
Media Monitoring Unit

Reading between the Lines
A Palestinian-Israeli Guide to 
Critical Media Consumption

2009

This action is part of the regional initiative “Restore trust – Rebuild bridges” launched by 
the Anna Lindh Foundation for Dialogue between cultures. The action was generated with 
the financial support of the Anna Lindh Foundation



Research and Writing: Ruham Nimri (MIFTAH), Shiri Iram and Ofer Vlodavsky (KESHEV)

MIFTAH would like to thank all those who contributed to the Media Monitoring research reports over the last five years:
Hanan Ashrawi,Ph.D., Lily Feidy, Ph.D., Khalil Shahin, Mousa Qous, Atta Qaymari, Imad Al-Asfar, Bisan Abu Ruqti, Rami Bathish, 
Juman Quneis, Nahed Abu T’eimeh, Walid Batrawi, Hisham Abdallah, Ruham Nimri, Mansor Tahboub, Muhammad Abed Rabbo, 
Muhammad Yaghi, Ala’a Karajah, Saed Karzon, Bilal Ladadweh, May Mustafa, Abeer Ismael, Diana Al-Zeir, Rawan Hamad and 
Nahed Abu Snieneh.

Copyright of the Palestinian Initiative for the Promotion of Global dialogue and Democracy - MIFTAH

About MIFTAH
The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy, MIFTAH, seeks to promote the principles of democracy 
and good governance within various components of Palestinian society; it further seeks to engage local and international public 
opinion and official circles on the Palestinian cause. To that end, MIFTAH adopts the mechanisms of an active and in depth dialogue, 
the free flow of information and ideas, as well as local and international networking.  

P.O. Box 69647 Jerusalem 95908
Tel. Ramallah 970 2 2989490
Fax Ramallah 970 2 2989492
E-mail: info@miftah.org
Website: www.miftah.org



Keshev would like to thank all those who contributed to the Media Monitoring research reports over the last five years: David 
Grossman, Danny Rubinstein, Yizhar Be’er, Dr. Tamar Ashuri, Dr. Daniel Dor, Manuala Dviri, Prof. Galia Golan, Dr. Yuval Karniel, Dr. 
Hagar Lahav, Prof. Ram Loevy, Dr. Adel Man’a, Dr. Lea Mandelzis, Hagit Ofran, Prof. Frances Raday, Anat Saragusti, Prof. Dov Shinar, 
Dr. Mary Totry, Dr. Zvia Valden, Shiri Iram, Ofer Vlodavsky, Dr. Eitan Schiffman, Michal Harel- Mizrhi,Carmi lecker, Naomi Mandel-
Levy, Tzvika Rotbart, Ohad Stadler, Shimri Zameret.

Keshev - The Center for Protection of Democracy in Israel was established by a group of concerned citizens following the 
assassination of Prime Minister Yitzhak Rabin in order to defend and promote democratic values in Israel.  Since the beginning 
of 2005 Keshev has been carrying out a long-term media monitoring project in partnership with the Palestinian organization 
MIFTAH, which aims to change patterns of discourse and media coverage in the region.  Keshev’s method of media analysis 
addresses disparities between the information that reporters provide and the edited forms in which stories are presented to 
news readers and viewers. Based on its research findings, Keshev produces educational materials that promote skills for critical 
media consumption among various target populations. 

Keshev is not affiliated with any political party and its activities are supported by contributions alone.  The organization’s major 
sources of support include The European Union, The Ford Foundation, The United States Institute of Peace, The New Israel Fund, 
Friedrich Ebert Stiftung and The Foundation for Middle East Peace.

Donations are gratefully accepted by mail: P.O. Box 8005, Jerusalem 91080, 
Telephone: + 972-2-6221126, Fax: + 972-2-6221127,   info@keshev.org.il



Foreword 
A Palestinian-Israeli “media monitoring” project, carried out since 2004 as 
a partnership between the Israeli organization Keshev and the Palestinian 
organization MIFTAH, is a unique project in the field of media and conflict. The 
project’s uniqueness is evident in the cooperation that it involves between two 
organizations from different sides of a bloody conflict, at the height of a violent 
confrontation, and their shared use of an innovative methodology that they 
developed to change problematic patterns of media coverage of the conflict 
on both sides. This joint effort aims to help the media uphold moderation and 
fairness and to reduce the incidence of bias, incitement, dehumanization and de-
legitimization of the other side. 

During the time of this project, Israel waged two major military campaigns, in 
Lebanon and in the Gaza Strip, in which thousands of Palestinians and Lebanese 
civilians were killed. In the same period attacks by Palestinians killed dozens of 
Israelis. During this period Israel kept Palestinian president Yasser Arafat under 
siege in his compound in Ramallah until his death, Israel unilaterally withdrew 
from the Gaza Strip, and the Gaza Strip came under control of Hamas. In spite of 
the tremendous damage and suffering, despite the fact that the peace process 
was dealt severe and recurring blows, and though the level of trust between our 
nations reached an all-time low, our organizations sustained this joint project the 
whole time.

Without a doubt, there is no symmetry between the sides and there are 
fundamental differences between the Israeli and Palestinian media. Israeli media 
outlets are strong and claim to be professional and independent. Israelis are avid 



Yizhar Be’er, Executive Director
Keshev – The Center for the Protection of 
Democracy in Israel	

Lily Feidy,Ph.D., Chief Executive Officer
MIFTAH – The Palestinian Initiative for the 
Promotion of Dialogue and Democracy

media consumers, by any international scale, and Israeli print and broadcast 
media outlets have very high circulation and high ratings. 

The Palestinian media is weaker and poorer, and its circulation among the 
Palestinian public is limited, compared with the Israeli media. Most Palestinian 
media consumers are actually influenced more by the international Arab media, 
large pan-Arab networks like Al-Jazeera and Al-Arabiya. There is also no overstating 
the influence of the continuing Israeli occupation, which restricts the freedoms of 
Palestinian journalists and represses Palestinian civil society in countless ways. 

In view of the ongoing crisis between Palestinians and Israelis and in light of 
the differences and lack of symmetry between the state of Israel and Palestine 
and between the media on the two sides, we are pleased to have succeeded 
in creating an agreed upon methodological guidebook for teaching critical 
consumption of news material. This project would not have been possible 
without a high level of trust between the organizations, which has been built 
through years of cooperation under conditions of an ongoing bloody conflict, 
while confronting deep-seated psychological and social barriers on both sides. 
We regard this joint guide as a significant achievement in the struggle for a more 
moderate discourse and in efforts to create a more supportive environment for 
peace-building in our region. 





Table of Contents

Introduction
Media Landscape

The Palestinian Media Landscape
The Israeli Media Landscape

Editing Parameters and Tools for Critical Media Consumption
A. Placement and Prominence
B. Headline-Text Correspondence
C. Headline Rhetoric and Lexical Selection
D. Formulation of Responsibility
E. Epistemic Framing
F. Visual Semiotics 

Conclusion

 

6
9
9

11

14
14
19
24
33
36
42

47



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines8

Introduction
Nations embroiled in nationalist conflicts tend to adopt narratives that support 
the righteousness of their struggle and which accentuate the negative traits and 
intentions of the other side, as well as its responsibility for the ongoing suffering and 
for the absence of a solution. This is how the Palestinian-Israeli conflict is covered 
by media outlets on both sides, often in mirror images, with each side presenting 
an opposite story. For example, the Palestinian media narrative emphasizes the 
occupation—whose victims are the Palestinians—and paints the government of 
Israel as aggressive, opposed to peace and responsible for violent events in the 
region. On the other side, Israeli media outlets emphasize the violent and terrorist 
foundations of the Palestinians’ conduct and their unwillingness or inability to 
reach a solution. The Israelis, in this telling, are the victims of a conflict in which 
they are not to blame. Beyond these different perceptions and interpretations of 
reality, essentially similar patterns of coverage can be found on both sides, which 
de-legitimize and dehumanize the other. These patterns of coverage heighten 
mutual suspicions in both nations, fan the flames of the conflict and make it 
harder to find a solution. 

Recognition of the media’s profound influence on the conflict has led the Israeli 
organization Keshev and the Palestinian organization MIFTAH to work together 
from both sides of the conflict in order to try to change  how the conflict is 
depicted in the media discourse in both nations. This is done in the hope that 
such cooperation may lead to more balanced, fair and comprehensive coverage 
and, perhaps, as a result, a better reality. 

This practical guide to teaching critical reading of news materials arises from a 
unique cooperative project that has been carried out continuously since 2004. In 
this joint project Keshev and MIFTAH each analyze news coverage in the major 
media outlets on their “own side” and attempt to influence journalists and editors 
to change patterns of coverage that are problematic and biased. 

Two parallel goals have guided the creation of this guide. First, it is designed to 
instill skills for critical reading, in general. A second goal is to promote critical media 
consumption in the specific context of the Israeli-Arab conflict. As mentioned 
above, over the years media on both sides have played a complicated and not 
always positive role in the conflict’s development. The media has had a central 
role in defining the conflict and its significance for the Israeli and Palestinian 
public. Critically reading the messages contained in news coverage can neutralize 



Guide to Critical Media Consumption

2009 9

to some extent the media's ability to shape consumers' perspectives according to 
short-term media interests and can also neutralize the influence of those elements 
that exert pressure on the media. It is our hope that this guide will enable media 
professionals to develop new means of self-criticism that will allow them, in time, 
to create news coverage that does not perpetuate the conflict, but which might 
actually contribute to its resolution. 

The methodology1 that underlies this guide makes it possible to clearly present 
the systematic failings in news coverage on both sides. It is based on a distinction 
between two principal stages in the news-making process – writing and editing. 
At the first stage reporters and columnists compose their texts and send them 
to their news editors. The editors receive other texts as well, from press agencies, 
public relations firms, and so on. 

At the second stage, the editors produce the final product: They determine 
which texts will appear in the newspaper or broadcast. The editors determine 
the placement of the text (on the front page or on page 17, at the beginning of 
the broadcast or after a commercial break); they select the photographs that go 
with each item; they design the layout of the pages and determine the sequence 
of items in the broadcast; and they compose headlines (including sub-headlines 
and photo captions in newspapers, the headlines of television news broadcasts 
and the words spoken by the anchor).

In the view of most news producers and news consumers the second stage, the 
editing stage, is mainly technical. According to popular perceptions, the truly 
important work is done in gathering and writing news material. Editors merely 
"prepare" this material for print or broadcast. This perception is wrong, for two 
complementary reasons: First, editorial work determines news messages no 
less than the work of the reporters, and in some ways even more so. Second, in 
reading the news media consumers rely on material produced by editors much 
more than on material produced by reporters. The fact that an article appears on 
the front page and not on page 17; the specific phrasing of a particular headline; 
the appearance of a photo beside an article; the words spoken by a news anchor 
before an item is broadcast – all of these factors have a decisive influence on 
consumers' understanding of the news. Furthermore, many studies show that 
media consumers often limit themselves to reading headlines (or viewing the 

1 The methods of reading and viewing are based on the research methodology developed by Dr. 
Daniel Dor. See:
Dor, Daniel, (2001) Newspapers under the Influence. Babel (in Hebrew). 
Dor, Daniel (2004). Intifada Hits the Headlines. Indiana University Press.
Dor, Daniel (2005). The Suppression of Guilt. Pluto Press.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines10

headlines of a news broadcast) and in many cases they do not even get to the 
texts of the news items (or the rest of the broadcast edition). In such cases, the 
perception of the news is determined almost exclusively by the work of the editors. 
This fact has far-reaching significance, since a meticulous review of news material 
at both stages of the process, writing and editing, reveals that the materials 
produced at each stage are not parallel. The headlines of newspapers and news 
broadcasts are not merely short neutral summaries of the news. In most cases, the 
headlines tell a very different story than that which is told by the reporters. Along 
with the placement of an item, its graphic saliency, the accompanying visuals, and 
so on, the headlines tell a story of their own and this significantly influences news 
consumers. 

To be clear – the problem is not limited to the fact that once in a while the results 
of editorial work do not reflect the contents of the articles themselves. The point is 
that the discrepancies between headlines and texts are systematic. A meticulous 
review of newspapers and television news broadcasts reveals that certain 
components of reality, which appear in the articles themselves, are systematically 
marginalized by editors, while others are systematically highlighted. 

The techniques that appear in this guide reveal these systematic discrepancies 
through attention to a series of key criteria. 

Further in this guide each criterion will be explained through the use of examples 
culled from actual media coverage in Israel and in the Palestinian Authority. It 
is important to note that becoming familiar with these criteria is just a first 
step toward learning to read media items more critically. The research method 
employed here is based on attention to a combination of criteria in ways that 
reveal recurring editing patterns that bias the coverage. 

This guide aims to help users identify the tell-tale signs of these patterns, to 
understand their significance and to learn from them how to read the news in a 
more profound way; in other words, how to "read between the lines".



Guide to Critical Media Consumption

2009 11

Media Landscape
The Palestinian Media Landscape 

The Palestinian media comprises print and audiovisual outlets and an official 
news agency, WAFA.

Print media

The press includes three daily newspapers: Al-Quds was established in 1951, Al-
Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah were both founded in 1995. Al-Quds and Al-Ayyam 
are independent and private newspapers while Al-Hayat Al-Jadidah is partially 
subsidized by the Palestinian Authority. All of these journals have websites, and 
provide electronic access to their archives for free.

The estimated combined circulation of these newspapers is 50,000 copies per day, 
according to the Palestinian Central Bureau for Statistics (PCBS) and other polling 
and research centers. However, real circulation figures may vary, according to 
unofficial information disclosed by newspaper owners. Polls and PCBS research 
indicate that Al-Quds is the most widely-distributed newspaper and Al-Hayat Al-
Jadidah is the least. Al-Quds contains the most ads. Published in the unilaterally 
annexed eastern part of Jerusalem, Al-Quds is subject to Israeli military censorship. 
The number of pages in the newspapers varies, not according to differences in 
the news coverage, but according to the number and size of advertisements. 
Al-Ayyam has many weekly and bi-weekly supplements such as the “Voice of 
Women”, “Al-Tareeq” and others. These are considered independent publications 
that benefit from Al-Ayyam’s printing and distribution system. 

News and translated materials from international, Arabic and Hebrew language 
journals comprise, on average, 55 percent of the editorial copy, i.e. of the 
newspapers’ content minus advertisements. 

There are also semi-monthly and irregularly appearing journals such as Al-Awda 
which is funded by the Palestinian Authority and Al-Risala, which is affiliated 
with Hamas and appears mainly in Gaza. The press landscape also includes other 
smaller weeklies and monthlies. It is worth mentioning here that some Palestinian 
political factions use the mosques as their main media outlets.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines12

The Palestinian Broadcasting Corporation (PBC) 

The Palestinian Broadcasting Corporation (PBC) was established in 1994, when 
the Palestinian Radio (Voice of Palestine) started broadcasting from its studios in 
Jericho on the long wave frequency of 675 kHz. The transmitting station during 
that period was in Ramallah and Israeli technicians were in charge of transmitting, 
with a fiber optic line connecting the Jericho studios with the transmitter in 
Ramallah. After the first Israeli redeployment in 1995, the Voice of Palestine moved 
to its main studios in Ramallah which were established with assistance from the 
European Union. Palestinian TV spread to Gaza in 1994, but it took until 1998 to 
establish a complete network of towers and microwave links to cover all of Gaza 
and the West Bank. The need for creating more than 10 towers stems from the 
fact that Palestinian TV has to use several UHF channels with limited transmitting 
power, according to signed agreements with Israel on how to use the spectrum 
while avoiding interference with existing Israeli and Arab channels.

Al-Aqsa satellite channel

The Palestinian media landscape changed at the beginning of 2006, when Hamas 
launched the experimental broadcasts of Al-Aqsa satellite channel on January 
7, 2006, giving it the same name as the movement's radio station in Gaza. This 
satellite channel constitutes part of the activities of the Ribat Media and Artistic 
Production Company. Its Chairman of the Board is Fathi Hammad, one of the 
senior leaders of Hamas and a member of the Palestinian Legislative Council (PLC).
The Ribat media company began operating several years ago with the publication 
of the weekly Al-Risala (The Message) and in December 2003 it launched Sawt al-
Aqsa (The Voice of Al-Aqsa) radio station.

According to the Palestinian News Agency WAFA, Al-Aqsa started its 
experimental broadcasts from the third floor of Bashir Mosque in Tal-al-
Zaatar Street in Jabalya Camp, north of the Gaza Strip. The first broadcast of 
Al-Aqsa included recitation of verses from the Holy Koran for half an hour. 
Its formal broadcasts began at the height of the election campaign for the 
Palestinian Legislative Council, which took place on January 25, 2006 

In a radio interview with Radio al-Aqsa that aired on January 10, 2006, Khalid 
Mash'al, head of the politboro of the Hamas movement, described Al-Aqsa as "the 
blessed infant that came from the womb of Radio al-Aqsa," which, as he put it, 
"aims to give an untarnished media, that supports the resistance and shares with 
it the road of Jihad." Al-Aqsa spearheaded the Hamas media campaign against the 
security services that were defeated by Hamas on June 14, 2006.



Guide to Critical Media Consumption

2009 13

Al-Aqsa adopted an editorial policy closer to wartime media, with party anthems, 
patriotic songs and military communiqués of the sort usually heard on satellite 
channels of countries engaged in wars with other countries. It uses verses from 
the Koran politically with references to those it describes as hypocrites, apostates 
and opportunists, in addition to patriotic and Islamic songs and anthems, both 
in the struggle with other Palestinian factions and in appealing to the masses to 
confront the occupation.

The Israeli Media Landscape

Print Media2

In Israel there are four main national daily newspapers, all privately owned. The 
most prevalent is Yediot Aharonot, which has a daily exposure rate of more than 
35 percent among Hebrew speaking Israelis. The paper with the second highest 
rate of exposure is Israel Hayom, a free newspaper that is disseminated in major 
population centers, which has a daily exposure rate of about 20 percent among 
Hebrew speakers. The third and fourth most prevalent newspapers are Ma'ariv and 
Ha'aretz, with daily exposure rates of about 15 percent and 7 percent, respectively, 
among Hebrew speaking Israelis.

All of the major newspapers operate web sites and apart from Israel Hayom, they 
also publish local newspapers. Yediot Aharonot and Ha'aretz also publish their 
own financial newspapers (Calcalist and The Marker, respectively).
Israel Hayom is explicit about its rightward-leaning editorial positions on Israeli 
politics, while Ha'aretz is explicit about its leftward-leaning editorial line on Israeli 
politics. Yediot Aharonot and Ma'ariv have no declared overall editorial position 
on political issues. 

Besides the national newspapers published in Hebrew, there are a number of 
sectoral newspapers as well:

Four daily and weekly newspapers target Palestinian citizens of Israel, who 
number more than a million and a half people. The oldest of these papers is the 
communist party daily Al-Ittihad. Since the 1980's private Arabic newspapers 
have also been published including Kul Al-Arab, a weekly published in Nazareth, 
A-Sinara, published twice a week in Nazareth, and Panorama, a weekly published 
in the north-central region of Israel known as the "triangle".

Russian-language newspapers are also published in Israel, serving a population of 

2  Figures are from TGI surveys of media exposure in Israel, 2008.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines14

more than a million immigrants from the former Soviet Union. The main Russian 
newspapers are Vesty and Novesty. In addition, many local newspapers and 
magazine are published in Russian as well. 

The national daily Makor Rishon defines itself as an "Israeli national newspaper" 
and primarily addresses a religious-nationalist readership in Israel. 

The ultra-orthodox press in Israel is mainly party-based. The major ultra-orthodox 
newspapers are Hamodia, Yated Ne'eman and Hamevaser. In addition, weekly 
newspapers include Yom L'yom and Mishpacha, the latter of which has no party 
affiliation. 

There are two English-language daily newspapers, The Jerusalem Post and 
Ha'aretz English Edition, which is published together with an abridged edition 
of The International Herald Tribune. A bi-weekly newsmagazine, The Jerusalem 
Report, is published by the owners of The Jerusalem Post.

Television Broadcasting2 

In Israel there are three main national television channels. Channel One is a public 
television channel operated by the Israel Broadcasting Authority. Channel Two 
and Channel 10 are privately owned commercial channels that broadcast under 
the oversight of the Second Authority for Television and Radio. The Channel Two 
news edition is the most popular, achieving a 20 percent viewer rating. The news 
editions on Channel 1 and Channel 10 receive viewer ratings between 7 and 12 
percent, with the two channels alternating for second-place in the ratings. 

The Israel Broadcasting Authority also operates Channel 33, which primarily serves 
Palestinian citizens of Israel, and Educational Television, which is also broadcast 
on Channel Two.

In addition, two companies, Hot and Yes, provide television broadcasting, by 
cable and by satellite, respectively. These companies broadcast Channel Nine 
("Israel Plus"), an Israel channel that broadcasts in Russian, and IETV, a channel 
that broadcasts mainly in Amharic for the Ethiopian community in Israel. 

Radio Broadcasting2

"The Voice of Israel" is Israel's public broadcasting authority, which operates eight 
national radio stations including "Reshet Bet", which focuses on news and current 
events; "Reshet Gimel", which broadcasts Israeli music; "Voice of Israel", Arabic-
language service; "Reshet REKA", which mainly serves new immigrants; and four 



Guide to Critical Media Consumption

2009 15

other channels. The exposure rate to "Voice of Israel" radio is more than 40 percent. 
"Galei Zahal" is a national radio station that belongs to the Israel Defense Forces 
and is financed by the Ministry of Defense and by public service announcements. 
Most of the radio station's programming is civilian in content. "Galei Zahal" also 
operates the "Galgalatz" radio station which broadcasts popular music. The 
exposure rate to "Galei Zahal" is also more than 40 percent. 

The Second Authority for Television and Radio, which oversees commercial 
television broadcasting in Israel, also has authority over a number of regional 
radio stations that are operated by a number of private concessionaires. The 
Second Authority also operates "Radio A-Shams", which serves Palestinian citizens 
of Israel and "Radio Kol Hai" which mainly serves the religious Jewish population. 
The exposure rate to regional radio stations is about 35 percent. 

In addition, dozens of pirate radio stations also operate in Israel. Many of them 
have an ideological bent, often religious and right-wing. 

Internet News Media 

About four million Israelis have consistent access to the Internet. 74 percent of 
Internet users use the Internet to obtain news.3 58 percent consume news on the 
Internet one or more times daily. According to comparative research conducted 
at the University of Southern California, this rate places Israel in first place in terms 
of news consumption on the Internet.4 

The most popular Internet web sites in Israel are Ynet, which is owned by Yediot 
Aharonot, NRG, which is owned by Ma'ariv and the web site of Ha'aretz, as well as 
Mako a web site owned by the Channel Two news company and its concessionaire 
Keshet, Nana 10, which operates in conjunction with Channel Ten and Walla.5

In addition, most of the aforementioned media outlets operate independent web 
sites. 

3 The Chaim Herzog Institute for Media Politics and Society  (2005). Index of Public Confidence in 
the News Media, Report no. 4: Internet News Consumption. http://www.tau.ac.il/institutes/herzog/re-
port4.pdf (accessed September 10, 2009).
4 University of Southern California, USC Annenberg School (2009). World internet project: interna-
tional report 2009.
5 TNS Teleseker, March 2009, http://www.ad-web.co.il/files/articles/TIM.html, (accessed September 
10, 2009).



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines16

Editing Parameters and 
Tools for Critical Media 
Consumption
A. Placement 
	
When we read a news article or view an item on the television news the first 
question that we should ask ourselves is: Where is the item placed in the newspaper 
edition or the broadcast? Is it on the front page, the opening of the broadcast, the 
back news pages, the end of the broadcast, in the newspaper's daily supplement, 
or perhaps in the weekend supplement? 

This is important because placement suggests importance. Most newspaper 
readers regard material that appears on the front page and in the front news 
pages as important or "hard" news, based on "facts". This is where we read about 
what happened yesterday. The material that appears in the rear sections of the 
newspaper – the back news pages, the daily supplements and the weekend 
supplements – is perceived as "soft" news that is less "important" or "newsworthy". 
This distinction is also valid with respect to television news broadcasts. What 
appears in the broadcast headlines or immediately afterwards is deemed more 
"important" than what appears toward the end of the broadcast. It should be 
understood that the placement of an item in a newspaper or a news broadcast 
is entirely the result of an editorial decision. The exact same item, if placed 
somewhere else, could be interpreted as having altogether different importance.
The prominence of an item is another criterion that complements the one 
regarding placement, and it, too, is a product of editorial decision-making. The 
relevant question one should ask is how prominent is the item within the page (or 
the broadcast) where it appears? Where is it positioned on the page (top, bottom)? 
What is its size in comparison with other items on the same page? How large is its 
headline? Does the anchor in the studio set-up the item with a long introduction? 
And so on. Prominence, like placement, suggests importance, factualness, and 
significance. 

The following example from the Israeli media provides a useful illustration: 

During the Second Lebanon War, on July 20, 2006, Ma’ariv reported on different 
points of view in the Israeli security establishment regarding the actions of the air 



Guide to Critical Media Consumption

2009 17

force and their results. One report told of a successful air force operation, which 
dropped  powerful bombs on the bunker of senior Hezbollah leaders. Another 
report in the same edition told of sharp criticism by air force officers, about the 
“trigger-happy fingers” that had caused the deaths of many civilians who were 
not involved in the fighting. By critically examining the editorial choices made in 
this edition, we can understand how the placement and prominence of different 
reports influence how readers interpret reality. 

The Ma’ariv headline festively reported the Israeli air force operation: IDF HOPES: 
HARD BLOW TO HEZBOLLAH TOP BRASS; 23 TONS OF BOMBS ON HEZBOLLAH 
COMMAND BUNKER. The sub-headline explained that in an attempt to hit 
the top echelons of Hezbollah, fighter planes dropped powerful bombs on a 
neighborhood in central Beirut where the organization also maintained a hideout. 
Killings of civilians caused by this action were not mentioned on this page. 

The report on internal criticism, from within the Israeli military, of air force actions 
that killed dozens of civilians was presented in a tiny item that was published far 
from the main headlines, on page 11 of the same edition. 

The difference in the placement of the items plays a crucial role here: The main 
headline on the front page indicates an item of tremendous importance. The item 
on page 11 is perceived as much less important. The difference in prominence—
the size of the reports and their placement within the news pages—conveys the 
same message: The main headline conflicts with the criticism contained in the 
tiny item on page 11, however, the information in the headline is perceived as 
much more significant. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines18

The Ma’ariv headline festively reported the Israeli air force operation: IDF 
HOPES: HARD BLOW TO HEZBOLLAH TOP BRASS; 23 TONS OF BOMBS ON 

HEZBOLLAH COMMAND BUNKER.

The report on internal criticism, from within the Israeli military, of air force 
actions that killed dozens of civilians was presented in a tiny item that was 

published far from the main headlines, on page 11 of the same edition.



Guide to Critical Media Consumption

2009 19

Another example, this time from the Palestinian press, can show how placement 
and prominence affect the level of importance that items convey to news 
consumers. On December 28, 2008, the first day of the Israeli military action in 
Gaza, many Palestinians, including civilians, were killed as a result of bombing 
by the Israeli military, and an Israeli woman was killed by a Qassam rocket. Two 
Palestinian newspapers reported this information in very different ways. The 
headline in Al-Ayyam read: THE MASSACRE: 230 MARTYRS KILLED AND 700 
INJURED IN GAZA. Further in the coverage, but deep within the edition – on 
page 17 – a tiny item appeared under the sub-headline ISRAELI WOMAN KILLED 
AND FOUR INJURED IN NETIVOT. The text of the article reported that “according 
to Israeli emergency services one Israeli woman was killed in the city of Netivot in 
southern Israel by a rocket launched from the Gaza Strip.”

The editor of Al-Hayat Al-Jadida chose to publish the same report, but he placed 
it on the front page under a separate headline: ISRAELI WOMAN KILLED BY 
ROCKET IN NETIVOT. 

For news consumers the difference between these editorial choices is significant: 
The Al-Ayyam editor’s decision to place the report on the Israeli casualty deep 
inside the edition conveys the message that this was not a significant event. On 
the other hand, the choice by the editor of Al-Hayat Al-Jadida to place the item on 
the front page suggests that it was a very important incident. 

December 28, 2008, The headline in Al-Ayyam read: THE MASSACRE: 230 
MARTYRS KILLED AND 700 INJURED IN GAZA.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines20

on page 17 – a tiny item appeared under the sub-headline ISRAELI WOMAN 
KILLED AND FOUR INJURED IN NETIVOT.



Guide to Critical Media Consumption

2009 21

December 28, 2008, Al-Hayat Al-Jadida, ISRAELI WOMAN KILLED BY ROCKET IN 
NETIVOT. 

The first technique in critical media consumption, then, concerns the ability 
to neutralize how the placement and prominence of items influence our 
interpretation of the news. It is important to note that attention to these criteria 
need not be directed at a specific article in particular; but rather, that awareness of 
this issue can help us identify problematic patterns as part of a systematic review 
of all the criteria. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines22

B. Headline-Text Factual Correspondence 

The question here is simple but critical: To what extent does the headline reflect 
what is said in the article?

News producers and news consumers traditionally regard headlines as 
short summaries of articles: What is said in hundreds of words in an article is 
shortened to a few words in a headline. But, in fact, this is not the case. In most 
instances, headlines refer to select information within an article and highlight 
that information over others. Editors thus signal to readers and viewers what is 
more important and what is less important. In most cases this sort of signaling 
has a crucial influence on how consumers interpret the news. A meticulous 
investigation of news material reveals that the aspects that editors choose to 
highlight in headlines are not necessarily obvious choices. Other information 
could just as easily be promoted to the headlines, in which case the news would 
be perceived quite differently. In many cases headlines actually distort what is 
said in an article. In more than a few cases the connection between a headline 
and an article can seem almost incidental. The fact that most news consumers 
“scan the headlines” and do not read every word in an article underscores the 
significance of this criterion.

In the following headline from the Palestinian media, the prominence given to 
one component in the article gives an imprecise picture of what is written in the 
article itself. A headline in Al-Quds on October 4, 2004, told of demands by the 
Secretary-General of the United Nations, Kofi Annan: ANNAN CALLS FOR END TO 
ISRAELI INCURSION IN GAZA. Deep in the text of the item it was revealed that 
this was not the full picture. Annan made demands on the Israelis, but also on the 
Palestinians. 

“Annan also demands that the PA prevent the Palestinian [militant] 
groups from firing missiles at Israeli targets. He reminds the two 
parties that civilians on both sides have the right to protection. “

The editor’s decision to compose a headline that emphasized only the demands 
on the Israeli side created a biased picture of reality. The UN Secretary-General 
had actually demanded that both sides cease their violence and harm to civilians. 
The headline did not convey this. 



Guide to Critical Media Consumption

2009 23

in Al-Quds on October 4, 2004: ANNAN CALLS FOR END TO ISRAELI 
INCURSION IN GAZA.

“Annan also demands that the PA prevent the Palestinian [militant] groups from 
firing missiles at Israeli targets. He reminds the two parties that civilians on both 

sides have the right to protection. “

Another example of similar editorial bias can be seen in Al-Hayat Al-Jadida’s 
coverage of a speech by the British Foreign Secretary at the annual conference of the 
Labour Party, on October 1, 2004. The headline reported on Foreign Secretary Jack 
Straw’s demands of Israel: STRAW CALLS ON ISRAEL TO STOP ASSASSINATION 
OPERATIONS AND TO STOP CONSTRUCTION OF SETTLEMENTS AND THE 
WALL. Here, too, deep in the text additional information is brought to light, which 
changes the picture presented in the headline. It turns out that later in his speech 
Straw called on the Palestinian Authority to work seriously to stop the “activities of 
terrorist groups which continue to be committed against Israeli innocent families”. 
This information was buried deep in the text, beneath a headline that stressed 
only the demands on the Israeli side. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines24

October 1, 2004. Al-Hayat Al-Jadida: STRAW CALLS ON ISRAEL TO STOP 
ASSASSINATION OPERATIONS AND TO STOP CONSTRUCTION OF 

SETTLEMENTS AND THE WALL.
It turns out that later in his speech Straw called on the Palestinian Authority to 
work seriously to stop the “activities of terrorist groups which continue to be 

committed against Israeli innocent families”.

A similar example from the Israeli media illustrates how giving prominence to one 
component in a report can create bias. The headline of an article in the August 
11, 2006 edition of Ma’ariv proclaimed: LISTENING TO NASRALLAH; 100 HAIFA 
ARABS WANT TO LEAVE TO JORDAN. While such views were indeed expressed in 
the article, a closer reading of the article uncovers completely different information 
as well. The last paragraph of the article read: “Haifa Mayor Yona Yahav clarified 
yesterday that he is not familiar with any mass migration of residents to Jordan. 
‘There are some [Arabs] who are leaving, but it’s exactly like the Jews. The Arab 
residents of the city are politically and economically involved in it and no Hassan 
Nasrallah is going to make them leave’.” This paragraph told a very different story 
than the one that the editor chose to relate in the headline. 



Guide to Critical Media Consumption

2009 25

August 11, 2006 edition of Ma’ariv proclaimed: LISTENING TO NASRALLAH; 100 
HAIFA ARABS WANT TO LEAVE TO JORDAN.

 “Haifa Mayor Yona Yahav clarified yesterday that he is not familiar with any 
mass migration of residents to Jordan. ‘There are some [Arabs] who are leaving, 

but it’s exactly like the Jews. The Arab residents of the city are politically and 
economically involved in it and no Hassan Nasrallah is going to make them leave’.”

In the following example there is a clear contradiction between the headlines and 
the factual components of the article to which they refer. The banner headline on 
the front page of Yediot Aharonot, on April 13, 2005, asserted: PM: ABU MAZEN 
WILL NOT SURVIVE ATOP PALESTINIAN LEADERSHIP. The sub-headline of the 
article to which this headline referred, on page 4 of the edition, was less adamant. 
It maintained: [Israeli Prime Minister] SHARON ALSO ESTIMATED THAT ABU 
MAZEN IS IN A FIGHT FOR SURVIVAL. Within the article itself, however, it was 
written: 

Sharon also referred to the Palestinian arena and said that the 
Chairman of the Palestinian Authority, Abu Mazen, is at the height of 
a struggle for survival. “We will soon be able to estimate Abu Mazen’s 
chances of survival atop the Palestinian leadership”. At the same time 
Sharon was careful not to take an adamant position on the issue. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines26

The article, then, tells that the Prime Minister was careful not to take a clear-cut 
position on the question of Abu Mazen’s future. But the headlines told a different 
story altogether. In the vast majority of cases, the ordinary reader, who is not 
trained in media criticism, will not recognize the contradiction and will naturally 
reach the conclusion that the Prime Minister determined that Abu Mazen will not 
survive atop the Palestinian leadership. The text of this article was sent in by a 
reporter who actually interviewed the Prime Minister. It is all the more remarkable, 
then, that the factual information it contains, which provided the basis for its 
headline, was ultimately obscured from most readers. 

Yediot Aharonot, on April 13, 2005, asserted: PM: ABU MAZEN WILL NOT 
SURVIVE ATOP PALESTINIAN LEADERSHIP.

The sub-headline of the article to which this headline referred, on page 4 of the 
edition, was less adamant. It maintained: [Israeli Prime Minister] SHARON ALSO 

ESTIMATED THAT ABU MAZEN IS IN A FIGHT FOR SURVIVAL.



Guide to Critical Media Consumption

2009 27

Within the article itself, however, it was written: 
Sharon also referred to the Palestinian arena and said that the Chairman of 

the Palestinian Authority, Abu Mazen, is at the height of a struggle for survival. 
“We will soon be able to estimate Abu Mazen’s chances of survival atop the 
Palestinian leadership”. At the same time Sharon was careful not to take an 

adamant position on the issue. 

C. Headline Rhetoric and Lexical Selection

Headlines can differ from articles not only in the facts they convey but also in 
various rhetorical aspects. Sometimes the words chosen in a headline illuminate 
what is described in the article in ways that do not comport with the text. The 
use of certain grammatical devices can influence how the reader interprets the 
information. Quite often, editors add certain words, images or metaphors that 
help create an emotional effect. It is important to know how to identify these 
factors and to understand that such headlines color news stories in certain ways 
that stem from an editorial decision, not from reality. 

An example from the Palestinian media that demonstrates how the choice of 
words can influence how readers interpret reality concerns the terms used to 
describe Palestinian suicide attacks against Israeli civilians. The way the media 
treats these events varies and often depends on the political conditions of the 
period. For example, during periods of intensified conflict, when there are no 
negotiations between Israel and the Palestinians, reports on such actions are 
often framed in heroic terms, referring to the attacker as a martyr. During periods 
when different political conditions prevail, the reporting sometimes changes and 
attacks are referred to as “acts of terror” and are framed in disapproving terms. 
Here are two examples: 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines28

On August 28, 2005, a suicide attack was carried out in Be’er Sheva. Dozens 
of Israeli civilians were injured in the attack. The Chairman of the Palestinian 
Authority denounced the attack using the words “terrorist operation”. The next 
day, the newspaper Al-Quds reported this condemnation on its front page. The 
editor chose to use the term a “terrorist operation,” quoting the President of the 
Palestinian Authority: 

THE PRESIDENT [Abu Mazen]: WE DENOUNCE THE TERRORIST OPERATION IN 
BE’ER SHEVA AND CALL ON ISRAEL TO REAFFIRM ITS COMMITMENT TO THE 

CALM AND TRUCE. 

On January 29, 2007, a suicide attack was carried out in Eilat, killing three Israeli 
civilians. This time, Palestinian editors chose different terms to describe the event. 
The editor of Al-Quds composed a headline that called the attack an “explosion 
operation”: THREE PEOPLE KILLED IN AN EXPLOSION OPERATION IN EILAT. In 
reports referring to the perpetrator of the attack, he was termed the “executor of 
the operation”. Use of these terms conveyed a neutral attitude toward the event 
that transpired – neither positive nor negative. Al-Hayat Al-Jadida reported the 
attack with a neutral headline: THREE ISRAELIS KILLED IN AN OPERATION IN 
EILAT CARRIED OUT BY YOUTH FROM BEIT LAHIYA ADOPED BY THE AL-QUDS 
AND AL-AQSA BRIGADES, but the article was accompanied by a photograph 
of one of the attackers with a caption that read “martyr”. The use of this term 
conveyed a message supporting the attack. 



Guide to Critical Media Consumption

2009 29

Al-Quds composed a headline that called the attack an “explosion operation”: 
THREE PEOPLE KILLED IN AN EXPLOSION OPERATION IN EILAT.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines30

Al-Hayat Al-Jadida reported the attack with a neutral headline: THREE ISRAELIS 
KILLED IN AN OPERATION IN EILAT CARRIED OUT BY YOUTH FROM BEIT 

LAHIYA ADOPED BY THE AL-QUDS AND AL-AQSA BRIGADES

The next example, from the Israeli media, also illustrates the significance of lexical 
selection: On August 9, 2006, the Israeli air force bombed targets in the West Bank 
and in the Gaza Strip. The next day the Ha’aretz newspaper reported on these 
events in an article under the headline: “TARGETED ASSASSINATION” IN THE 
WEST BANK, TOO – TWO ISLAMIC JIHAD ACTIVISTS KILLED. The term “targeted 
assassination” suggests a precise military operation, in other words, a “surgical” 
strike on military targets, meaning the Islamic Jihad activists. Closer examination 
of the text of the article, however, reveals that there were Palestinian civilian 
casualties in the strike, including a three year-old girl and a 17 year-old youth: 



Guide to Critical Media Consumption

2009 31

In the Sajaiya neighborhood of Gaza, a Popular Resistance Committees 
training camp was bombed yesterday. Three Palestinians were killed: 
An activist of the organization, a 17 year-old boy and a three year-old 
girl, Rajaa Abu Shaaban. 

The decision to use the term “targeted assassination” in the headline conveyed a 
misleading message to readers, since the results of this military action were not 
“targeted”, even by the Israeli army’s definition. 

This type of problematic word selection, which conveys in the headlines the 
impression of a precise Israeli strike on a military target, is a common pattern 
that Keshev has identified in its studies of Israeli media coverage of the conflict in 
recent years. Keshev’s report “Liquidation Sale – Coverage of Killings of Palestinians 
by Israeli Security Forces,” which was published in March 2006, found that critical 
discussion of these terms is entirely absent from the Israeli media discourse, 
despite their widespread use. 

The same kind of editorial decisions appeared in coverage of the first day of 
Operation “Cast Lead” in Gaza. On December 28, 2008, a headline on page 3 of 
Ma’ariv declared: DIRECT HIT – PLANES ACHIEVE 98 PERCENT PRECISION. The 
decision to use the term “direct hit” gives the impression of a precise Israeli strike 
on a military target. However, a close examination of the text of another article 
found on the same broadsheet revealed that according to Palestinian sources 
about 60 percent of those killed in the attacks on the first day were civilians.  

Headline: “TARGETED ASSASSINATION” IN THE WEST BANK, TOO – TWO 
ISLAMIC JIHAD ACTIVISTS KILLED.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines32

In the Sajaiya neighborhood of Gaza, a Popular Resistance Committees training 
camp was bombed yesterday. Three Palestinians were killed: An activist of the 
organization, a 17 year-old boy and a three year-old girl, Rajaa Abu Shaaban. 

On December 28, 2008, a headline on page 3 of Ma’ariv declared: DIRECT HIT – 
PLANES ACHIEVE 98 PERCENT PRECISION.

A close examination of the text of another article found on the same broadsheet 
revealed that according to Palestinian sources about 60 percent of those killed in 

the attacks on the first day were civilians.  

Another example of problematic word selection in headlines can be seen in repeated 
use of the term “gestures” in the Israeli media. This term conveys generosity and 
its use by the Israeli media in the context of the Palestinian-Israeli conflict depicts 
the Israeli side as doing everything it can to promote rapprochement between 
the sides. For example, before the convening of the Annapolis conference, a main 
headline in the November 14, 2007, edition of Ha’aretz proclaimed: AHEAD OF 
THE ANNAPOLIS CONFERENCE: ISRAELI GESTURE TO COMPENSATE FOR 
REFUSAL TO DISCUSS “CORE ISSUES”; ISRAEL WILL FREEZE SETTLEMENT 
CONSTRUCTION. A close examination of the text reveals that the Israeli “gesture” 
was actually a commitment from years ago that Israel had not honored. This time, 
as well, the alleged “gestures” referred only to declarations not backed by any 
commitment to take concrete measures on the ground: 



Guide to Critical Media Consumption

2009 33

According to political sources in Jerusalem, Israel was asked to 
present its preference either for a commitment to evacuate outposts 
or declaring a freeze on settlement construction. “Among the two, 
freezing settlements is easier than evacuating outposts, since it only 
involves a declaration and no confrontation with settlers on the 
ground”, said a senior political source. Israel has promised the United 
States many times before that it would evacuate outposts, but has 
not kept its promise. 

This pattern has been identified in many research reports by Keshev over the years, 
including “When thy Enemy Falls” (January 2005), “Quiet, We’re Disengaging,” 
(August 2005), “Israeli Gestures” (February 2005), and “Confused – This is How We 
Fumbled Annapolis” (August 2008). 

November 14, 2007, edition of Ha’aretz proclaimed: AHEAD OF THE 
ANNAPOLIS CONFERENCE: ISRAELI GESTURE TO COMPENSATE FOR 

REFUSAL TO DISCUSS “CORE ISSUES”; ISRAEL WILL FREEZE SETTLEMENT 
CONSTRUCTION.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines34

According to political sources in Jerusalem, Israel was asked to present its 
preference either for a commitment to evacuate outposts or declaring a freeze 

on settlement construction. “Among the two, freezing settlements is easier than 
evacuating outposts, since it only involves a declaration and no confrontation 
with settlers on the ground”, said a senior political source. Israel has promised 
the United States many times before that it would evacuate outposts, but has 

not kept its promise. 

Quite frequently, headlines leave out certain components of the story entirely 
and instead convey emotion. Sometimes headlines are more dramatic, more 
sentimental or more inflammatory than the article texts, and here too, the 
influence on news consumers can be far-reaching. 

This pattern could be seen in Israeli media coverage of the Israeli military 
operation in March 2006, when a large Israeli force swept into the Palestinian 
security compound in Jericho to capture men that Israel claimed were involved 
in the murder of Rechavam Ze’evi, a government minister. During the operation, 
IDF forces destroyed part of the compound and arrested its inhabitants. Coverage 
of the event in the Israeli media was characterized by uniform justification of the 
Israeli conduct. The coverage conveyed a sense of pride and unity and included 
use of emotional phrases in headlines such as GOT THEM, ACCOUNT CLOSED 
and JUDGEMENT DAY.



Guide to Critical Media Consumption

2009 35

Yediot Aharonot, March 15, 2006, front page, main headline:
“ACCOUNT CLOSED”.

Ma’ariv, March 15, 2006, front page, main headline: GOT THEM. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines36

Ma’ariv, March 15, 2006, page 3, headline: FAST AND ELEGANT

Yediot Aharonot, March 15, 2006, page 3, main headline: ACCOUNT CLOSED

Ma’ariv, March 15, 2006, pages 2-3, headline: IDF PRESENTS: JUDGEMENT DAY



Guide to Critical Media Consumption

2009 37

An important part of the ability to read the news critically involves being able 
to identify this kind of emotional rhetoric and to understand that it, too, is the 
product of an editorial decision. Critical news consumption demands that we 
learn to neutralize the emotional contribution of the headlines. 

D. Formulation of Responsibility

Media coverage does not only include description of facts, it also makes 
determinations about responsibility for events: Who caused something to 
happen as it did? Sometimes, the composition of headlines assigns responsibility 
by various means, for instance, by using an active or passive voice. In other cases, 
when responsibility is disputed (when the dispute is evident in the materials sent 
in by reporters), editors may devote a headline to the question of responsibility. 
Though materials sent in by reporters may express various points of view with 
respect to who is responsible, the headlines often tell an unequivocal story. 

This criterion can be illustrated effectively by examining how the media on both 
sides, Israeli and Palestinian, covered preparations for the Annapolis conference 
in November 2007. In the days before the conference the media conveyed 
pessimism and emphasized the expected failure of the conference. 

The Israeli media assigned responsibility for the expected failure to the Palestinian 
side by promoting to the headlines information about Palestinian actions that 
would allegedly stymie the conference. Thus, for example: 

POLITICAL SOURCES POINT TO EXTREMISM IN POSITIONS OF 
AIDES TO PALESTINIAN NEGOTIATING STAFF; INSTEAD OF 
COMPROMISE, THEY SPEAK OF JUSTICE (Ha’aretz, November 11, 
2007, page 3).
PALESTINIAN ATTEMPT TO BEND ISRAEL AHEAD OF TOMORROW’S 
TRILATERAL TALKS AT ANNAPOLIS CONFERENCE; PALESTINIANS 
FLEX THEIR MUSCLE (Ma’ariv, November 26, 2007, page 2).



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines38

YESTERDAY: TERRORISM BEFORE ANNAPOLIS (Ma’ariv, November 20, 2007, 
main headline)

SECURITY ESTABLISHMENT PREPARES FOR WAVE OF TERRORISM BEFORE 
ANNAPOLIS CONFERENCE; ON THE WAY TO THE CONFERENCE: A NIGHT OF 

TERRORISM (Ma’ariv, November 20, 2007, article headline, page 5). 

These headlines tell a clear and unequivocal story: Once again the Palestinians are 
doing all they can to create obstacles to negotiations: They are assuming more 
extreme positions, flexing their muscles and carrying out terrorist attacks ahead 
of the conference. 

In a similar fashion, headlines in the Palestinian media placed responsibility for 
the expected failure on the Israeli side. For example: 



Guide to Critical Media Consumption

2009 39

ABBAS INFORMS SAUDI KING OF HIS PESSIMISM TOWARDS THE CHANCES 
OF SUCCESS IN ANNAPOLIS BECAUSE OF ISRAELI POSITIONS (Al-Hayat Al-

Jadida, November 17, 2007, front page).

FAILURE OF THE NEGOTIATIONS ON THE JOINT DOCUMENT; THE PRESIDENT: 
ISRAEL WANTED TO MAXIMIZE ITS GAINS AND WE REFUSED (Al-Quds, 

November 24, 2007, front page). 

In Keshev’s research over the years, a clear pattern has been identified whereby 
the Israeli media, using different means of editing, systematically highlights 
Palestinian responsibility for the failure of political contacts between the parties. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines40

This is the case despite the fact that Israeli reporters routinely gather material 
from diverse sources who assign responsibility to various parties, the Palestinians, 
the Israelis, the American administration, or all of them together. 

E. Epistemic Framing

Rarely, if ever, do news media outlets report facts that are accepted unequivocally 
by all sides. In most cases, information is presented as a claim, a forecast, an 
assumption, a hypothesis, and so on. Therefore, there is great importance in how 
editors frame the epistemic standing of the material: Is it presented as a fact, a 
hypothesis, a lie, disinformation, a claim, etc.? Framing is important because 
it helps readers and viewers determine whether they should believe certain 
information or regard it with suspicion.

An interesting example that illustrates this criterion involves coverage of an 
incident in which eight members of the Ghalia family were killed on a Gaza beach 
on June 9, 2006. A major part of the coverage in the Israel media concerned 
the question of responsibility for the incident. The Israeli army did not accept 
responsibility for the explosion that caused the deaths, though other parties lay 
the blame at the feet of the army. The Israeli media gave prominence in headlines 
to points of view that absolved the army of responsibility for the explosion, 
framing the exculpatory evidence as undisputed fact. Two illustrative headlines 
appear below:

INVESTIGATION REPORT: IDF NOT TO BLAME FOR KILLING OF 
FAMILY ON GAZA BEACH (Ma’ariv, June 14, 2006, page 3 headline).
“IDF NOT TO BLAME FOR EXPLOSION ON GAZA BEACH – AND 
THAT IS  CERTAIN”(Yediot Aharonot, June 14, 2006, page 2 headline)

Sometimes, under headlines that absolved the Israeli military of responsibility 
or even laid the blame at the feet of the Palestinian side, information appeared 
in the text of articles that undercut the credibility of the “facts” presented in the 
headlines. The following headline, for example, appeared in Ma’ariv: 

MOST EVIDENCE GATHERED BY SECURITY ESTABLISHMENT 
SHOWS: IDF DID NOT CAUSE GAZA TRAGEDY; ASSESSMENT 
GROWS: HAMAS RESPONSIBLE FOR KILLING OF FAMILY (Ma’ariv, 
June 12, 2006, headline on page 4)

In the text of this article, however, it was revealed that: “In the security establishment 
opinion is still divided, with some convinced that in spite of everything ‘most 
chances are that the tragedy was caused by an IDF shell”. 



Guide to Critical Media Consumption

2009 41

Another example of this pattern of coverage can be seen in an article on 
page 9 of the June 13, 2006 edition of Yediot Aharonot. The article’s headline 
determined: THE TRAGEDY IN GAZA: FINDINGS IN THE FIELD CLEAR ISRAEL 
OF RESPONSIBILITY; IDF INVESTIGATION: NO EVIDENCE THAT WE HIT 
PALESTINIANS ON THE BEACH. Nevertheless, in the text of the article was written: 
“However, senior military sources yesterday remarked that the findings reached 
by the investigating committee can not rule out completely the possibility that an 
IDF shell struck the Palestinian family.”

To better understand the significance of epistemic framing, it is worth examining 
how the Israeli media framed points of view that deviated from the position taken 
by the Israeli military. The following headline from the June 18, 2006 edition of 
Ma’ariv reported on such perspectives:

GAZA BEACH DIARY; THE PALESTINIAN CLAIMS GAINED SUPPORT 
THIS WEEK IN LONDON; THREE BRITISH NEWSPAPERS PUBLISHED 
ARTICLES THAT CAST DOUBT ON THE FINDINGS OF THE IDF 
INVESTIGATION, WHICH PROVED UNEQUIVOCALLY THAT ISRAEL IS 
NOT TO BLAME FOR THE DEATHS OF THE SEVEN MEMBERS OF THE 
GHALIA FAMILY; FOREIGN MINISTRY SOURCE: “FOREIGN JOURNALISTS 
HAVE A TENDENCY TO BELIEVE THE PALESTINIANS IN ADVANCE” 

Throughout the coverage of the episode, the Israeli army’s positions were framed by 
the headlines as certain and incontrovertible facts. The headline above emphasized 
that the IDF investigation “proved unequivocally that Israel is not to blame”. If the 
editor of a newspaper bestows such credibility on the Israeli army’s position, it is 
almost certain that the Palestinian positions mentioned in the same headline, will 
be framed disparagingly as “claims” that cannot be taken seriously. Again, remember 
that it is the editor who composed this headline and thereby determined the degree 
of factualness that readers ascribe to the positions of each side. 

INVESTIGATION REPORT: IDF NOT TO BLAME FOR KILLING OF FAMILY ON 
GAZA BEACH (Ma’ariv, June 14, 2006, page 3 headline).



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines42

“IDF NOT TO BLAME FOR EXPLOSION ON GAZA BEACH – AND THAT IS  
CERTAIN”(Yediot Aharonot, June 14, 2006, page 2 headline)

MOST EVIDENCE GATHERED BY SECURITY ESTABLISHMENT SHOWS: IDF DID 
NOT CAUSE GAZA TRAGEDY; ASSESSMENT GROWS: HAMAS RESPONSIBLE 

FOR KILLING OF FAMILY (Ma’ariv, June 12, 2006, headline on page 4)

In the text of this article, however, it was revealed that: “In the security 
establishment opinion is still divided, with some convinced that in spite of 
everything ‘most chances are that the tragedy was caused by an IDF shell”. 



Guide to Critical Media Consumption

2009 43

June 18, 2006 edition of Ma’ariv reported: GAZA BEACH DIARY; THE 
PALESTINIAN CLAIMS GAINED SUPPORT THIS WEEK IN LONDON; THREE 
BRITISH NEWSPAPERS PUBLISHED ARTICLES THAT CAST DOUBT ON THE 

FINDINGS OF THE IDF INVESTIGATION, WHICH PROVED UNEQUIVOCALLY 
THAT ISRAEL IS NOT TO BLAME FOR THE DEATHS OF THE SEVEN MEMBERS 

OF THE GHALIA FAMILY; FOREIGN MINISTRY SOURCE: “FOREIGN 
JOURNALISTS HAVE A TENDENCY TO BELIEVE THE PALESTINIANS IN 

ADVANCE” 

A comparison of coverage of the same event in the Israeli and Palestinian media 
shows how information that is an assumption or hypothesis can be framed as an 
undisputed fact.

On February 4, 2008, a suicide attack was carried out in a commercial center in 
Dimona. One woman was killed and dozens were injured. One of the assailants 
was killed in the explosion and another survived. Israeli security forces spotted 
the explosive belt on the body of the wounded assailant and when he moved his 
hand they fatally shot him. The Israeli media and the Palestinian media depicted 
very different versions of the event. According to the Israeli media, the assailant 
moved his hand in order to detonate the explosive belt, and was therefore shot. 
According to the Palestinian media, the assailant moved his hand to ask for help, 
and was shot for no reason. On each side, one version was presented as a definitive 
incontrovertible fact. 

This is how the event was presented in an item broadcast on Israeli Channel 10:

Correspondent: These are the first moments after the explosion. The 
man lying here is the second terrorist who has not yet blown up. On 
his body, under his clothes, is a powerful live bomb, but everyone 
is convinced that he is one of the injured in the attack. The terrorist 
shows signs of life and people ask the paramedic to treat him. The 
paramedics, and even the police, have no idea that they are an 
arm’s length away from another terrorist. The people tending to 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines44

him are essentially treating a live bomb. Now it turns out that across 
the street there are dozens of people – all in mortal danger – if the 
wounded terrorist succeeds in pressing the switch. The people do 
not agree to move back, and then, while the paramedics are treating 
the wounded terrorist, they discover the explosive belt on his body. 
Within seconds, everyone moves away from the terrorist, but they 
aren’t out of danger. Even from a distance, the security forces can tell 
that the terrorist is reaching for the switch and trying to detonate his 
bomb. For several minutes the terrorist moves his hands and tries to 
detonate the bomb, but the police are not able to keep people at a 
distance and they are not even trying to neutralize the terrorist. Until 
police officer Kobi Mor arrives on the scene. He and the police sapper 
shoot at the terrorist and pray that they won’t hit the bomb.  
The sapper and the police officer wait a few more minutes, hoping 
that the terrorist has lost consciousness so they won’t have to risk 
firing at him again. But then, even though he was wounded in the 
explosion and has been shot at least twice, the terrorist uses his left 
hand to try again to press the switch that will detonate the bomb […]
In this attack in the heart of Dimona 47 people were injured, one 
critically and the rest lightly. But these figures could have been much 
worse were it not for five gunshots that were sounded at the last 
moment, and with them one great sigh of relief. 

This is what Kobi Mor, the police officer who shot the assailant, told Israel’s Channel 
1 news edition: 

Kobi Mor: He lowered his hand, but his hand shook all the time – I was 
sure he was convulsing or something. Two minutes later he lifted his 
hand again, right to the [explosive] belt, and the motion was clearly 
to detonate, movement right in the direction of the belt, to the top 
part of the belt. I knelt down and shot five bullets into his head.
Reporter: You became a hero today; you saved a lot of people. 
Kobi Mor: I don’t think about it in those terms, we just do our job. 

The Palestinian media depicted the event very differently. A headline in Al-
Hayat Al-Jadida read: ISRAELI TELEVISION BROADCAST FOOTAGE OF ISRAELI 
GUARD IN DIMONA EXECUTING A WOUNDED PERSON CRYING FOR HELP. The 
entire report was credited to the Ma’an news agency and was published without 
modifying the headline. This headline presented the killing of the assailant as an 
execution, referring to the man who was shot as one of the wounded crying for 
help, without mentioning that he was one of the assailants in the attack. 



Guide to Critical Media Consumption

2009 45

The headline in the Palestinian newspaper told a clear story – one that contrasts 
sharply with the story told in the Israeli media. Though the headline was phrased 
as an incontrovertible fact, an examination of the text of the article—which 
provided the basis for this headline—uncovers many ambiguities that raise 
questions about the facts presented in the headline. Among other information, 
the article referred to the Israeli version of the event:

Israeli Channel 2 broadcast footage of an Israeli dressed in civilian 
clothes shooting his pistol at a wounded person crying for help 
for fifteen minutes and raising his hands requesting help from 
paramedics. Channel 10, however, claimed that “the Palestinian 
continued trying to detonate his explosive belt, which necessitated 
his killing”. 

The headline told of a “wounded man crying for help” and the text beneath stated 
that he had raised his hand. Here is where a first question arises: Did the main cry 
out for help or was he trying to detonate his explosive belt when he was shot? 
The identity of the shooter is also unclear from the report. While the headline told 
of an “Israeli guard”, the text of the article presented various bits of information 
that did not provide a clear answer. At first, it was stated that the shooter wore 
civilian clothes (meaning he was not a security guard whose job was to protect his 
workplace). Later in the article, it was stated that an Israeli guard named Kobi shot 
the wounded man and left him bleeding. After that, it was stated that an Israeli 
policeman kept passersby at a distance, and at the end of the article it is mentioned 
that other policemen shot the wounded man. So who fired the fatal shots? Was it an 
Israeli civilian? An Israeli guard named Kobi? Or were the shooters other policemen?

Al-Hayat Al-Jadida chose not to investigate the contradictions and ambiguities 
in the Ma’an report – and published it verbatim. Despite the lack of clarity in the 
report the newspaper nevertheless presented its headline as a clear fact: An Israeli 
guard had executed a wounded Palestinian who cried for help. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines46

Al-Hayat Al-Jadida read: ISRAELI TELEVISION BROADCAST FOOTAGE OF ISRAELI 
GUARD IN DIMONA EXECUTING A WOUNDED PERSON CRYING FOR HELP.

The comparison above shows that even in cases where the facts are in dispute, 
editors often compose headlines that leave no doubt, which present a certain 
version of events as undisputed fact. In such case, news consumers do not receive 
information about the dispute.



Guide to Critical Media Consumption

2009 47

F. Visual Semiotics

Editing does not only deal with verbal components. Editing also involves choosing 
pictures, colors and graphic design, factors that have a decisive influence on 
readers and which need to be better understood. 

An example that illustrates the importance of visual components in framing the 
message conveyed by the news can be seen in coverage of the first two days 
of the Israeli military operation in Gaza (Operation “Cast Lead”), at the end of 
December 2008. In these days hundreds of Palestinians were killed, among them 
many civilians, as a result of bombing by the Israeli air force. 

In coverage by the Israeli newspaper Yediot Aharonot, on December 28, 2008, the 
editor chose to attach photographs to the news article that showed the results of 
the bombing in ways that obscured the killings and the degree of harm inflicted 
on civilians. A large picture across the broadsheet on pages 10-11 showed the 
destruction after the bombing. The picture, a wide shot from a distance, did not 
show the harm to Palestinian civilians. The headline, HAMAS FELL ASLEEP – AND 
TOOK A HIT, in giant letters over the photo, glorified the power of the Israelis. The 
overall page design conveyed a message of pride in a successful and just action.   

In the Palestinian media, editors chose to attach to the articles photographs of a 
different kind, which focused on another aspect of the same event. The photos 
showed the scale of damage that the Israeli attacks had sown in the Palestinian 
civilian population. For example, on page eight of the Palestinian newspaper 
Al-Quds there appeared a photo of the same scene that was depicted in Yediot 
Aharonot, but the focus of the photo and the accompanying headline was the 
large number of civilians that were killed. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines48

December 28, 2008, coverage of the first day of the fighting in Gaza.  Israeli 
and Palestinian newspaper editors chose visual components that focused on 

different aspects of the same reality. 

Yediot Aharonot, pages 10-11, the headline HAMAS FELL ASLEEP – AND TOOK 
A HIT accompanied a large picture that showed the results of the bombing by 
the Israeli air force.  The picture, a wide shot from a distance, did not show the 

harm to Palestinian civilians. 



Guide to Critical Media Consumption

2009 49

Al-Quds, page 8, the headline, HARSH PICTURES FROM THE MASSACRE IN THE 
GAZA STRIP accompanied photos showing the scale of the harm to Palestinian 

civilians caused by the Israeli air force bombing. 



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines50

On the next day as well, December 29, 2008, the photos chosen by the editor 
at Yediot Aharonot ignored the harm caused to Palestinian civilians. The photos, 
taken from a distance, did not show people killed or injured. Placing such sterile 
photos beside headlines like THE TUNNELS WERE DESTROYED or GAZA CRATER 
conveyed a sense of pride in a successful and just action. By contrast, the front page 
of Al-Hayat Al-Jadida on the same day described a completely different reality. The 
pictures that the editor chose to publish on the front page again focused on the 
harm to Palestinian civilians.

December 29, 2008. Once again, the visual components chosen by Palestinian 
and Israeli newspaper editors described different aspects of the same reality. 

The editor of the Israeli newspaper Yediot Aharonot chose photos taken from a 
distance that did not show any persons killed or injured.  These pages conveyed 

a sense of pride in a successful and just operation. 

  



Guide to Critical Media Consumption

2009 51

The editor of the Palestinian newspaper Al-Hayat Al-Jadida chose to publish 
photos on the front page that focused on harm to Palestinian civilians, 

December 29, 2008, the headline: “ the massacre continues: more than 300 
martyrs and 1000 wounded”  

This comparison demonstrates that visual components have a real influence on how 
readers perceive the reality that is described. Here too, the crucial decision belongs to 
the editor who chooses to give prominence to certain aspects of reality over others.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines52



Guide to Critical Media Consumption

2009 53

Conclusion
These are the main criteria that should be considered in order to read the news 
critically. Critical news consumption focuses on discrepancies between the work 
of reporters and the work of editors. Getting to know these criteria is a first step 
toward becoming a more critical consumer of news media. 

Critical reading involves more than just identifying individual instances where 
editorial work does not reflect the material sent in by the reporters. Ultimately, 
this is the fundamental question that critical readers should ask: Are the biases that 
exist in the editing systematic and are they carried out according to a general pattern?
 
For example, when reporters send in material that indicates differences of 
opinion on a question of responsibility (Criterion D), do the headlines nonetheless 
systematically confer responsibility to one side? When reporters send in material 
that indicates differences of opinion about the facts (Criterion E), do the headlines 
systematically give preference to one version of events and present it as fact, at 
the expense of other versions that are depicted as falsehoods? 

Meticulous examinations of patterns of editing in Israeli and Palestinian media 
outlets, which have been carried out in research by Keshev and MIFTAH, and by 
Daniel Dor, reveal that such systematic patterns indeed exist. They play a key role 
in influencing Palestinian and Israeli public opinion regarding the Palestinian-
Israeli conflict. Getting to know the criteria that underlie these patterns can help 
readers uncover such patterns and neutralize their influence.



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines54

MIFTAH’s Media Monitoring Unit publications

1.	 Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s Speech at Bar Ilan University, July 
15, 2009

2.	 The First Day Between ‘Cast Lead’ and ‘Oil Spot’, January 21, 2009

3.	 Annapolis: The Coverage of the Three Palestinian Newspapers and Palestine 
Television of the Conference, September 01, 2008

4.	 The media coverage of the Municipal elections in Jerusalem, November 26, 
2008

5.	 Second Journalist survey, October 16, 2008.

6.	 Israeli journalists’ booklet, June, 2008.

7.	 The ‘Bulldozer Operation’ in Jerusalem: A Balanced Media Coverage, August 
30, 2008

8.	 Palestine Investment Conference, August 01, 2008

9.	 The media coverage of President Bush’s first visit to the area, May 12, 2008.

10.	 “Dimona Operation: The Coverage of the Three Newspapers and Palestine 
Satellite Television”, May 13, 2008

11.	 Media Coverage at ‘Palestine Television (PBC)’ and ‘Al-Aqsa Satellite Channel’ 
Following Hamas’ Military Takeover of Gaza, May 01, 2008

12.	 ‘The Mecca Agreement and the National Unity Government’, December 03, 
2007

13.	 The Coverage of June 1967 War in the Three Palestinian Newspapers and 
Palestine TV on the 5th, 6th and 7th of June 2007, November 12, 2007

14.	 Cartoons in the Media Coverage of Mecca Agreement and the National Unity 
Government, August 08, 2007

15.	 The Palestinian Media Coverage of the Eilat Suicide Operation, May 31, 2007

16.	 First Journalist Survey - April 2007, May 29, 2007

17.	 The Palestinian National Unity Government and Prospects for Peace, March 
27, 2007

18.	 The Bloody Sunday, January 15, 2007



Guide to Critical Media Consumption

2009 55

19.	 The Palestinian-Israeli Conflict in the Media Coverage of the 17th Israeli 
Knesset Elections, August 01, 2006

20.	 The Palestinian Media Coverage of Sharon’s Illness and his Departure from 
Political Life, June 17, 2006

21.	 The Palestinian-Israeli Conflict in the Palestinian Legislative Elections, May 09, 
2006

22.	 Palestinian Media Discourse: Diagnosis and Evaluation - The Unilateral 
Disengagement Plan, November 21, 2005

23.	 Public Discourse and Perceptions: Palestinian Media - Coverage of the 
Palestinian-Israeli Conflict (Second Report), August 01, 2005

24.	 Public Discourse and Perceptions: Palestinian Media Coverage of the 
Palestinian-Israeli Conflict, March 07, 2005

25.	 Monitoring the media coverage of the 2005 presidential elections in Palestine, 
February, 2005



Media Monitoring Unit

Reading between the Lines56

KESHEV publications

1.	 “Equal among Equals? An Instructional Guide on Teaching Critical Examination 
of Images of Minorities in the Media. Case Study: The Ethiopian Jewish 
Community in Israel”, September 2009

2.	 “The State of Israel vs. ‘Breaking the Silence’: Media Coverage of the 
Organization’s Report on IDF Conduct during Operation ‘Cast Lead’”, August 
2009 

3.	 “Way to Go, IDF? The Credibility of Army Investigations of Killings of Civilian in 
Gaza”, April 2009

4.	  “’We All Know that Israeli Soldiers Don’t Kill on Purpose’: The Contribution of 
the Media Discourse to Unawareness”, March 2009 

5.	 “A School or a Firing Post?  Israeli Media Coverage of Another Civilian Killing”, 
January 2009 

6.	 “’Grad Missile Truck Destroyed on its Way to a Hideout’: The Questions That 
Were Not Asked”, January 2009   

7.	 “’What Next, a Humanitarian Lull or a Ground Operation?’: Coverage of the 
Diplomatic Options for Ending the Fighting in Gaza”, January 2009  

8.	 “’Direct Hit’: Israeli Newspaper Coverage of the First Two Days of Operation 
‘Cast Lead’”, December 2008

9.	 “Confused: ‘This is how we fumbled Annapolis’ – The Israeli Media and the 
Peace Process”, August 2008 

10.	 “’War to the Last Moment’ – The Israeli Media in the Second Lebanon War”, 
English Edition, July 2008  

11.	 “Press for the Peace of Jerusalem? – Israeli Media Coverage of the Jerusalem 
Issue”, June 2008 

12.	 “To Say Nothing of the Roadmap – The Israeli Media and the Renewal of 
Construction over the Green Line”, March 2008

13.	 “The Spin over who Turned Out the Lights in Gaza”, February 2008

14.	 “Women, Media and Conflict – A Gendered View of Israeli Television Coverage 
of the 2006 Lebanon War”, December 2007  



Guide to Critical Media Consumption

2009 57

15.	 “When the Cannons Roar: From the Gaza Beach to Beit Hanun – Israeli Media 
Coverage of Killings of Palestinian Civilians in the Gaza Strip”, May 2007  

16.	 “Ma’ariv’s Fear Index”, March 2007

17.	 “Who Cares About Another Palestinian Death?”, March 2007

18.	 “The ‘Great Land Grab’ and the Prime Minister’s ‘Conciliatory’ Speech”, 
November 2006

19.	 “’A Moment of National Pride’ – Israeli Media Coverage of the Takeover of 
Jericho Prison”, April 2006 

20.	 “’Liquidation Sale’ – Israeli Media Coverage of Events in Which Palestinians 
Were Killed by Israeli Security Forces”, March 2006

21.	 “Disconnected – The Israeli Media’s Coverage of the Gaza Disengagement”, 
January 2006

22.	 “Who Reports When Palestinians Denounce a Terror Attack?  Coverage of 
Palestinian Condemnations of the Attack in Netanya”, December 2005

23.	 “Quiet, We’re Disengaging! – Israeli Media Coverage of the Tense Ceasefire 
between Israel and the Palestinian Authority following the Sharm e-Sheikh 
Understandings”, August 2005  

24.	 “Channel Two’s Virtual Reality – Coverage of Events around the Sharbaty 
Family Home in Hebron”, April 2005 

25.	 “A Dog’s Life – Whose Blood is Worth More: That of Palestinian Civilians or a 
‘Jewish’ Dog?”, March 2005  

26.	 “Israel Gestures – How Were Israel’s Steps Covered?, February 2005

27.	  “Bush: Territorial Contiguity for the Palestinian State”, February 2005

28.	 “The Palestinian Prisoner Release Issue in the Israeli Print Media”, February 
2005

29.	 “When Thy Enemy Falls – Coverage of Arafat’s Death in the Israeli Media”, 
January 2005


