
 1 

The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy 
MIFTAH 

 
        
 
      
 
 Public Discourse and Perceptions: Palestinian Media  
          Coverage of the Palestinian-Israeli Conflict  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The Second Report 
 

MIFTAH’s Media Monitoring Unit 
 
 

                                        Funded by the European Union                     
 
 
 

June 2005 
 

 
 
 
 



 2 

 
 
 
 
 
 

Media Monitoring Unit Team 
 
Project Director: Wafa’ Abdel Rahman 
Media Analyst: Muhammad Yaghi  
Information Coordinator: Ruham Nimri 
Administrative Assistant: Nahed Abu Sneineh 
Monitoring Unit: Yasin Abbas, Ala’ Farid, Abeer Ismail. 
 
 
 
Steering Committee for this Report  
 
Dr. Hanan Ashrawi 
Dr. Lily Feidy 
Ayman Al-Bardawil 
Walid Batrawi 
Maha Awwad 
Mansour Tahboub 
Basem Barhoum 
Khalil Shahin 
Daoud Kuttab.  
 
 
 
 
 
 
Copyright reserved  
The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy- 
MIFTAH 
 
P. O. Box: 69647  
Jerusalem 95908 
Tel. No: Jerusalem 972 2 5851842 Ramallah 9722 2 989490 
Fax: 972 2 5835184  Ramallah 972 2 2989492 
E. Mail: info@miftah.org 
Webpage: www.miftah.org 
 



 3 

Introduction 
This is the second report that MIFTAH-The Palestinian Initiative for the 
Promotion of Democracy-issues in coordination with Keshev- Center for the 
Protection of Democracy in Israel-on the media coverage of the Palestinian-
Israeli conflict. The goal of the project is to facilitate the development of a 
bold and professional media, and a culture of tolerance, moderation and 
understanding between the two peoples, through monitoring, research, 
advocacy and lobbying activities without jeopardizing the freedom of 
expression.  
 
In our first report, issued in March 2005, we studied the Palestinian media 
landscape extensively, paying special attention to its components and its 
shortcomings, as well as to the overriding circumstances under which it 
operates.  We also reviewed our work methodology and presented our 
definitions of such issues as incitement, dehumanization, de-legitimization of 
the other, and other forms of bias, acknowledging that these definitions were 
developed by MIFTAH, and that there may be others with which we may 
agree or disagree.   
 
In the first report, we focused mainly on the way the media covered the 
unilateral Gaza Disengagement Plan and the Road Map. We also focused on 
the coverage of the victims of the conflict on both sides, highlighting in 
particular, what is ignored by the Palestinian media. We reached several 
conclusions, the most important of which was the fact that nothing qualified 
the labeling of the Palestinian media as "incitement to violence."  We did 
find, however, that there were instances of bias, the most important of which 
was a lack of objectivity in covering the Road Map.  We also found no 
criticism of some Palestinian militant groups’  activities, some of which 
contradict international laws.  We also found that the human dimension is 
absent from the conflict, and the victims are treated as mere abstract figures, 
in a way that denies the conflict its human dimension, without which it 
becomes difficult to embark on a bridge-building process which can help in 
reaching a just and durable solution based on international law.  
 
At the end of the report, we recalled the recommendations made by the 
Media Monitoring Unit in its analysis of the media coverage of the 
Presidential Elections in January 2005.  The essence of these 
recommendations was the adoption of a modern media law that liberates the 



 4 

media from the power and domination of the state or any other authority 
which may deter it from carrying out its task freely and objectively. 
 
What characterizes our first report is a concentration on the print media, 
because we did not, at the time, have sufficient material to issue an elaborate 
enough report on the Palestinian Satellite Channel, since we only started 
monitoring it in the middle of December 2004.  In this report, however, we 
focus on the Palestinian Satellite Channel, as well as on the print media. 
 

The Palestinian Satellite Channel 
During the period between January 10 and March 31, 2005, MIFTAH’s 
Media Monitoring Unit monitored and documented, on a daily basis, all 
Palestinian Satellite Channel programming.  From January 10 to February 
7, 2005, the monitoring process followed a rotational system whereby during 
the first week, the transmission period between 7:00 and 11:00 am was 
monitored.  During the second and third weeks, the transmission periods 
monitored were between 11:00 am and 3:00 pm, and between 3:00 and 7:00 
pm respectively.  This monitoring process was then extended to cover the 
period between 7:00 and 11:00 pm.  The purpose of monitoring the 
programming on a rotational basis was in fact to learn more about the nature 
of the programs presented to the public and to determine whether or not 
certain programs necessitate further scrutiny.  It was observed that most 
debate and talk shows, and main news bulletins were aired between 7:00 and 
11:00 pm. 
 
The team monitored the following: 

x The 7:00 pm local news bulletin and the 9:00 pm main news bulletin. 
x The debate and talk shows: Ana Wa Al-Akhar (Me and the Other); 

Jawhar Al-Hiwar (the Essence of Dialogue); Al-Solta al-Rabi’ah (The 
Fourth Estate); and Akher Al-Kalam (The Final Word). 

 
General Conclusions  
Since it started monitoring the Palestinian Satellite Channel in December 
2004 with the aim of analyzing the nature of the media coverage of the 
Palestinian-Israeli conflict, MIFTAH addressed several problems in the 
performance of this Satellite Channel. The Monitoring Unit observed that 
the Palestinian Satellite Channel had some difficulties in changing its modes 
of operation and its old-school policies, even though it seemed willing to 
advance.  For example, it was generally unsure whether the new political 



 5 

system was serious about a reform project and about its implementation, and 
this was an issue which caused the Satellite Channel to be confused and 
hesitant.  A gradual change began, however, after the results of the 
Presidential Elections were announced, and continued through until the 
writing of this report. This change is noticed when comparing the media 
coverage of the Presidential Elections and the programming of that period, 
on the one hand, with the coverage after the announcement of the election 
results and the introduction of new programs with better content and 
technique on the other. 
 
In its evaluation, the Monitoring Unit took into consideration the difficulty 
of transformation and the need for gradual change.  Also taken into 
consideration is the fact that no institution can be expected to restructure and 
redefine its policies in three months (the duration of the monitoring period), 
much less implement any of these new policies.  However, the analysis of 
those monitored programs will show that, on the one hand, the Palestinian 
Satellite Channel has made some progress in its performance, and it will 
highlight, on the other hand, the weaknesses and flaws that require 
intervention. 
 
MIFTAH has welcomed the move towards placing the Palestinian 
Broadcasting Corporation (PBC) under the authority of the Ministry of 
Information when in the past the PBC had been under the authority and 
control of the office of the Palestinian President. MIFTAH believes that this 
move would allow for an overhaul of the media establishment, though it may 
not be enough for developing the official media.  It also believes that there is 
a need to establish an independent media council, which will oversee the 
state press and which will fall under the direct jurisdiction of the Palestinian 
Legislative Council. 
 
The Palestinian government is called upon to establish a government press 
office which covers all government activities, and with whom all Palestinian 
and international media will deal directly as an alternative to its current 
policy of controlling the media.  
 
In the following, we present the Palestinian Satellite Channel’ s gradual 
progress in performance, with some examples recorded by the Media 
Monitory Unit:  
 
 



 6 

Statements made by Abu Mazen – the “Elected President” 
After President Mahmoud Abbas was elected, the Palestinian Satellite 
Channel often dealt with the statements of the new president in an eclectic 
manner which reflected a certain state of confusion as to what direction the 
Channel was now going to take.  This state of confusion reached new 
heights when an editor (or someone else, unknown to us) interfered and 
deleted words from a statement given by the President which was published 
in its entirety in the daily newspapers and was aired, also in its entirety, on 
other Arab satellite channels.  
 
In the 7:00 am news bulletin on January 15, 2005, the Satellite Channel 
transmitted a news story on the continuing Israeli attacks against the 
Palestinian people, quoting President Abu Mazen as having said that “the 
killing of nine Palestinians last week does not help the peace process.”  The 
news story made no reference to the actual question that the President had 
been asked the day before, on January 14 2005, as he came out of Friday 
prayers.  The question was “What do you think of the Karni attack?” and the 
full response was that “these attacks and the killing of nine Palestinians last 
week do not help the peace process.”  The Palestinian Satellite Channel thus 
preferred to rework the President’ s statements and put them into different 
framework and take them out of context, and this reflects a lack of 
confidence in the new institution’ s approaches.  The Channel ignored the 
question and the President’ s reference to the Karni attack, and deliberately 
edited the President’ s statement so that it would appear as if it only supports 
the news item relating to the Israeli attacks.  
 
The various Palestinian factions’  commitment to a period of calm, the 
deployment of Palestinian security forces in the Gaza Strip and their efforts 
to thwart any attempts at launching Al-Qassam rockets into Israel, and the 
destruction of the tunnels running between The Strip and Egypt, all 
contributed to giving an impression that the new political leadership is 
serious about the implementation of the agenda it presented, particularly the 
security component of that agenda.  As a result, the Palestinian Satellite 
Channel began airing programs which highlighted that agenda, and which 
covered such issues as the lawless use of arms and trespassing government 
lands, all supported by interviews with ordinary citizens on the street who 
expressed their support of the National Authority and extended their wishes 
for the success of its new agenda. 
 



 7 

As the factions announced their commitment to the period of calm, and as 
the Palestinian National Authority gave signals that it was serious in its 
commitment, it was observed that the Satellite Channel began to clearly 
develop several debate programs and talk shows, which reflected an attempt, 
on the one hand, to introduce new programming to attract a larger audience, 
and on the other hand to escape accusations of un-professionalism or of 
neglect of its duty to shape public opinion.  We monitored programs that 
were well prepared, given the resources available, and which we can say 
were actually good, which we had not seen before.  These programs were 
daring in presenting the issues of the conflict and in presenting controversial 
policies within the Palestinian society, through direct discussion with policy-
makers and political analysts who shape a wide spectrum of public opinion.  
Among these programs were, for example: Al-Solta al-Rabi’ah ( The Fourth 
Estate); Akher Al-Kalam (The Final Word); Ana Wa Al-Akhar ( I and the 
Other); Jawhar Al-Hiwar  (the Essence of Dialogue). 
 
A major advancement for which the Channel should be highly commended 
is its new practice of actually seeking out the public’ s opinion on certain 
issues it once regarded as largely controversial. The public expressed its 
opinion in its hope that the period of calm would continue, and that the 
National Authority would be able to maintain order and security, something 
which our people are missing.  Presenting different views on such crucial 
issues as the Sharm Al-Sheikh Summit, a specific suicide attack in Tel Aviv, 
and allowing Leor Ben Dor, the Israeli Ministry of Foreign Affairs 
spokesperson, to present the Israeli government’ s point of view directly to 
the Palestinian public, all demonstrated a noticeable progress, despite some 
noted criticism which will be discussed below when we tackle the issue of 
the media coverage of a specific suicide attack in Tel Aviv. 
 
This development can not, however, be taken to indicate a wholly new 
strategy for the Satellite Channel, because the Channel continues to produce 
and air certain sub-standard programs, from which ordinary citizens are 
almost totally absent.  Such programs are similar to each other in form, 
based on the three main broadcast elements (the studio, the host or 
moderator, and the guest), and with no field reports, a format very common 
in television programming.  There are also programs that are seen by 
observers as fostering social and political regression, as does for example  
Fi Rihab Al-Islam (In the Vicinity of Islam), which constantly fosters a 
unilateral point of view dominated mainly by lecturing, preaching, and 
instruction. 



 8 

 
The Suicide Attack in Tel Aviv 
In its coverage of the suicide attack in Tel Aviv on the night of February 
25, 2005, the Palestinian Satellite Channel focused mainly on the Palestinian 
leadership’ s condemnation of the attack and on the armed Palestinian 
groups’  denial of responsibility.  The coverage mainly highlighted 
statements made by President Abbas, who strongly condemned the 
operation.  At 7:30 pm on February 28, 2005, the Channel aired its Akher 
Al-Kalam (The Final Word) program, during which guests Hassan Asfour, 
Talal ‘Ukal, Samih Shbaib, and the spokesperson of the Israeli Ministry of 
Foreign Affairs, Leor Ben Dor, discussed and debated the ramifications of 
the Tel Aviv attack on the peace process.  While the discussion was at times 
very heated (reminiscent of Al-Jazira’ s Al Ittijah Al-Mu’akes – The Opposite 
Direction debate program), the participation of the spokesperson of the 
Israeli Ministry of Foreign Affairs in the debate, giving him the opportunity 
to address the Palestinian television audience, is seen as a major 
advancement in the Satellite Channel’ s performance and in its readiness to 
present the other “side” to the Palestinian people. 
 
The highlight of the debate was the unanimous condemnation of the attack 
with no attempt to justify it.  The report prepared by the program, which 
reflected widespread condemnation and rejection of the attack among the 
Palestinian public, represented a major development in the performance of 
the Satellite Channel, in its unprecedented attempt to present the Palestinian 
public opinion of such attacks so openly.  
 
It was observed that the worst part of the program was the host’ s 
inefficiency in moderating the debate.  As one of the guests tried to force his 
questions on the host, the latter often gave in, and the debate thus took on a 
personal tone which eventually steered the program away from its intended 
goal of presenting the other opinion. 
 
Jerusalem…Present, but Absent 
While monitoring programs about Jerusalem – the capital of the Palestinian 
state recognized by all Palestinian political and social factions – it was 
observed that the Palestinian Satellite Channel was constantly re-airing 
programs, a practice that has lowered their artistic value.  An example is the 
Al-Aqsa; Tuhfah Mi’maria (Al-Aqsa; an Architectural Masterpiece), 
wherein we monitored several scenes of confrontation between Palestinians 
and occupation soldiers which were squeezed into the program without any 



 9 

artistic, aesthetic or contextual purpose or value.  For an earlier report, we 
had monitored two other programs, Al-Quds Tunadeekum (Jerusalem is 
Calling You) and Hathi Hia Al-Quds (This is Jerusalem), but we did not 
monitor their transmission in the period between 7:00 and 11:00 pm.  It 
should be noted that the programs on Jerusalem lack recent documentary 
reports and material focusing on Palestinian life in the city.  And so, just as 
the city is absent from our satellite channel, so too is its suffering and the 
suffering of its people, and it is present only through the re-runs of old 
programs that no longer reflect the realities of the city and the hardships of 
its inhabitants.  
 
The Satellite Channel must set up a team capable of covering the events in 
the Holy City and the activities of the Palestinian Jerusalemites, not just their 
steadfastness, but also their participation in and contribution to the overall 
national economic, cultural, developmental, and social framework, including 
conferences, civil society activities, and faith-based activities-both Islamic 
and Christian- thus portraying Jerusalem as a city of peace, tolerance and 
coexistence. 
 
The Wall and the Absence of the Human Dimension 
The Media Monitoring Unit observed that the Palestinian Satellite Channel 
treats the apartheid separation wall as a seasonal topic, raising the issue only 
very sporadically, thus giving the impression that the Satellite Channel is 
minimizing the impact of the damage which the wall is inflicting on the 
Palestinian national project, and of the destruction to which it is subjecting 
the social and national infrastructure. 
 
The Satellite Channel’ s coverage of the wall is part of its coverage of the 
occupation practices and violations in the Channel’ s news bulletins, under 
the title “ Confrontations between Occupation Forces and Demonstrators 
Against the Wall.”   The Palestinian Satellite Channel is expected to produce 
programs focusing entirely on the wall and on its impact on the economic, 
social and political developments in Palestine, and on the final agreement.  
Such programs should also focus on the human dimension, which is 
currently absent from the coverage, including live interviews with families 
harmed by the wall and those who have been imprisoned within it. Also, the 
coverage so far has not yet responded to Israeli allegations that the reason 
for the wall is the security issue, and not for political gain.  The Satellite 
Channel can do this by providing documented facts, information and maps 
which clearly outline the wall’ s route, and which define the land that it is 



 10 

swallowing up, and the prisons within which it is confining many Palestinian 
families and villages, separating them from one another. 
 
News Bulletins…Whose News ? 
We already discussed the progress in some of the Satellite Channel’ s 
programming, and some of its flaws in dealing with the issues of Jerusalem 
and the wall.  The monitoring of the news bulletins has shown that these 
latter are the Satellite Channel’ s biggest flaw with no attempt made for 
review or development.  
 
The Monitoring Unit analyzed one local news broadcast, aired on the 
evening of March 12, 2005, as a sample of the 7:00 pm bulletin.  This news 
bulletin was chosen particularly because the day had witnessed several 
significant incidents.  But the way the news was handled completely 
minimized the value and importance of the media items available to the 
Channel, rendering them worthless.  It also greatly belittled the audience’ s 
intelligence and made the Palestinian Satellite Channel seem indifferent to 
gaining an edge over several other satellite channels, all of which are 
competing to transmit quicker and more detailed information to their 
audience. 
 
Local News Bulletin / 7:00 pm – March 12, 2005 
1. Random order of the news items: While we understand that evaluating 
the importance of news items is a relative and partisan issue, the order in 
which they were presented did not follow their level of importance. The 
most important event of that day was a press conference held by Hamas in 
which it declared its intention to take part in the Legislative Council 
elections.  But this item was the third in that news bulletin.  The first was 
President Abu Mazen’ s reaction, welcoming Hamas’ s decision to participate 
in the Legislative Council elections, and the second was Nabil Shaath’ s (the 
Deputy Prime Minister) reaction, welcoming Hamas’ s same decision.  When 
Hamas’ s decision was finally treated as a news item itself, as the third item 
of the bulletin, it had lost all its importance and news-worthiness.  Some 
media specialists agree that this news item should have been the first, with 
selected clips from the press conference itself and a brief background report 
on the reasons behind Hamas’ s decision to participate.  Only then can 
reactions be presented, within a segment about the overall reaction to 
Hamas’ s decision.  Reactions to any event or news item cannot be presented 
before the actual event or item is itself presented. 
 



 11 

The second main event of that day, which we believe is not any less 
important than Hamas’ s decision, was the demonstrations of the unemployed 
in Gaza.  Placed at the end of the news bulletin, the event was covered in a 
fragmented manner, failing on the one hand to mention that the 
demonstrators had broken into the Legislative Council building, and on the 
other hand failing to interview or speak to any one from the assembled 
crowds in order to understand what their reasons for the demonstration and 
what their demands are.  The Satellite Channel dealt with this news item in a 
way that minimized its importance, and which seemed to indicate that the 
Satellite Channel was in reality the Palestinian Authority’ s news outlet, 
where news or images of public protests and demonstrations were 
prohibited. 
 
2. The Israeli Violations – Emptied of Substance 
Israeli attacks are still being covered in an unprofessional manner.  The 
actual circumstances of an attack are not always covered, and there is no on-
site reporting and no actual photos from the location of the attack. The 
fourth news item in the news bulletin in question was “ Settlers intend to 
attack Al-Aqsa,”  but there were no details or information given in support of 
this item, except that it was based on a statement made by the Mufti of the 
Holy Land.  Similarly, the 7th (“A Palestinian farmer arrested” ),  8th (“Allar 
and Saida – North of Tulkarem – raided” ), 9th (“The occupation forces still 
impose a curfew on Hebron” ), and 10th (“Qadumim colonizers still prevent 
Palestinians from accessing their agricultural land” ) news items were all 
presented with no corroborative reports or pictures, not even a correspondent 
on the telephone.  And if we were to assume that restrictions on the 
journalists’  freedom of movement made it difficult to get actual images of 
the events, why then was it that the item about Hebron (the 9th) was 
presented with a graphic in the background showing a historic map of 
Palestine, with no indication of where the city of Hebron lies.   
 
3. News Taken Directly from Israeli Sources  
News item no. 11 in the news bulletin was about the refusal of Hadassa 
Hospital in Israel to treat an Israeli accident victim because she was 
transported by a Palestinian ambulance.  Despite the importance of this news 
story and its implications, the story was copied exactly as it was originally 
published in the Israeli daily Yediot Ahronot.  The Satellite Channel did not 
even bother to edit the story or call the driver of the Palestinian ambulance 
to verify the story, or to provide the viewer with some details not mentioned 
in the Israeli newspaper. 



 12 

 
This news bulletin is a prime example of why we need an in-depth analysis 
of the news which the Satellite Channel is disseminating.  It also gives clear 
indications as to what deep-rooted changes need to be instituted, particularly 
regarding the news bulletins.   
 
The Main News Bulletin 
The main news bulletins, like the daily one at 9:00 pm, are a modified 
version of the local news bulletin, with some Arab and international news 
added.  To examine these news bulletins, we will discuss one of them. 
 
The Main News Bulletin / 9:00 pm – March 12, 2005 
The bulletin’ s news items  were presented in the following order: Abbas 
welcomes Hamas’ announcement of its participation in the coming 
legislative elections; a news item about the Minister of Information; a news 
item about the Minister of Foreign Affairs and his comments on the London 
Conference; the Minister of Interior meets with the military commanders; 
Dar Al-Fatwa condemns the settlers’ attempts to break into the Al-Aqsa 
Mosque; ‘Allar and Saida – North of Tulkarem – raided; Hadassa Hospital 
in Israel refuses to admit an Israeli woman because she was brought in by a 
Palestinian ambulance; the Syrian forces withdraw to the Beqa’  Valley; 
demonstrations in Lebanon demanding the truth about Al-Hariri’ s 
assassination; four people killed in Iraq; Tehran insists on continuing its 
nuclear project; Spain commemorates the victims of the explosions.  
 
 

The Palestinian Press 
The Palestinian press demonstrated a noticeable advancement in its coverage 
of the Palestinian-Israeli conflict in general.  This is certainly tied to the 
Palestinian leadership’ s ability to successfully bring about a period of calm 
agreed to with the armed Palestinian factions.  It is also tied to the Sharm Al-
Sheikh Agreement and to the people’ s willingness to support the new 
Palestinian leadership in its project to implement the Road Map.  And with 
this, the press has, contrary to its past performance, taken up two aspects it 
had overlooked in the past: 
 
The first: Highlighting and no longer ignoring Palestinian violations of the 
Sharm Al-Sheikh Agreement, whenever they occur, and without trying to 
defend them: an Al-Ayyam newspaper headline, March 1, 2005: “ Two 



 13 

Settlers Shot and Injured West of Ramallah,”  and in the body of the article: 
“ A shooting at a military outpost near the Avni Hevets settlement.”  
Similarly, in Al-Quds newspaper, March 1, 2005: “ Two Israeli guards 
near Moda’ in were shot and injured, and the Israeli army seizes a booby 
trapped car near the village of Arrabeh…and accuses Damascus.”   Al-
Hayat Al-Jadidah newspaper also covered the same story.  While such 
news stories were presented before, they were covered from an angle that 
always sought to justify them. 
 
The second: Newspapers began to relay international statements in a 
balanced way. Al-Ayyam headline, March 1, 2005: “ Washington Demands 
that Abbas Confront the Palestinian Groups – After the Tel Aviv Attack,”  
and in the body of the article: “to confront Al-Jihad in particular.”   Al-
Ayyam headline, March 2, 2005: “ Rice: ‘We Have Proof of Al-Jihad’ s 
Involvement in the Tel Aviv Attack’ .”   The paper reported other international 
statements confirming Al-Jihad’ s responsibility.  In the past, such details 
could have been read in the body of the article only, and not in its main 
headline. 
 
The papers also highlighted the Palestinian Authority’ s statements that it 
will fight any one who tries to undermine the truce (Hudna).  Al-Ayyam, 
February 27, 2005: “The Authority pursues those responsible for the Tel 
Aviv attack, and Al-Jihad confirms its commitment to the ‘hudna,’  despite 
the videotaped message from the person who carried out the attack.”   Al-
Quds, March 1, 2005: “ Abu Mazen: We Will Not Be Lenient with Bombing 
Attacks.”  
 
During the five years or so of the Intifada, it was impossible to read such 
headlines in a Palestinian newspaper, because that would have given the 
impression that the Authority was ready to work against the armed 
Palestinian groups.  But publishing the news story in such a clear way points 
to the Palestinian press’ s willingness to report on the general national 
sentiment, and relate its resentment for and rejection of such acts.  It also 
reflects the Palestinians’  general interests in the implementation of the 
Sharm Al-Sheikh Agreement. 
 
The development of the Palestinian media in that direction, where it presents 
violence in general as an unacceptable means of dealing with the 
Palestinian-Israeli conflict, is in fact a process that is linked directly to the 
progress of the political process on the ground and to an atmosphere of 



 14 

mutual trust that can be built between the two parties.  This brings us to 
incitement.  
 
Incitement 
The duty of any media outlet is to inform the public of what is happening 
around them, and to relate to them the events as they happen, with 
background information but without unnecessary verbiage or exaggerations, 
so as to allow the public to make their own decisions.  In this respect, the 
Palestinian press did honor its duty of relaying the incidents on the ground in 
an unbiased manner, without incitement to or provocation for violence 
against Israel.  But the practices which the occupation carried out during the 
period covered by this report are in and of themselves incitement and 
provocation, and not in any way unbiased.  Merely reporting on these 
practices as they were carried out is enough to raise the public’ s indignation 
and anger. The following is a sample of newspapers headlines, all from the 
front pages: 
 
Al-Quds Newspaper / January 18, 2005: 
"Incursions into some areas and bombing raids over residential 
neighborhoods: two from Al-Quds Brigades martyred in the north of Khan 
Yunis; curfew imposed on Aqrabaniyyah; and closure of the Jordan Valley 
areas in the West Bank." 
 
Al-Ayyam Newspaper / January 27, 2005: 
"The occupation forces continue their curfew on the town of Saida; three 
martyred, including a baby girl, in the West Bank and the Gaza Strip." 
 
Al-Quds Newspaper / January 28, 2005: 
"Two people injured in Rafah; two martyred in the West Bank and the Gaza 
Strip, one of them from wounds sustained in an earlier attack; the 
occupation forces continue their curfew on the town of Saida and incursions 
into some areas." 
 
Al-Hayat Al-Jadidah Newspaper / February 1, 2005: 
"The occupation forces kill a school girl in a Rafah school and the Al-
Qassam Brigades retaliates with mortar attacks." 
 
Al-Quds Newspaper / January 2, 2005: 
"After Washington requested explanations, will Israel retract its decision to 
apply the Absentee Property Law in East Jerusalem?" 



 15 

 
 
Al-Ayyam Newspaper / February 3, 2005: 
"Altering the route of the wall in the village of Al-Zawiyah saves five 
thousand dunums of its land." 
 
Al-Ayyam Newspaper / February 5, 2005: 
"Beit Hanoun: two people martyred near the border fence; settlers seize 400 
dunums in the Jordan Valley." 
 
Al-Hayat Al-Jadidah Newspaper / February 11, 2005: 
"Two martyred by Israeli bullets in the West Bank and the Gaza Strip; 
shooting at residential neighborhoods; measures tightened at the 
checkpoints." 
 
Al-Ayyam Newspaper / February 15, 2005: 
"Israeli forces demolish a residential building in Beit Hanina." 
 
Al-Ayyam Newspaper / February 16, 2005: 
"Two martyred from Al-Aqsa Brigades in Nablus." 
 
Al-Quds Newspaper / February 26, 2005: 
"Curfew imposed on the Jeftlik region; incursions into some regions; one 
person martyred and two injured in Rafah; homes shelled west of Khan 
Yunis." 
 
Al-Ayyam Newspaper / February 28, 2005: 
"A network, which included an Israeli officer, is arrested for forging 
documents in order to steal Palestinian lands." 
 
Al-Quds Newspaper / March 3, 2005: 
"A boy dies from his wounds; a youth is injured by a settler’ s gun; several 
people injured in Beit Furik as they protested against the confiscation of 
their land." 
 
Having read the above headlines, we pose the following question: should 
Palestinian newspapers ignore the occupation’ s practices in order to avoid 
being accused of incitement, or should they expose them? 
 



 16 

We believe that the headlines in the Palestinian press are unbiased and 
neutral news, and that it is the occupation’ s practices that are provocative 
and not neutral.  By publishing these news stories, the press has fulfilled its 
basic duty of informing the public of what is happening around them. The 
solution, we believe, does not lie in stopping to report these incidents nor in 
ignoring them but rather in a concerted effort to stop the killing, the 
confiscation of lands, and the demolition of houses, and to push for a just 
political settlement between the two peoples. 
 
MIFTAH is confident that the headlines will certainly be different once 
these practices on the ground disappear.  The new headlines will seek to 
establish mutual confidence between the two peoples, especially if the peace 
process is restarted. 
 
Sharm Al-Sheikh Summit 
The media coverage of the Sharm Al-Sheikh Summit, which was most 
extensive during the meetings between the Palestinians and the Israelis that 
took place even before the actual summit began, centered around the main 
topics of discussion during these meetings, mainly the issues of those 
wanted by Israel, the prisoners’  release, and Israel’ s withdrawal from 
Palestinian cities.  The media was very cautious not to have its coverage in 
any way give the impression that it was possible to reach a true agreement 
on these issues, and this wariness is related to two basic factors: 
 

1. The unavailability, to the Palestinian media outlets, of detailed 
information pertaining to the dialogues between the two sides except 
for the statements made by Palestinian and Israeli officials which 
highlight the differences, rather than the emerging trust, between the 
two sides.  

 
2. Israel’ s practices on the ground did not reflect the sense that a new 

era in the relations between the two peoples, ushered in by the 
election of a new Palestinian president, had begun. 

 
The coverage actually reflected the Palestinian media’ s willingness to 
support the President’ s program, which called for an end to violence and a 
commitment to the Road Map.  But the media were quite suspicious that 
Israel would actually give something back to the Palestinians, something that 
is near their hopes such as reaching an understanding regarding those wanted 
by Israel, the release of all prisoners without exception, and Israel’ s 



 17 

withdrawal from Palestinian cities back to its September 28, 2000 positions.  
The prisoners’  issue is particularly important and was one of the media’ s 
main focuses, even before the summit, primarily because it affects thousands 
of Palestinian families.  On February 7, 2005, the Al-Ayyam newspaper 
articulated the Palestinian position on this issue, with its front-page article 
entitled “ Blood on Their Hands: Israel’ s Death Sentence for the Prisoners.”   
This article, as reflected in its title, conveyed the Palestinians’  true feelings 
about this issue.  The newspaper humanized this issue by talking about the 
case of Samira Al-Barghouthi whose husband, Fakhri Al-Barghouthi, was 
arrested in 1978, when she herself was only 18 years old, and who has been 
hoping ever since that he would be released, but to no avail.  
 
The following front-page newspaper headlines show the depth of the 
Palestinian media’ s suspicions: 
 
Al-Ayyam Newspaper / February 7, 2005: 

x “ Slight Progress on all Issues in the Discussions with Israel,”  and in 
the body of the article: "Dahlan confirms that the Authority is not 
involved in Israel’ s expected release of 500 prisoners, and that a joint 
ministerial committee will meet after the summit and will submit 
recommendations regarding the criteria."   

x "Mofaz: Israel Temporarily Freezes its Hunt for Palestinian 
Fighters." 

x Ha’ aretz: "An Internal Opposition in the Shabak to Dekhter’ s Position 
on the Palestinians." 

 
Al-Hayat Al-Jadidah Newspaper / February 7, 2005: 
The paper totally ignored the Summit, but there were two news stories on 
topics under discussion: 

x "Al-Aqsa Brigades refuse to transfer those wanted to Jericho and 
Bethlehem.  Dahlan talks about slight progress on all the issues and 
Mofaz announces a temporary freeze on the hunt for 300 wanted 
people." 

x "Sharon denies Israel’ s agreement to release Sa’adat." 
 
Al-Quds Newspaper / February 7, 2005: 
The paper reported an atmosphere of optimism that is not supported by any 
documented information.  Worse even was that the body of an article did not 
at all reflect the content of its headline which read as follows:  



 18 

x “ Dahlan: After the Sharm Al-Sheikh Summit there will be serious 
prisoner release which will include prisoners serving long sentences, 
female prisoners and sick prisoners; those wanted will be safe in the 
cities from which the Israeli army will withdraw, but they have to 
remain cautious for the time being.”   In the body of the article, 
however, it is reported that Dahlan points out that, after the Summit, a 
joint committee will have to discuss the processes and criteria for the 
release of the prisoners. 

x Mofaz Agrees to Release Qassam, the Son of Marwan Barghouthi. 
(From the Associated Press).  

 
The lack of reliable Palestinian sources of information and the contradictory 
information related to the Summit’ s agreements forced the Palestinian press 
to rely on other media outlets for their information, as they did when they 
used the French news agency, AFP’ s reports to publish the Summit’ s 
agenda.  
 
For example, regarding a cease-fire which was, it was reported, about to be 
agreed upon, Al-Ayyam newspaper,  on February 7, 2005, referred to a 
statement made by Hassan Abu Libdeh, and reported by the AFP, in which 
he declares that a cease-fire will be announced during the Summit.  
According to the same press agency, sources close to Sharon all denied these 
reports. In addition to that, the information, published by the newspaper,  
which identified the first two of the five cities from which the Israeli army 
will withdraw as Ramallah and Bethlehem, turned out to be inaccurate.  The 
paper also quoted the same press agency as saying that the unilateral 
disengagement from the Gaza Strip will be coordinated with the Palestinian 
Authority, and this is an issue that has yet to be clarified. Finally, the paper 
also reported that Israel will halt its assassination campaign only in those 
cities where the Palestinian Authority will take over the security 
responsibility. 
 
Whether before or after the Summit, the press coverage generally did not 
focus on the Summit itself as an event, but rather on the issues related to it. 
The reason is due mainly to the fact that the success of negotiations among 
the Palestinian factions depended to a large extent on the negotiations with 
the Israelis.  Since the negotiations with the Israelis progressed very slowly, 
ambiguously and without a declared agreement signed by both parties, the 
media therefore looked at the Summit much in the same way as did political 
analyst Hani Al-Masri.  In his article published in Al-Ayyam, on February 



 19 

5, 2005, he said that the Summit in itself was needed, and that therefore the 
Palestinian press did not give it much attention since the issues on its agenda 
are what is important, and there did not seem to be any progress on these 
issues to warrant that the summit be considered as a real point of departure 
in the relations between the two peoples: 
 
“ Despite the deep and limited differences that emerged during the 
Palestinian-Israeli meeting last Thursday, this will most likely not affect the 
proceedings at the Sharm Al-Sheikh Summit.  The strong Egyptian, 
Jordanian, and American presence at the Summit aimed to, among other 
things, avoid blowing its destiny into the wind, and protect it from the 
conditions of both parties, as the Summit must be held regardless of its 
results, because it is in itself needed as reinforcement to this new 
international atmosphere.  The Summit is needed as a channel for a new 
Arab push towards Israel, encouraging it to grab onto this new wave and to 
turn it into a new opportunity for making peace” 1 
 
This is in fact what happened.  No agreement was signed during the Summit, 
and it was sufficing that both sides came out with their own statements.  The 
Palestinians announced a cease-fire as well as their willingness to consider 
this an implementation of the first article of the Road Map.  And Israel’ s 
Prime Minister Sharon announced that: “ Today, in my meeting with 
Chairman Abbas, we agreed that the Palestinians will stop all acts of 
violence against the Israelis, and in return, Israel will stop its military 
operations against the Palestinians everywhere.”  
 
However, the real reasons for violence being settlements, checkpoints and 
harassments were not mentioned. Sharon also announced the postponement 
of the discussions on the Road Map, stating further that “ the disengagement 
from Gaza is a unilateral decision, but if real and tangible changes occur on 
the Palestinian side, this plan can be a point of departure for a coordinated 
and successful operation. This separation plan can open the road for the 
implementation of the Road Map which we are committed to and want to 
implement.”   What the Palestinians had hoped to achieve, therefore, at least 
a simultaneous announcement that the implementation of the Road Map 
began at the Sharm Al-Sheikh Summit, did not happen, and this made the 
Palestinian media more inclined to look at the summit as a marginal and 
insignificant step. 

                                                 
1 Hani Al-Masri, Al-Ayyam Newspaper February 5, 2005. 



 20 

 
For its part, the Palestinian leadership adopts a method of exclusion in 
dealing with the Palestinian media, and this Summit was no exception.  The 
Palestinian media is unjustifiably ignored, and more than one Palestinian 
media observer noted that the Palestinian delegation was not concerned 
about taking a team of journalists along to the Summit, as had the Israeli 
side.  It is worthy to note at this point the Palestinian media is being 
absented from the Palestinian leadership’ s foreign visits, whether to the Arab 
world, or beyond. Furthermore, the leadership avoids holding regular press 
conferences with reporters and columnists, in order to inform them of the 
general political situation and to apprise them of the decisions made and the 
reasoning behind them.  As such, the Palestinian public is denied access to 
information, and at the same time the Palestinian media is weakened.  
Palestinian journalists will not be able to carry out their duty in a 
professional way if the Palestinian leadership does not keep them updated on 
the political changes and developments. 
 
The post-Summit media coverage focused on the same issues as the pre-
Summit coverage. In that context, newspaper headlines read as follows: 
 
Al-Ayyam Newspaper / February 9, 2005: 

x "Sharm Al-Sheikh Summit: Announcement of a joint halt of military 
operations, Abbas: The beginning of a new era of peace and hope. 
Sharon: We hope to start a new era of tranquility and hope. Egypt’ s 
and Jordan’ s ambassadors return to Israel." 

x "Withdrawal from the five cities will be completed within three weeks. 
Abu Libdeh: the implementation of the reached understandings will 
start immediately." 

 
Al-Hayat Al-Jadidah Newspaper / February �, 2005: 

x "Abu Libdeh; Withdrawal from five governorates in three weeks." 
x "Sharm Al-Sheikh: Abbas and Sharon announce a joint halt of 

military operations.  The President: Tranquility is the beginning of 
peace and hope; it is high time that decades of our people’ s suffering 
and pain come to an end.  Mubarak calls for the resumption of 
political negotiations as soon as possible to avoid a setback.  The 
Israeli Prime Minister hopes a new era of tranquility and hope will 
start." 

 
 



 21 

Al-Quds Newspaper / February 9, 2005: 
x The Quartet Summit prepared for the resumption of the peace process 

and the implementation of the Road Map. Abbas and Sharon 
announce a comprehensive cease-fire.  Mubarak: a first step towards 
a comprehensive and just peace and the establishment of two states." 

 
But the newspapers ignored the following two crucial issues that resulted 
from the Sharm Al-Sheikh understandings: 
 
1. Israel did not fully commit itself to these understandings and reserved the 
right to act against what it called “ticking bombs” or an “imminent threat.” 
2. The press did not highlight the Palestinian Authority’ s acceptance of a 
clause that would require those who are “wanted” to sign an affidavit 
renouncing any future armed action against Israel, and in return Israel would 
remove them from its list of wanted Palestinians.  This is considered unfair 
to the Palestinian people who have a right to full access to the information. 
 
Only parts of Sharon’ s speech were published in the local newspapers.  It 
would have been better had the entire speech been published to allow the  
Palestinian public to better grasp the nature of Israel’ s commitments and of 
the way it dealt with the Summit, and this is so as to give full representation 
to the other opinion. 
 
Coverage of the Suicide Attack in Tel Aviv 
The coverage in the Palestinian press of the suicide attack that occurred in 
Tel Aviv on the night of February 25, 2005 is different from the method of 
coverage it had been accustomed to.  The language of justification 
disappeared, and there was a consensus on the condemnation of this 
operation.  The newspapers did not publish the obituary of the person who 
carried it out, and his mother was quoted as saying that she would have 
stopped him had she known he intended to blow himself up.  All newspapers 
referred to the operation as a “suicide” or an “explosion,” steering away 
from calling it a “martyrdom operation,” and the front pages did not refer to 
the person who carried it out as a “martyr” either.  The collective 
condemnation of the operation was highlighted, whether it was voiced by the 
Palestinian Authority itself or by opinion columnists. The papers also 
highlighted the Palestinian factions’  commitment to continuing a period of 
calm.  The Authority’ s actions following the attack, such as the arrest of 
people suspected of involvement, for example, were also highlighted.  Also, 



 22 

the photos that were published in the papers showed not only the destruction 
caused by the explosion, but its civilian victims also. 
 
A number of factors played a role in the changes in the coverage of such 
operations, most important of which are the following: 

1. For first three days following the operation, there was no claim of 
responsibility from any Palestinian organization, while there had 
always been a flood of such claims in the past.  

2. There was a Palestinian consensus on a period of calm. 
3. The emergence of a prevailing sense of optimism among the 

Palestinian people after the election of a new President.  Most 
Palestinians were hoping that Mahmoud Abbas’ s approach, which 
was based on an end to the violent confrontations, would restart the 
peace process, and the Palestinian media was part of this trend. 

 
Thus, the newspaper headlines were as follows: 
Al-Ayyam Newspaper / February 26, 2005: 
"Israel threatens to retaliate, and the Palestinian factions confirm their 
commitment to the period of calm.  Four people killed and more than 60 
injured in an operation in front of a nightclub in Tel Aviv." 
 
Al-Quds Newspaper / February 26, 2005: 
"The Palestinian Authority strongly condemned it: an explosion in the heart 
of Tel Aviv kills three and injures more than 50, some seriously.  The paper 
concealed parts of the photo because they were too horrible."   
 



 23 

 
 
 
Al-Hayat Al-Jadidah Newspaper / February 26, 2005: 
"The Palestinian Authority condemned it; Hamas, Al-Jihad, and Al-Aqsa 
confirm their commitment to the period of calm, and Israel threatens; four 
Israelis killed and scores injured in the Tel Aviv operation." 
 
In spite of this clearly positive development in the press’ s style of reporting, 
mainly avoiding the logic of justification and rather condemning the 
operation itself, we nonetheless have to make the following observations, 
which we believe are necessary: 

1. Opinion columnists did not mention that Islamic Jihad claimed 
responsibility for the operation.  Some of them denied that any of the 
Palestinian organizations had any involvement in the operation, even 
though Al-Jihad’ s claim of responsibility was front-page news in both 
Al-Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah.  Some columnists said it was an 
isolated operation, and others agreed with the Palestinian Authority 
that a third party is responsible.  Still others went so far as to say that 
there was an infiltration of the Islamic Jihad, which subsequently 
allowed such an operation.  All these writers continued to deal with 
the operation as if the identity of the person who carried it out was 
still unknown. 



 24 

2. There is no clear name given to the Israeli military apparatus in these 
papers: is it the Ministry of Defense? the Ministry of Security? or the 
Ministry of the Army?  The three main newspapers used different 
titles for Zeev Boem:  he is the Deputy Minister of Defense, according 
to Al-Quds newspaper; the Deputy Minister of the Army, according to 
Al-Hayat Al-Jadidah; and the Deputy Minister of Security, according 
to Al-Ayyam. 

3. On February 28, 2005, Al-Hayat Al-Jadidah newspaper published 
the following headline: “ Israel decided to resume its targeted 
assassination campaign against Islamic Jihad activists and to freeze 
the release of 400 Palestinian prisoners.  Israel threatens to stop 
communications with the Palestinian Authority and to attack Syria.”   
The problem here is that the details in the body of the article do not 
support what was written in the headline.  The statement which was 
attributed to Israel’ s Deputy Minister of Defense, Zeev Boem, read 
that Abbas "does not do enough to confront Islamic Jihad, and 
therefore we have to move and face that organization ourselves.”   No 
further information was given to support the headline.  Also, the photo 
which accompanied the article was of American soldiers disciplining 
a number of Iraqi workers, and had nothing to do with the headline or 
the story.   



 25 

 
 

 
Conclusions 
It is important to note the progress achieved by the Palestinian Satellite 
Channel during the monitoring period, especially that related to its attempt 
to involve the Palestinian public in its programming, and its interest in 
transmitting their opinions on topics once considered taboo, and whose mere 
discussion would have crossed over “ factions consensus”  lines.  It is also 
important to commend the debate programs, Ana Wa Al-Akhar  (Me and the 
Other); Jawhar Al-Hiwar (the Essence of Dialogue); Al-Solta al-Rabi’ah   
(The Fourth Estate); and Akher Al-Kalam (The Final Word), which daringly 
cover the issues of the conflict, presenting and debating many opinions and 
points of views. Here we reiterate that presenting the opinions and the points 



 26 

of view of the other side to the Palestinian public is a crucial step in the 
development of the Palestinian media.  It reflects a significant change in the 
media’ s method of coverage, and it highlights its efforts to improve its 
performance.   
 
The media’ s courage, as manifested in both its reporting on the 
condemnations-official and popular- of the Tel Aviv operation and its 
restraint from justifying it, is also a point to be recorded in favor of the 
Palestinian media.  Its commitment to ensuring that the period of calm is 
sustained on the ground, its coverage of any Palestinian violations of the 
Sharm Al-Sheikh understandings, and its presentation of the statements of 
foreign officials in a balanced way, all should be commended. 
 
As for the issue of incitement, while monitoring the Satellite Channel and 
the daily newspapers, the Monitoring Unit did not record any instances 
which can be considered as incitement.  We have to reiterate, however, that 
in the Palestinian media, reporting information and details on incidents on 
the ground related to the occupation is a responsibility.  The occupation’ s 
practices are themselves provocation and incitement, and the only way to 
change the substance of the coverage is to stop the occupation’ s policies of 
killing, confiscation of land, demolishing of houses, and arrests.   Other 
positive factors are the degree of progress in the peace process on the ground 
and the creation of an atmosphere of mutual trust which can be established 
between the two parties if there were good intentions for ending the conflict. 
 
Despite the progress made by the Palestinian print media and Satellite 
Channel, the Monitoring Unit can not consider this as a commitment to a 
new strategy for the following reasons: 

x Continuing to produce sub-standard programs, wherein no one from 
the public participates.  These are programs that are almost carbon 
copies of each other.  They are based on the three main broadcast 
elements- the studio, the host or moderator, and the guest- and include 
no field reports.  

x There are also programs that are seen by observers as fostering social 
and political regression, as does for example Fi Rihab Al-Islam (In the 
Vicinity of Islam), which constantly hosts a unilateral point of view 
dominated mainly by lecturing, preaching, and instruction. In this 
context, MIFTAH believes that it is important to highlight the Islamic 
civilization in its enlightened thought and its openness to other 
cultures and beliefs.  This is particularly important, given the current 



 27 

international atmosphere of an impending widespread clash of 
ideologies. 

x The occupation army’ s attacks are still being reported in an 
unprofessional manner by the Satellite Channel, with no on-site 
reporting and no actual images from the location of the attack.  Also, 
the circumstances in which the attacks were carried out were not even 
reported. 

x The coverage of the city of Jerusalem and of the activities of its 
residents remains far from being professional.  The activities of the 
Palestinian Jerusalemites are still absent and are not reported on, 
except when they relate to the Al-Aqsa Mosque. 

x The coverage of the separation wall lacks a focus on the human 
dimension.  The coverage also is deficient in responding to Israel’ s 
contention that the wall is for security reasons and not for political 
gain.  This could easily be remedied by providing facts and 
documented information showing the area of land that is being 
swallowed up by the wall and annexed to Israel.  

x The newspapers should have published, and the television stations 
should have aired Sharon’ s entire speech at the Sharm Al-Sheikh 
Summit.  It is the right of the Palestinian people to hear the other 
opinion, and it is their right and to know the nature of the 
commitments that Sharon's government had made upon itself.   

x MIFTAH recalls the issues it raised in its first report, issued in March 
2005.  First, humanizing the conflict in media coverage serves the 
interest of both peoples, and it enables them both to establish the 
needed trust for reaching a peace that is acceptable to both.  Second, 
considering all the victims, from both sides, as victims with names, 
dreams, and families attached to them. As such, we call on the media 
to change its method of covering incidents to respect and honor 
victims on both sides and go beyond emphasizing the event itself. 

  
Finally, MIFTAH would like to explain its position on the following   
issues: 
x MIFTAH welcomes the move towards putting the Palestinian 

Broadcasting Corporation (PBC) under the authority of the Ministry 
of Information, when in the past and ever since it was first established, 
the PBC had fallen under the authority and control of the office of the 
Palestinian President.  We believe that there is a need to establish an 
Independent Media Council comprised of media experts, NGOs, 



 28 

members of Parliament and government representatives.  The 
Council’ s main task will be to oversee the media in general, and the 
Palestinian Parliament will serve as its reference body.  Freeing the 
media from the control of the Executive Authority is a basic element 
in its ability to carry out its duty.   

x A more professional and credible way of presenting official 
Palestinian positions and policies is through the set up of a 
government press office which covers all government activities, and 
with whom all Palestinian and international media will deal directly.  

x The adoption of a modern media law has become a priority to free the 
media from the control of the government, or any other institution 
which may keep it from objectively fulfilling its task. 

x MIFTAH calls on the Executive Authority to change the way it deals 
with the Palestinian media, and to avoid treating it with disdain.  We 
further call on the Executive Authority to hold regular press 
conferences with reporters and columnists to inform them of the 
general political situation, and to apprise them of the decisions made 
and the reasoning behind them.  We also call on the government to 
provide opportunity for a Palestinian media delegation to accompany 
the leadership on its foreign visits.  This way, the Palestinian media 
can better serve the Palestinian public by providing it with 
comprehensive and reliable information. 

 
End 

 
 


