 20, Mahfouz Abu Turk, 52, a veteran Palestinian news photographer with Reuters, 
was detained at an Israeli army checkpoint near Jenin. An army spokesman said that Abu 
Turk’s identity card number appeared on a list of people Israel wanted to detain for 
questioning, though he did not say why. However, following his release Abu Turk said: "I was 
not asked a single question during my confinement. I was arrested without cause." He had 
been with a Reuters news crew returning from a tour of Jenin’s devastated refugee camp 
when troops detained him. Abu Turk said he was kept blindfolded with his hands tied for 20 
hours at a military encampment in northern Israel before troops dropped him back in the West 
Bank, one kilometre from the dividing line with the Jewish state. When his blindfold slipped at 
one point, Abu Turk saw he was confined to the back half of a military bus separated by razor 
wire from the front of the vehicle occupied by soldiers. He was held with five other blindfolded 
Palestinian detainees. When one prisoner asked for a cigarette and another complained of 
stomach cramps, guards shouted them down, he said. Tired, thirsty and hungry, Abu Turk 
walked back into Israel after his release, passing an army checkpoint without difficulty for a 
taxi ride back to the Reuters bureau in Jerusalem.    

On April 22, Israeli soldiers confiscated the press cards of 17 foreign and Palestinian 
journalists who had attempted to approach Bethlehem’s Church of Nativity, the site of an 
ongoing standoff between the Israeli army and Palestinians holed up inside. According to 
CPJ, troops stopped them when the journalists, from news organisations including Reuters, 
AP, Al-Jazeera, the BBC, and AFP, tried to approach the church. An officer told the group that 
it was a closed military area and ordered the journalists’ press cards confiscated. Most of the 
cards were returned later that day following protests from news organisations.    

According to RSF AFP photographer Hussam Abu Alan, was arrested on April 24 at the Beit 
Anun roadblock near Hebron. Abu Alan was detained while attempting to reach a nearby 
village to cover the funeral of Palestinian militants killed by Israeli forces. An army spokesman 
said he had been detained because he was in the Israel-controlled Zone C and did not have a 
press card on him. The Foreign Press Association expressed its great concern on May 1 
about the arrests of Palestinian journalists and said the argument about lack of press cards 
was absurd because the government press office had refused accreditation to virtually all 
Palestinian journalists since January. According to CPJ, on October 22, Abu Alan, who had 
been held by Israeli authorities without charge for nearly six months, was finally released. 
"We are glad that our colleague Abu Alan has been freed," said CPJ executive director Ann 
Cooper. "But his release today only confirms our belief that the Israeli government deprived 
him of his liberty for six months without justification."  

On April 26, Palestinian security authorities in Hebron ordered the Hebron-based Amal TV to 
suspend broadcasting for allegedly jamming the frequency of Palestine TV, although officials 
at Palestine TV were apparently unaware of any jamming. CPJ said, "Staff at Amal TV
suspect the closure was in reprisal for the broadcast of a program about the topic of 
corruption in Islam or a story about a Palestinian man who had held his son captive for 
several years in a cave in Hebron." The station resumed broadcasting in mid-May.  

According to RSF Israeli soldiers arrested Iyyad el-Juneidi, head of the Hebron TV station Al 
Mostaqbal, at his office on April 29 and destroyed some of the station’s equipment. El-Juneidi 
was held at the Ofer detention centre until May 14.  

On April 30, Israeli troops in Hebron detained Youssri al-Jamal, a soundman for the Reuters 
news agency. According to CPJ Al-Jamal and Reuters cameraman Mazen Da’ana were 
filming near the Al-Ahli Hospital when soldiers demanded to see their identification cards and 
then informed them that they were under arrest. RSF later reported that as they were being 
taken away, a soldier pointed a gun at their heads and asked them how they preferred to die. 
They were interrogated on the next day and Da’ana was freed with apologies. Jamal was kept 
in administrative detention for over five months, until October 9, without charge. 

Ayman el-Kawasmi, head of a local radio station, El Horiya, was arrested in his home on 



April 30 and sent to the Ofer detention centre the next day. Soldiers destroyed all the 
equipment at the radio station. He was freed on July 15.  

RSF reported that Ammar Awad, a cameraman working for Reuters, was wounded while 
filming at the Qalandia roadblock, between Ramallah and Jerusalem, on May 7, when a 
soldier fired at the ground and fragments hit Awad.  

Palestinian police banned Musa el-Shaer, an Agence France-Presse (AFP) photographer, 
from going into the Omar mosque in Bethlehem on May 13 while other journalists were 
allowed in. He was forcibly taken to a police station before being freed with apologies.  

CPJ reported censorship of the private broadcast media in the West Bank. On May 17, 
Palestinian security authorities shut down the Bethlehem-based Al-Roa’ TV after a play was 
broadcast on 13 May that authorities claimed incited "prejudice" between Christians and 
Muslims. CPJ said: “For more than a year, Al-Roa’ TV has been the target of repeated official 
harassment for its independent news coverage and programming.”  

On May 22, Israeli troops detained Reuters photographer Suhaib Jadallah Salem at the Abu 
Holi checkpoint in the Gaza Strip. Salem was arrested while attempting to enter the town of 
Rafah. According to Reuters, Salem was travelling to Egypt, where he was supposed to catch 
a flight to Japan to cover the World Cup soccer tournament. He was travelling in a Reuters
armoured car, clearly identified as a press vehicle, with a driver and two other passengers. 
On May 27, he was released by Israeli authorities after being detained for five days. 
According to Reuters news reports, no charges were filed.  

The Palestinian National Authority (PNA) censored the print and broadcast media in the West 
Bank and Gaza in late May, according to CPJ and RSF. On May 22 and May 23, Palestinian 
security authorities arrested three journalists working for the Islamist weekly Al-Risala in Gaza 
after they published an article on May 20 alleging the Palestinian police had tortured Ayman 
Amassi in detention. Editor Wisam Afeefa, editor-in-chief Saleh Bardaweel, and managing 
editor Ghazi Hamad were interrogated at the Criminal Investigation Department in Gaza.  

Mashhur Abu Eid, a correspondent for the official Jordanian news agency, Petra, was 
arrested by Israeli soldiers on May 31. Four days later, according to RSF, the journalist was 
driven to the Jordanian border in a prisoner bus with his legs tied and then expelled. Eid was 
arrested along with seven Western peace activists in the Balata Palestinian refugee camp, 
near Nablus. The city was declared a closed military zone at the time of the Israeli incursion. 
Eid arrived in Israel on May 27 with the necessary press accreditation. He first went to Nablus 
and then to Jenin on May 30 before going to the Balata camp. He wanted to film a gathering 
of Western peace activists who had come to inquire into the human rights situation inside 
Palestinian refugee camps. Eid was accused of failing to respect a closed military area and 
resisting arrest. On June 2, the journalist refused to sign his deportation order and, along with 
the seven peace activists, asked to be allowed to appeal to the Supreme Court, to seek the 
annulment of his deportation order. The Jordanian foreign minister and Petra then negotiated 
with the Israeli authorities to secure his release.  

According to RSF Ala Badarneh, of the privately-owned radio station Tareek el Mahabeh and 
the newspaper Al Quds el Arabi, and Hassan Titi, a Reuters cameraman, came under Israeli 
gunfire while driving through Governor's Square in Nablus on June 4. Titi was driving a yellow 
Land Rover with British plates and with banners marked "press." No fighting was going on at 
the time. A first shot smashed a rear-view mirror and a second punctured a tyre. "We had 
passed through the square several times that morning and anyway the soldiers knew who we 
were from previous days," said Badarneh.  

RSF reported that Kahlil Abu Hamra, an Associated Press photographer in the Gaza Strip, 
was arrested on June 7 while taking pictures of an Israeli army roadblock. He was released
from Ashkelon prison on July 17. His digital camera was returned to him but without the 



photos he had taken and about which he had been questioned.  

An Israeli soldier hit Reuters photographer Nasser Shiyoukhi with a rifle-butt while he was 
taking pictures of the army arresting Palestinians in Hebron on June 10. Some of his 
equipment was confiscated.  

The Israeli army continued to restrict the movement of journalists in the West Bank and 
intensified it with the launch of its "Operation Determined Path" on June 21. The towns of 
Jenin, Tulkarem, Qalqiliya, Hebron, Ramallah, Nablus, and Bethlehem were declared "closed 
military areas" and, therefore, off-limits to the press. Some journalists said that they were 
turned back by soldiers while attempting to enter these cities, and those within the cities have 
said that they have experienced difficulties in moving around.  

On June 22, Palestinian security forces broke into the office of Palestinian journalist, Zakaria 
Al-Talmees, a correspondent for the German public television station, ARD. They roughed up 
office personnel, held them at gunpoint and  confiscated videotapes with footage from a 
festival organised by the Muslim fundamentalist Hamas movement.  

On June 24, the armoured car of Reuters cameraman Hamouda Hassan and soundman 
Abdel Karim Khadr came under IDF gunfire at the entrance to the al-Amari refugee camp in 
Ramallah. Israeli soldiers then ordered the two journalists out of the car at gunpoint and 
detained them for about an hour-and-a-half, said Hassan, who pointed out that his car was 
clearly marked as a press vehicle.  

On June 26, a single bullet pierced the side of the video recorder of veteran cameraman 
Mazen Da’ana as he was filming from a window on the top floor of a three-story apartment 
building in Hebron. The journalist was filming the Israeli army’s destruction of a Palestinian 
Authority security forces building about 300 meters (330 yards) away. Several Israeli soldiers 
were stationed about 150 meters (165 yards) from his location. Da’ana did not see who fired 
the shot, but said that there was no exchange of gunfire in the vicinity of the building at the 
time of the shooting and added that he had been filming from the same window for about 40 
minutes without incident. Other Palestinian residents had been viewing the demolition from a 
window one floor below where Da’ana was stationed, also without incident.  

RSF reported that Nizar Ramadan, of the Qatar paper As-Sharq and the Internet website 
Islam Today, was arrested in Hebron on June 27. Soldiers searched his office and seized two 
computers, a fax and a printer. He was first taken to the Ofer detention camp. His detention 
was extended for 18 days on July 6. A lawyer was not allowed to visit him. The prime 
minister's office said in a letter on November 17 that he had been charged by a military court 
with "belonging to an illegal organisation (Hamas), attending secret meetings and helping an 
illegal organisation." He was sentenced on December 31 to 16 months in prison, with 10 
further months suspended.  

The army detained Hassan Titi (journalist) and Abed Omar Qusini (photographer) of 
Reuters for nine hours on June 30 in Nablus for filming in a "closed military zone." Titi said 
they had been arrested because they were filming a demonstration by foreign pacifists.  

RSF reported that Anas Bensalah (journalist) and Hassan Bouchenni (cameraman), of the 
Moroccan state TV station 2M, were arrested by Israeli soldiers on July 4 as they left 
Palestinian President Yasser Arafat's headquarters in Ramallah, where they had interviewed 
him. The Moroccan Press Union condemned their arrest as "repressive behaviour." They 
were freed five hours later without explanation. Soldiers had asked them about the situation 
inside the headquarters, about Arafat's physical and mental health and about their interview.  

The headquarter of the Jordanian broadcasting company JTV in Ramallah was occupied by 
the Israeli army on July 8. JTV correspondent Abdallah al-Hoot said troops barged into the 
offices, threatened the staff with their guns and searched the premises. They took film, 
passports and press cards from Al-Hoot and another journalist, Akil al-Amr. Their documents 



were returned a few hours later, after the intervention of the Jordanian representative in 
Gaza, Jomaa al-Abbadi.  

On July 12 Imad Abu Zahra, 35, a freelance reporter on mission for the Palestinian news 
agency WAFA, died of his wounds one day after he was shot by Israeli troops in the West 
Bank city of Jenin. He was wounded in the thigh, lost a lot of blood and slipped into a coma 
before being brought to the hospital, hospital officials said. Said Dahla, a photographer 
working for the Palestinian news agency WAFA, was also wounded in the incident, but 
survived. An Israeli army spokesman said the shooting began after a group of Palestinian 
children approached a military vehicle and threw stones and firebombs. The soldiers were 
then allegedly shot at and returned fire. Palestinian witnesses, however, denied there had 
been any exchange of fire or any firebombs. The killing was still being investigated by the 
chief military prosecutor’s office at the end of the year.  

On July 17, the Palestinian Centre for Human Rights reported that Israeli forces at Qalandya 
military checkpoint between Ramallah and Jerusalem prevented Palestinian journalists from 
entering Ramallah, claiming that they did not have the necessary permits. According to 
Mahmoud Khallouf, a reporter for the Palestinian News Agency (WAFA), Israeli forces 
prevented all Palestinian journalists from entering Ramallah, and instead ordered them to 
contact the "Civil Administration" to obtain the necessary permits.  

Gideon Levy, a well-known columnist for the Israeli newspaper, Ha’aretz, came under fire 
from Israeli troops in Tulkarm on August 11 after receiving army authorisation for his visit to 
the West Bank city. Ha’aretz photographer Miki Kratzman and a human rights worker were in 
a taxi with Levy when an Israeli officer directed them towards a military office. 100 metres 
from the office, the journalists were greeted by a burst of bullets, “three of which hit the 
windscreen and were thus clearly intended to kill," said Levy, a former aide to former prime 
minister Shimon Peres, who now writes a weekly column on Palestinian suffering. No one 
was hurt. The army later said the Israeli officer responsible had been unaware of the 
authorisation. It gave the platoon commander a suspended 21 days jail sentence, and the 
operations sergeant who failed to report the entry of the vehicle into the zone was sentenced 
to 35 days confinement to base. RSF reported that Levy said: "what happened is what 
happens every day in the Occupied Territories, except that this time it happened to an Israeli 
Jew and journalist. They weren’t just warning shots, they were trying to kill us."  

RSF reported that on August 14, Thierry Oberle, of the French daily newspaper, Le Figaro, 
had his laptop confiscated at Ben Gurion airport during a pre-flight search and questioning. 
The computer, which belongs to the newspaper, contained data about work done during his 
stay in the occupied territories, had still not been returned to him in September. 

On August 15, Ahmed Bahaddou, a cameraman with Reuters, was expelled to Jordan after 
having been refused entry to Israel and detained overnight at Tel Aviv’s Airport. Daniel 
Seaman, head of the GPO, had, according to RSF, previously promised Reuters that 
Bahaddou would be authorised to return to work in Israel on condition that he only cover the 
Gaza Strip and West Bank. A Belgian national, Bahaddou was held for 20 hours in a cell at 
Ben-Gurion Airport after being refused entry on August 14. Seaman said the Interior Ministry 
had denied Bahaddou entry under pressure from trade unions that object to foreign 
cameramen working in Israel. Bahaddou has often covered the Israeli-Palestinian conflict 
since November 2001, without any difficulty until now. Like most foreign journalists, he would 
enter Israel on a three-month tourist visa and would subsequently obtain the accreditation 
authorising him to work. In early July, however, the Israeli authorities asked him to obtain a 
work permit. The Israeli cameramen’s union had protested to the Interior Ministry about the 
large number of foreign cameramen employed by international news media in Israel, to the 
detriment of Israeli cameramen. However, RSF notes that international news agencies are 
usually forced to use foreign cameramen to cover the West Bank and Gaza Strip. In part this 
is because Israeli journalists cannot enter these areas for security reasons. It is also because 
many Palestinian journalists, lacking press cards, cannot move freely between the different 
territories. The London Guardian later quoted an anonymous source suggesting that the 
insistence on use of Israeli cameramen may be a ploy to increase the amount of TV footage 



broadcast from Israel, as opposed to that from the Occupied Territories. Since the start of 
2002, the GPO has refused to renew the accreditation of many Palestinian journalists. Some 
now only have an accreditation valid for a few months, as opposed to the two-year 
accreditation that used to be issued. Others only have a new document describing them as 
"media assistants".  

On August 18, the Palestinian Centre for Human Rights reported that Israeli forces beat 
Nayef D’iab ’Abdul Hafizh al-Hashlamouni, a reporter working for the Reuters press agency 
from Hebron, while he was filming Israeli troop movements against Palestinian civilians and 
their property in the West Bank town.  

AFP photographer Said Shawki Dahla, accused the Israeli army on of stealing US $2,000 
worth of jewellery and three mobile phones when they searched his home in Jenin on August 
23. He said an officer threatened him and advised him to "change his job" if he did not want to 
meet the same fate as a colleague, Imad Abu Zahra, who was killed in Jenin in July. An army 
spokesman said the accusations would be carefully looked into.  

Ammar Awad, a Reuters photographer, was shot in the shoulder on August 26 by Israeli 
soldiers firing rubber bullets at stone-throwing youths in the centre of Ramallah.  

On August 27, CPJ reported that the Palestinian Journalists’ Syndicate, a professional press 
association based in the Gaza Strip, attempted to prevent Palestinian and foreign journalists 
from photographing images of Palestinian children wearing military uniforms or carrying 
weapons by “banning” such images. However, the group has no legal power over the media 
and did not say what the consequences would be for those who violate the ban. The 
syndicate’s statement said that such footage serves “the interests of Israel and its 
propaganda against the Palestinian people,” Associated Press reported (AP). AP also quoted 
syndicate deputy chairman Tawfik Abu Khosa as saying that photographs of children in 
these situations violate children’s rights and has “negative effects” on Palestinians. The ban 
was reversed a few days later after local and international protests.  

On August 28, the Palestinian Centre for Human Rights reported that David Silver, a 
Swedish journalist, was reporting on the Israeli entry into Jenin. Upon entry into the central 
square, Israel forces opened fire in his direction, wounding Silver with a live bullet to the right 
arm, while he was reporting on the events.  

Bassam Masaoud, a Reuters cameraman, said Israeli troops shot at him, hitting and 
shattering his camera, while he was filming clashes between Israeli forces and Palestinians 
on August 29 in the Gaza Strip. Masaoud said he had taken precautions not to get caught in 
crossfire, but had been targeted anyway.  

On September 22, Issam Hamza Al Tilawi, 30, a Palestinian journalist for Voice of Palestine, 
was shot and killed by an Israeli army sniper while covering a demonstration in the centre of 
Ramallah. Israeli military sources say troops were returning fire from armed protesters. 
Witnesses claimed the journalist was clearly wearing a vest marked "press". The killing was 
reportedly being investigated by the chief military prosecutor’s office at the end of the year.  

On September 28, the Palestinian Centre for Human Rights reported that Israeli forces 
detained Nabil Abu Dayeh, a cameraman for Palestine Television, from Gaza, while he was 
filming a peaceful march that was organised on the second anniversary of al-Aqsa Intifada in 
the northern Gaza Strip.  

On September 30, Israeli soldiers confiscated video footage of clashes between troops and 
stone-throwing Palestinians taken by Hassan Titi, a Reuters cameraman, in Nablus. A 10-
year-old boy had been killed and more than 20 other youths had been wounded in the 
clashes.  

In the Israeli-occupied city of Jenin, on October 7, Samir Abu Al-Rob, a cameraman working 



for AP, suffered lacerations to his right leg, shoulders and back when Israeli tanks fired down 
a street where journalists had gathered, dislodging masonry that fell on him.  

Mourners at the Bethlehem funeral of a Palestinian militant on October 14 attacked one of his 
critics and then set upon foreign journalists. About one hundred mourners chased the man, 
the head of a local human rights group, until he took refuge in a house, and then attacked
journalists who had followed them. Reuters photographer Mahfouz Abu Turk was treated for 
back and head injuries. Another photographer had his camera smashed.  

Israel’s cable television systems and Turner Broadcasting System came to an agreement on 
October 23 that will keep Cable News Network (CNN) on Israeli TV. Israeli government 
officials had accused CNN of perpetrating anti-Israeli bias. The channel was then suspended 
during trading negotiations between the two partners.  

A statement purporting to be from the Palestinian Journalist Syndicate (PJS) on October 28 
warned Palestinian members that anyone filming Palestinian children with weapons or 
masked men at rallies would face union sanctions for violating the rights of children and 
denigrating the Palestinian cause in the world media. On the same day, the PJS condemned 
the statement and denied that it had had anything to do with the statement, which had come 
from a member acting alone.  

On October 31, Hamas activists assaulted news cameramen filming in a densely populated 
neighbourhood in Gaza City where three Palestinians were killed in a series of explosions 
while making bombs for use against Israeli forces. Nagib Guban, an AP cameraman, Adel 
Hana, an AP photographer and Shams Odeh of Reuters were among those beaten and had 
their equipment seized or broken. The journalists were treated in hospital for their injuries and 
released. In response, the PJS announced it would boycott all Hamas-related activities and 
events. A senior Hamas leader later apologised for the incident to Reuters.  

According to CPJ, in October settlers punched and assaulted reporters with stones while they 
covered the dismantling of the Jewish West Bank settlement, Havat Gilad.  

On November 19, three Israel border police officers ambushed and beat up Reuters 
cameraman Mamoun Wazwaz. There were several witnesses to the incident – including 
other journalists from Reuters, as well as from ABC and Al-Jazeera – who then brought 
Wazwaz to hospital. The policemen also roughed up the witnesses.  

In November, Walid Batrawi a freelance journalist affiliated with IPI said that Palestinian 
journalists were assaulted as they attempted to report on an explosion that took the lives of 
three suspected members of Hamas in Gaza City. According to the Palestinian Committee for 
Human Rights, when reporters arrived at the scene of the explosion, unknown assailants beat 
them and damaged their cameras.  

Kawther Salam, a well-known Palestinian journalist from Hebron, working with Al-Ittihad, an 
Israeli Arab newspaper in Haifa, was granted political asylum in Vienna, Austria on December 
5, partly due to interventions by IPI and IFJ. She had received several death threats from both 
Israeli soldiers and extreme Muslim fundamentalists. Israeli soldiers had also attacked her on 
several occasions. She said one soldier had broken her arm, whereupon Salam had filed a 
lawsuit. The Israeli judge, however, deemed the soldier‘s act to be a “sign of affection“. In 
2000, her hard-hitting reports on corruption in the Israeli army had led to internal army 
investigations against two officers. The head of the GPO, Daniel Seaman, had recently let her 
know that he was not going to let her work in Israel any more, for no other apparent reason 
than the facts that she is a Palestinian critical reporter and that the army and the Israeli 
settlers do not “recognise“ her work. According to Salam, Seaman threatened to have her 
arrested if she ever came to his office for a renewal of her press card again.  

According to RSF five Palestinian journalists working for the international news agencies 
AFP, AP and Reuters were held for five hours on December 5 by Israeli army soldiers, who 



accused them of disobeying the curfew in Nablus, which was a "closed military zone."  

Israel’s Film Ratings Board drew an outcry against censorship on December 11 after it 
banned a documentary on an Israeli offensive in Jenin, which took place earlier in the year. 
The board said it decided to ban "Jenin, Jenin", by Israeli Arab actor and director Mohammed 
Bakri, for a "distorted presentation of events in the guise of democratic truth which could 
mislead the public".  

Israeli soldiers detained a group of Palestinian cameramen and photographers, on 
assignment for Reuters, AP and AFP, for five hours on December 15 for breaking a curfew in 
the West Bank city of Nablus.  

Both CPJ and RSF reported that the Palestinian National Authority (PNA) closed six private 
television and radio stations in the West Bank on December 18. Palestinian police ordered 
the stations in Ramallah and Bethlehem to suspend broadcasting until further notice in a 
move CPJ says "has been widely interpreted as an attempt by authorities to silence news 
coverage pertaining to the current US military attack on Iraq, then in its third day." Al-Roa’ TV, 
Al-Mahid TV, and Bethlehem TV were shut down in Bethlehem and Al-Watan TV, Nasr TV, 
and the radio station Voice of Love and Peace were taken off the air in Ramallah. 
Broadcasters believe that the closures have come in direct response to their coverage of 
topics such as "anti-US sentiment and expressions of sympathy with Iraq from Palestinians." 
According to AP, "Al-Watan TV had broadcast pro-Iraqi interviews; Al-Nasr TV had broadcast 
nationalist music; and the Voice of Love and Peace had devoted its broadcasts on December 
12 to a popular nationalist Iraqi singer."  

In another incident on December 18, CPJ reported that authorities from the PNA’s Anti-Crime 
Unit ordered the closure of AP’s Gaza bureau after informing local staffers of the decision. 
According to AP, no explanation was provided for the closure.  

RSF reported that two Israeli frontier guards at a roadblock near Nablus punched Jaafar 
Ishtayeh, a Palestinian photographer working for AFP, on December 19 after they had 
clearly acknowledged that he was a journalist. They threatened to seize his camera and then 
dropped the idea when they saw no pictures had been taken. Before letting him go, they 
threatened to kill him if he came back.  

On December 22 the Israeli interior ministry decided to close the radical Islamic weekly Sawt 
al-Haq wa Al-Hurriya (Voice of Truth and Freedom) for two years, on grounds that it threatens 
national security. The order came at the request of the Shin Beth security service, which 
stated that the paper is a mouthpiece for the Palestinian militant group Hamas. Sawt al-Haq 
wa Al-Hurriya is published by the radical wing of the Islamic Movement in Israel, a party that 
has two seats in the Israeli parliament and controls five Arab towns in Israel. The newspaper 
was given 15 days to appeal the order. The closure order was based on Article 19 (2a) of the 
1933 Press Ordinance dating from the period of the British Mandate in Palestine, before the 
founding of Israel. It was last used in 1953, unsuccessfully. The majority of Israeli newspapers 
that have been banned are those serving the country’s 20 per cent minority of Palestinians 
with Israeli citizenship, but this has been done using laws other than the 1933 measure. At 
least six Arab papers were shut down in the 1980s and 1990s for having alleged links with a 
"terrorist organisation" without any direct relation to the newspaper’s content.  

RSF reported that Tamer Ziara, an Associated Press cameraman, received head wounds 
from a ricocheting Israeli bullet while filming a group of foreign pacifists distributing food on 
December 29 to Palestinians living in an enclave in the middle of Jewish settlements in the 
Gaza Strip. He was not seriously hurt. 
 


