The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy.,‘,,/
/S

bl ol bl sl A seend 2ol Ll L0 ® 2

(¥

""The Palestinian-Israeli Conflict in the Media
Coverage of the 17" Israeli Knesset Elections'’

The Sixth Report

Media Monitoring Unit

July
2006

In Cooperation with the European Union



Media Monitoring Unit Team

Media Analyst: Mansour Tahboub

Information Coordinator: Ruham Nimri

Administrative Assistant: Nahed Abu Sneineh

Monitoring Unit: ‘Ala Farid, Abeer Ismail, Sa’ed Karazon

Steering Committee for this report
Dr. Hanan Ashrawi,

Dr. Lily Feidy

Maha Awwad,

Basem Barhoum,

Khalil Shahin,

Mousa Qous,

Rami Bathish,

Hisham Abdallah

© Copyright reserved
Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy-MIFTAH

P.O. Box 69647 Jerusalem, 95908

Phone Number (Jerusalem) 972 2 5851842; (Ramallah): 972 2 2989490
Fax number (Jerusalem): 972 2 5835184; (Ramallah): 972 2 2989492
E-mail: info@miftah.org

Website: www.miftah.org




Foreword

The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy-
MIFTAH issues this report about the Arab-Israeli conflict in the Palestinian media
coverage of the 17™ Israeli Knesset Elections during the period between 7-29 March
2006, with the aim of monitoring, studying and analyzing the type of media coverage of
the Palestinian —Israeli conflict in the Palestinian media.

This is the sixth of a series of reports issued by MIFTAH in cooperation with the Center
for the Protection of Democracy in Israel “Keshev,” which monitors and analyzes the
Palestinian and Israeli media.

Through this report, we hope to contribute to developing professional, brave, critical and
free media. Such a media is capable of providing better press and media services to the
Palestinian public, according to scientific and professional standards that would
contribute to strengthening the credibility of this media and enhance its impact, as well as
assist in establishing the role of media as a watchdog over the executive power.

Monitoring topics are divided in the following manner:
A) Palestinian media coverage of the Israeli elections in general:

This section covers a set of general questions about the coverage and its connotations.
Among these questions are the following:

1. How did the Palestinian media handle the Israeli elections?

2. Did the media channels take great interest in the topic? Did they highlight it and
in what ways?

3. Were these elections linked to on-going developments on the ground, such as the
breaking into Jericho Prison and the arrest of Ahmad Sa’adat and his comrades?

4. Were there any advertisements in Palestinian newspapers for the Israeli elections,
by Zionist or Arab parties?

B) How did the media channels address the issue of Jerusalem in its coverage of the
elections?

1. On what scale did the issue of Jerusalem appear in the headlines and details of the
elections news in the Palestinian coverage?

2. What are the differences, if they exist at all, between the positions of Israeli

parties towards the issue of Jerusalem in terms of both the present and the future?

Did the Arab parties clearly reveal their positions towards Jerusalem?

4. Was there any indication of the size of Palestinian votes from East Jerusalem of
both types: holders of Israeli citizenship of Jerusalem who fell under occupation
since 1967, or holders of Israeli citizenship as citizens of Israel (1948 Land)?

5. How did the parties address the issue of the borders of Jerusalem? Which
Jerusalem did they talk?

el



C) The political agendas of Israeli parties

I.

How do the parties perceive the possibility of resolving the Palestinian—Israeli
conflict? Did the Palestinian media address the agendas of different parties
regarding the conflict and their proposed solutions?

Did the Palestinian media highlight the points of difference or agreement in the
views of parties towards the core issues of the conflict in addition to the issue of
Jerusalem? These issues include the Palestinian state: its nature and borders, the
refugees and the right of return, the settlements and plundering Palestinian land,
in addition to the prisoners and their destiny.

How did the media address the issue of permanent borders of the state of Israel in
the agendas of Israeli parties as well as the statements made by their leaders?

What was the scale of interest in the issue of the Separation Wall? How was it
covered in the Palestinian media from an Israeli parties’ perspective? Did the
Palestinian media highlight the discrepancies in the positions of Israeli parties
towards the Wall, if such discrepancies existed?

D) Occupation Practices, the daily confrontations and military operations

1.

2.

Was there any relation between the practices of occupation forces against
Palestinians and the elections campaign of Kadima party?

Did the Palestinian media cite any incitement, escalation, or racism by the Israeli
parties in the election campaigns?

Did the Israeli parties use any incidence of violence or Palestinian attacks to
overbid and adopt positions that inflame the conflict for electoral purposes? Did
the Palestinian media point that out?

E) The attitude towards Hamas

1.

How did the Israeli parties perceive the victory of the Islamic Resistance
Movement “Hamas” in the Palestinian Legislative Elections?

What are the differences, if any, between Israeli parties in their willingness to deal
with a Palestinian government led by Hamas?

Did the Israeli parties use Hamas victory as an excuse to disclaim the Palestinian
party or partner?

Did the Palestinian media observe any exploitation of the victory of Hamas by the
Israeli parties in their pursuit to win votes, especially those of the right and the
middle?



Palestinian Media Coverage of the Israeli Elections

The three main Palestinian newspapers manifested a moderate degree of interest in the
issue of elections in their news, reports and analysis, especially during the first few days
of the monitored period. They expressed greater interest before E-day and after the
results. This was not the case with Palestine TV. To the contrary, it did not express
significant interest in these elections, but addressed them in many instances as if they
were taking place in a remote country that is not related to the Palestinian people.

It is worth noting that there were high degrees of similarities in the coverage of the three
newspapers, possibly because of their reliance on the same sources of news and
information. The three newspapers allocate almost equal space for translations of reports
and articles of Hebrew newspapers published in Israel. They almost publish the same
subjects that may vary in the interpretation of headlines and the editing style. The three
newspapers get these translations from the same source.

There is a need to distinguish Al-Ayyam qualitatively and quantitatively which publishes
the bimonthly Al-Mashhad Al-Israeli (The Israeli Scene). This is a publication of the
Palestinian Center for Israeli Studies MADAR, consisting of eight pages of the same size
as Al-Ayyam and is annexed to the newspaper on Tuesdays. The annex contains a variety
of distinguished, comprehensive and in-depth reports, analyses and articles that are
specialized in Israeli affairs.

http://almash-had.madarcenter.org

e

As we go through the headlines and articles in the three newspapers, we notice a clear
linkage between the facts and events on the ground and the attempts made by the ruling
party “Kadima” to score additional points to its popularity by demonstrating Israeli force
facing Palestinians, and the attempts to show Olmert as a strong, firm and resolved
person when it comes to confrontation with Palestinians or what is called Israel’s
security.



Such a trend became evident in the coverage of the storming of Jericho Prison and the
abduction of Ahmad Sa’adat, the Secretary-General of the Palestinian Front for the
Liberation of Palestine (PFLP). One day prior to the operation, the newspapers published
the Israeli threats to assassinate Sa’adat upon his release.

Al-Hayat Al-Jadidah, 13/12/ 2006 Front Page
Israel Threatens to Assassinate Sa’adat and His Comrades if Released.

The day after the operation, there was a clear linkage in news headlines as well as
analyses. Examples are:

Al-Ayyam 15/3/2006 Front Page

Main Headline in Red:

Olmert’s Campaign in Jericho: Arresting Sa’adat and his Comrades

9 Hours of Israeli Aggression following the Withdrawal of Foreign Guards

Israel Rejected a Palestinian Proposal to Stop Assault

5 L vo. b T, 0 5
fssue No. 3646 Volume 11 SN D (asdlad Jsh) J5a ¥

Lt o ouia i a9 o ol iyl g 0 by —

& s el :\a.g)igﬁu ol ddas

(V- CISHOND SUSI PSP S0 S eI o 5 ytic dsalad] Aicadl FUET aaall AVEYY s 10 @8IghI a¥e 1 1/¥/10 las i)

L gae Gual (Ll w1 JSY) g8 il 1Sy plady - Lol
Dulpadl ot s 8 ilse dablall 6 c.al,,

15 AL R Achs a Al S0 gehl] 2138 o1 541 5 s )
(ro9 S &S yad Aaslall uaSY) 5I*~JL\SPL:&L¢EL:‘,A.>A
B
o @l yallg Ll adjyad Gl pulll agial) Slis aais) ai.
] paakf dales ol glao diag il u‘,.u,.uuag,_wua.g
S Al § panklAlaiat] ol uall pags 3,08 Sl csold a5

(8 A ) ol Syl 0 ol et g e pabl sl
8 Al gandl Gl e plaall Gl Sl Al aig cils

1) g Aazall} B

. uﬂ“ﬂ-ﬂxw-\wdwwﬁ
ol da v i ¥ ol

o 3 gl (Lt ] ¥l g u! m\u,;.-._mu..
Gsak) Jusd] el ake (ual pluns ¢y yUr Alsasal Ly (ol sl ya
aaieal g (L f (hanat (50 (S a1 g Cpesilian pall pul yadf alonea) 5 94
agasia 89 aliiad] CHUSIANg (peall L) dalan g gueal 330 Gl
oA dila puats jLige widy ul.ﬂw.\aalwlw?wlwg
L 11 Ll g i ol s Gl 51 il 6 Gl 826 oty
Aulasl] i35
g (g granal o Aulaall o3¢l axial Gl ulw‘,uyd\.i,
: ’ . - it il edadilfs syl L35 03 Lo Ao e ol
_5;_;;J|,u';’m|u;_uo‘uu.,;_.q_as&m_l~_) 1) om a5il] g |




"Olmert’s Campaign in Jericho: Arrest of Sa’adat and his Comrades"

On the same page, the newspaper wrote: Mofaz Admits the Existence of Israeli-British
Coordination for Breaking into Jericho Prison a Week Earlier.

This headline contains an enhancement of the conspiracy assumption. It overloads the
headline with what exceeds the facts and details included in the news item.

Al-Ayyam 17/3/2006 Front Page:
Israeli Opinion Polls: Jericho Raid Granted Olmert with a Push Forward Prior to
Elections on 28 March.

On page 22 of the same issue, and in an article written by Samih Shabib entitled:
“Notions of Jericho Operation,” the writer said that the operation aimed at showing
Olmert as a national hero capable of resolving matters militarily in defense of the prestige
of the state.

Al-Hayat Al-Jadidah: 18/3/2006 Front Page

Poll: Abduction of Sa’adat and his Comrades Grants Kadima More Seats.
The news item is reported from the Israeli Army Radio.

Jo)kb s Ad bbd Sluaw dlals|

gkl S & g ¢ ety £
i o LA i vy o o

"49% of Israelis: Olmert Assaulted Jericho Prison because of Decrease in his Popularity"

Al-Quds 17/3 2006 Page 17:

“Storming Jericho Prison ...Meanings and Indications.” This is an article by Nadia
Ailabouni, a Palestinian writer living in Athens, who considers the operation a blow
against Hamas and a source of strength for Kadima.



The Issue of Jerusalem

Undoubtedly, Jerusalem enjoys a very special status in the Palestinian and Israeli media
discourse. The issue of Jerusalem has been addressed by the Israeli parties in their
election campaigns, and Palestinian newspapers have reported these statements and
slogans. The newspapers, however, did not make use of this information and reports in
order to serve the Palestinian reader. An example is what Al-Hayat Al-Jadidah published
on page 16:

That is how the Coming Israeli Government will Divide Jerusalem: Taking Arab
Quarters Containing 120 thousand Arabs off the Area of the City and Handing them over
to the PA.

Despite its utmost importance, this report taken from the Israeli daily Ha’aretz did not
persuade the newspaper, nor did it persuade Al-Ayyam or Al-Quds, to shed further light
on the issue and open a debate among Palestinians at the media and political levels.

It is noted that the issue of Jerusalem was addressed only superficially in the coverage of
the Israeli elections, and came in accordance with what had been reported in the Israeli
and foreign media. The Palestinian newspapers did not point out the discrepancies- even
if slight- between the positions of different Israeli parties towards the present and the
future of Jerusalem. The newspapers did not report the size of the two types of
Palestinian voters in East Jerusalem: Jerusalemite holders of Israeli citizenship, who fell
under occupation in 1967, or citizens of Israel who are holders of Israeli citizenship
(1948 Land), with the exception of two “AFP” and “Reuters” reports. Some newspapers
may have some excuse in the unavailability and the difficulty of access to such
information. However, the mission of journalism necessitated the allocation of wider
space for the topic of Jerusalem in Israeli elections.

Other models of published material on Jerusalem:
Al-Hayat Al-Jadidah 11/3/2006 Front Page

Olmert to Ma’ariv: We Will Withdraw Behind the Wall, Jerusalem is Unified and We
Will Maintain Control Over Major Settlement Blocs

Al-Ayyam 13/3/2006 P. 7
With the Start of Jewish Purim Celebrations, Jerusalem is Transformed into a Military
Base and Restrictions are Imposed on the Movement of Citizens.

In the details of these news items, the newspapers did not go beyond stating facts, mostly
reported from Israeli or Western sources.



&

Sl £ Ml P

ookl ol o9kt gl e 778
a2l sl e Jlall ciputaia 0¢;
SO Guddll dgao oyl alalf 57, & Ml LD o Jliy @
oA Auntil) Adgutlh A5503 (53 356l (no 7AF ol Ayl
&8 i PO () (Juog U1 (olie L 31k asclll acngll ol
Domdd o _ Serd

"In an Opinion Poll, 63% of Jews Support Partition of Jerusalem, and 54% are Willing to
Give Up Arab Quarters."

Al-Quds 11/3/2006 P.12
Olmert: No Relinquishment of Jerusalem and Ma’aleh Adumim is part of Israel.

In the details, statements made by Olmert asserted his positions and ideas regarding the
Wall and “permanent” Jewish control over Jerusalem. He also asserted maintaining
control over major settlement blocs in the West Bank as part of Israel.

Al-Ayyam 11/3/2006 published the same subject in its front page, but in more details,
under the following headline:

Olmert: the Separation Wall Constitutes the Permanent Borders of Israel; We Will Stay
in Jerusalem and the Settlement Blocs Will Remain under Our Control.

In the details, Olmert said that by 2010, there would be no more settlements within the
Wall, since there would be final borders for Israel, adding that Israelis would not live
behind the Wall.

Al-Hayat Al-Jadidah 11/3/2006 chose on its front page a different headline to Olmert’s
same statements given in an interview with Yedioth Ahronoth. The headline was:

Olmert: Ismail Haniyyeh is Not Safe from an Assassination Operation.

The three newspapers published the details of the interview on their Israeli Affairs pages.



Political Agendas of Israeli Parties

Wide sectors of the Palestinian people believe that there are no crucial differences
between Zionist parties with respect to the rights of the Palestinian people. With all due
respect, and irrespective of how correct such a point of view may be, the newspapers did
not grant this opinion the analysis and discussions it deserves, and did not shed enough
light on this issue. The cartoon published by Al-Quds newspaper on 19/3/2006 expressed
this opinion.

It is noted that a number of analysts and observers described the 17" Israeli Knesset
Legislative Elections as the most boring and least exciting within the Israeli society.
Many spoke of the similarities between the agendas of parties over many social, political
and economic issues. Opinions of most Israeli writers and analysts agreed that there was
an absence of stars and big names in these elections, especially with the illness and
absence of Sharon from the political arena. This may also explain the weak interest in the
Palestinian media.

Al-Ayyam 13/3/2006, page 14 published an article from Yedioth Ahronoth entitled
“Elections with no Stars” which spoke about the absence of stars from the Knesset
Elections with the absence of Sharon, adding that the current elections tasted like a fast
food meal.

10



Despite the above, the newspapers reported the positions of Israeli parties towards certain
issues, although they were merely reflecting what the Israeli media had published. The
following are some samples:

Al-Hayat Al-Jadidah 14/3/2006 P. 15
Voters are Confused Because of Similarities Between Partisan Agendas

In another headline: Olmert Declares his Agenda: “Vicious Tactic”. In this article,
“Shalom Yerushalmi” criticized Olmert’s declaration of his plan and its exploitation in
his campaign.

Al-Quds 18/3/2006 P.24

The most recent opinion poll in Israel:

A Majority Supports Olmert’s Plan on the West Bank

In another headline: Head of Kadima Enjoys the Best Chances for Forming the
Government.

Al-Hayat Al-Jadidah 18/3/2006 P. 13
Peretz to Yedioth Ahronoth: The Kadima Wave is Receding

In the same newspaper, and on the same page, the newspaper published an article
entitled: “What Olmert Owns is...the Legacy of the Very Fortunate Sharon.” In this
article, Yoel Marcus speaks about the success of Jericho operation which, although
conducted by the Public Security, added to Olmert’s credit.

Although some say that Israeli parties deal with the Palestinians in one manner, some
discrepancies and differences may be detected, such as what Al-Ayyam published on
18/3/2006 page 19:

Amir Peretz: There is a Partner and the Unilateral Security Solution is not Sufficient.

This is an interview from Yedioth Ahronoth. In the details, Peretz spoke about four red
lines:

1- Minimum Wages;

2- Labor force companies;

3- The law on pension for every citizen; and

4- Improving the health package.

In addressing the issue of Palestinian citizens inside the Green Line, or the so-called Arab
minority in Israel, this newspaper published statements of some Palestinian leaders, as
well as reports on their numbers, efforts and calls for unity. Once again, however, these
materials were reported either from Israeli sources or from foreign news agencies.

11



Examples include:

Al-Quds 17/3/2006 P. 2

Opinion Polls: Big failure for Kadima in model elections conducted in the village of
Ibleen.

Amir Peretz in an interview with Ha’aretz: I will have An Arab Minister in my
Government, and I will be pleased with the participation of Arab parties in the Coalition.

Al-Quds 14/3/2006 P.14
They Remember Arabs only when Elections Get Closer

Al-Hayat Al-Jadidah 13/3/2006 P.2
Tibi Asserts the Importance of Arab Lists

Al-Hayat Al-Jadidah 13/3/2006 P.3
Barakeh: Zionist Parties Organize an Election Campaign to Steal the Votes of Arab
Citizens.

Al-Quds 13/3/2006 P.2

Israeli Government Decides to Increase the Numbers of Arab Employees in
Governmental Departments, and Arab MKs Accuse Olmert of the Attempt to Buy Arab
Votes

Occupation Practices, Daily Confrontations and Military Operations

The Israeli occupation of the Palestinian Territories did not start with the election
campaign and would not stop at it. However, a media observer notes that election
campaigns are accompanied by an escalation of repressive measures, violence, siege,
closures, and violations of the rights of the Palestinian people under occupation. Perhaps
the Sa’adat issue and the circumstances surrounding it observed by Israelis, Palestinians
or other parties might explain this observation.

12



2 gl | i s aSTH LIS dsligg

il g Sl alall B3

Aclauddl) 6131 s Jali gl i 2

okl Ay (b oyl Al 2l Jlony oo CONT Ayl Mg i1y @
(s A agdod) alall ases (Glatug . Adall slouif s Uh_):n-'ﬁ_g:..]'r |_-..;a.'-..n.|.u~
1 Aidandall alyd u‘ﬁ oLl (el gl o psuas poull 338 & a8y il
it dSU Aolalf bW Ao SU3g

"On the occasion of today’s Knesset Elections, closing the border-crossings between
Gaza Strip and Israel and imposing a total closure on the Palestinian Territories"

As we present what the Palestinian newspapers published, or what the Palestine TV
broadcast during the election campaign, we notice that all the days of the campaign were
replete with news of killing, injuring and arresting Palestinians. These were also full of
news of demolishing houses and buildings, bulldozing lands, increased settlement
activities, tightened sieges and military checkpoints, restrained movement and closures.

Following are simple examples of what newspapers reported during that period:

Al-Ayyam 15/3/2006 Front Page:

Olmert: The Settlement of Ariel Will Be Part of Israel

In the details, Olmert vowed not to abandon the largest Jewish settlement in the West
Bank, few days prior to the upcoming Elections scheduled on 28 March.

Al-Hayat Al-Jadidah 14/3/2006 Front Page
Israel Starts Building a Police Station in Area EIl, Announcing the Launch of a
Settlement Project that Links Ma’aleh Adumim to Jerusalem

In the same issue on page 3:
Three Citizens Including Two Women from Yatta, Injured in Settler Attacks
The Start to Build a Settlement Road in Tal Rumeida in Hebron

Al-Ayyam 15/3/2006 P.8

13



471 Israeli Military Checkpoints Tear the West Bank Apart and Turn the Lives of
Palestinians to Hell.

Al-Ayyam 15/3/2006 P. 3

Occupation Imposes Stringent Constraints to Ensure the Comfort of Settlers in Hebron
Two Children and Two Solidarity Group Members Injured because of Occupation
Attacks

Al-Ayyam 15/3/2006 Front Page
Occupation Escalates Military Measures at the Entries to Qalgilyah

Al-Ayyam 15/3/2006 P. 5
Occupation Forces Enter Nablus Twice and Storm Tens of Houses.

Al-Ayyam 15/3/2006 P. 9
Occupation Forces Storm the City and Refugee Camp of Tulkarem and Arrest One Youth
at Kafriyat Checkpoint.

14



The Position on the Victory of Hamas

o 1 ol ) g LY e

il S o les By

il (oole O Jldis Slg
T gL o) ssSalll e il
Anias ol pl palas Jolia

38,k daall) S gdall JB g
o ] 8 AL o Biaais v gsall
Lilas JASI o Lilan Lo i
Lgatgs S slagdhe ok o
agSult il alaicy +ulan
cer S el oY dilas (543

saa g (ol oole (m Sldly
allf o y él.h.';.li ('."‘“’»9 slaiel
pladl 511 sl gy O oS
ol A ) Bats oSd el
|.3.hg_§&Lum(_'5i Jaus Y ulan
: o lasyl

spatll a A1 Byl B
Gl pae il o ol

g Syl gt yas o]

D e U dale 55 A8

Jilas 55 o syl
sy g dagaatl AL Jodag
elld L8 elaisl g g8 g Jlo (gSe 4
Jas 5y 3,80 el 890 5523 8
S s Lalis Gylato o098
4 553 ad palan 98 OS1 (oUW
a [g_;_":_-.\_;.nu_l.&a_)_:\-ﬁus_ﬂ

Aulasy)
Lals gpatad) pealf e O Slalg

#liiauls ¢ Sulacaldl) caladl o
Sheanld Zaeuilly g oS lual
i B ) g 1 Lo
2 55 Ao e el 563 518

Aalaiiiggns sl

3 3= O ¢l ges dullaualls f pan
39993l a3 9a g (Jla O
S ,a (po S Al U LY 13a
338 4 o ol A waa pd pules
e piadl ettt gt
e Juaddl

Gl 3ol ySt cagSatll glsy
5 yilis Blbof ¢ Ll puad) o)
SLILAIY (8 gelas 598 22
Sl (33Ls Yo 6 duas i)
Aulanyl dilan G laoa |ylash
.«unl..aa- EFENE L_ri slLigdle g

] JEsSll ans) Leag
Galaios Bbusdt 55l ety
il ol Balaiculi () gl
Agal go b adeal il g3l a3 Jols
Ay paad) A gall slash o) ules
Gl plaitl paay agaidly
e abilawa)

plest oo I sabuss Joyy
S (Sl (o LAl da gl
O Lglowad 2ot (ulea 5a8
Lgalge o8 Ledaidg 858 gL

Jdale 59 «.._.;Laﬁ’i'

AuAIIYY Alaat a8 5 ol yub
4 (S ad a0 a s
e
Giledaicl S a5 e o gSalll
S5 03998 pBgia ¥ Saa 1!
8 VY Jeo) (s a8 s VOU
(st st oLt pll) Cocsisll
18 o (ps ASH ps &,l8L
LasalS Gyad aslEhS o saall

Ol e o | uﬂd—-§—11
589 Ll ] Gpand) paidil
(uelen) daadlaal 4o glatl EEJEN
RPN G | G BN B
1) 8 gl S Al
e eanalill (o bl s g pladl
Lals Jolall 138 o)f po¥) dalgs 3
A3y Asad) e sl

Oglas plaeedl gl 5159
le.’ll_,.l.ul g—ﬂ JSeadia 4l c;‘a'JJs
Sl 33 ol (Buda glan]
A yall d3A e ..\al_g-..i_,bg-a
458 gas £ g sgaadl au
¥ Guas dgigas gl (piialacaldll
a3l o 1538 Gpadal sl ago
ooy ol G ASya ol pules
acaialacaldl) Alabell

3 A 1 Bl g
aas ale ol A paall daolad)
el (8 (5 g pOhuadls plos wal
atas aal oo adg sl
ol S (59w s8I Jail s
el B plascat 5yS8dlg sl
s 3l g Sy (s Juaddl 5,839
Lasals Gy Jan o8 (islacaldd)
e Bl gl Hleaa £ gyl 138 (50
RO ES

Lasals oy 898 ol gy
LS gl #1590 usd) dale s
grid"'“ @Q.A.S—ié\,—ky 3 gl
£ UaS (o pealill ooy cills)
G 3 (ANl 5 patdy 53E
9 HLa B, ATV Gl

"The Israeli Election Campaign not influenced by the Victory of Hamas in Palestinian
Elections"

According to Palestinian newspapers, it seems that the victory of the Islamic Resistance
Movement “Hamas” in the Palestinian Legislative Elections provided the Israeli parties

15



with rich material that helped them assert their claim of the absence of a Palestinian
partner. It also provided them with an opportunity of overbidding for the sake of winning
more votes, especially from the right and middle. It was clear that none of the “Zionist”
Israeli parties were willing to deal with a Palestinian government led by “Hamas.”

For example, Al-Hayat Al-Jadidah 11/3/2006 published on its front page:
Olmert: Ismail Haniyyeh is Not Safe from an Assassination Operation

Although this position was rejected at the Palestinian and international levels, Olmert did
not hesitate to declare it, while many considered it mere election propaganda. Israeli
Minister of Defense Shaul Mofaz had already made a similar declaration reported by Al-
Ayyam on 8/3/2006 on its front page.

Mofaz Threatens to Assassinate Haniyyeh and Asserts the Continuation of Assassinations
against Jihad Activists.

In the details, Mofaz said that if “Hamas” continued what he called the terrorist approach,
then Israel would continue with its assassinations policy.

On 14/3/2006, Al-Quds published an article, page14, by Awni Sadeq entitled “Not Only
Because of Elections or Hamas," in which he noted that since the victory of Hamas in the
Palestinian Legislative Elections, the statements and actions against Palestinians
increased. He added that it was interesting that some attributed that to Hamas victory and
to the forthcoming Israeli Knesset Elections.

On 14/3/2006, Al-Ayyam published an article, page 18, by Ari Shabit from Ha’aretz
entitled “Olmert’s Arrogance”. The article said that if Olmert was elected as Prime
Minister, and if he carried out his pledge to withdraw in 2010, then Palestinians would
have sovereignty over the whole of Gaza and over 91% of the West Bank, without
recognizing Israel or ending the conflict.

The writer added that Olmert intended to establish an armed state for Hamas in “Judea
and Samaria” and Gaza during the coming years. Despite his bizarre conclusion, none of
the Palestinian newspapers dared to discuss his analysis objectively in order to reach a
specific answer to the question paused by some: "Is there in the victory of Hamas an
Israeli interest?" especially in light of the unilateral solution implemented by Prime
Minister Sharon in Gaza, and which Olmert announced that he would follow suit in the
West Bank.

The subject is very important, and should have occupied wide space of publishing, debate
and questions, especially that many Israeli political and media observers noted during the
Palestinian Legislative Elections, that Israel, together with Washington, reiterated their
rejection to deal with Hamas, and attacked it in a manner that increased its popularity
among Palestinians. This evidently addressed the sentiments rather than the minds of
Palestinians. This intensive publicity campaign against Hamas contributed to provoking
Palestinian rejection against it, increased Hamas popularity, and consequently facilitated

16



the suggestion of slogans on the absence of a Palestinian partner that desired peace, and
granted Israel an implicit green light from Washington, and possibly from the EU, for a
free hand to carry out unilateral solutions. This became clear later as Israel exploited the
outcome of the Palestinian Elections, the victory of Hamas and the forming of the
government. It tightened the siege against the Palestinian people, escalated the
assassination, killing and repression, speeded up the construction of the Racist Separation
(Apartheid) Wall, and embarked on attempts to market Olmert’s unilateral plan, while
Palestinians sank in their own differences.

Some may argue that this is going too far in jumping into conclusions. However, the fact
that the interests of the Israeli right, the majority in Israel, have been served following the
victory of Hamas, and that the Palestinian conditions deteriorated, makes the topic
important and should have been adequately addressed by the Palestinian press. That was
not the case.

@.o.m»p h.\.h.\a um.\ g.\.ulg «JaLuﬁ" é\’s Ua.ﬂ

Al clyn] i el s 1 padis 0yl
Al g 49.\: g divall ope oiladl

oy gl - (3)- (@ 1) ua-hﬂ‘
el Cislal 39630 A 91U Lull sl ¢ 155900
29 i Jg (Alng (3019 A oo gl
2 LegalS Ao 558 Jlox (8 Judl i Al
G2 3 3l alad) A ] LTINS

Ll f sl
plalt 450 L_,.II Sy Aol Byl By
il A alo 1 Cililowud M (o (o3 A gy
o5& Lo Allisd Ayl Aaiiall yo
B gl JB (ol g1 832 a0

"Olmert reveals his intention to implement a unilateral withdrawal from the West Bank
and demarcate the permanent borders of Israel"

In the example above, one can notice that Hamas constituted a source of political
overbidding too.

Al-Ayyam 15/3/2006 Front page:
Three No’s of Likud: No Withdrawal, No Money, and No Work in Israel

17



In the details, the head of the Likud, Benjamin Netanyahu, said, “Currently there is no
other task but to combat the Islamic Resistance movement Hamas."

Netanyahu clarified that “so long as Hamas remained in power, we will not give back
any land, will not transfer any funds and will not allow Palestinian laborers to work in
Israel."

Such reports, published in the three newspapers, give an idea about the scale of the
exploitation of Israeli parties, especially the right-wing, for overbidding and scoring

points in elections.

Palestine Television Coverage of Israeli Elections

Palestine Television was far from interest in the Israeli Elections. As usual, it took
interest in the first place in official news and developments of the Palestinian-Israeli
conflict. For example on 7/3/2006, the first news item was the following: “President Abu
Mazen announced tomorrow an official holiday at all schools on the occasion of
"Women's International Day"

The news of the Israeli elections ranked 13" and came through political statements. The
13™ news item came as follows: Acting Israeli Prime Minister Ehud Olmert announced
today that he aimed at decreasing the public expenditures on settlement building in the
West Bank, indicating that the funds would be transferred to basic infrastructure projects
in the areas of Jerusalem, Negev and Galilee.

The next day, the news of the Israeli Elections disappeared.

There was interest in the outcome and repercussions of the Palestinian Elections, and the
“Ma Wara' Al-Hadath (Beyond the Event)” program, broadcast on 8 March, 2006 was
dedicated to discussing the results of the Fatah Revolutionary Council meeting, and the
withdrawal of Fatah Bloc from the PLC meeting. This program hosted Nabil Sha’ath, the
PLC and Central Committee member. The program addressed neither the Israeli
Elections nor the Israeli situation, but the weaknesses of Fatah that led to its loss in the
elections as well as their outcome.

No news about the Israeli Elections was broadcast on 9, 10 or 11 March 2006 either.

On 12 March, 2006 the Israeli Elections were mentioned as a second item on the 9
o’clock bulletin in the following manner:

In the introduction: “As the date of the Israeli Elections comes closer, Israeli overbidding
against the rights of the Palestinian people increases, amidst the closure and siege
around Jerusalem and the remaining Palestinian Territories."

The report:

It discussed how Kadima exploited the last Cabinet meetings in its election campaign, as
the Cabinet focused during the last days on Olmert’s proposed withdrawal from the

18



Palestinian Territories, implemented on the pretext of the absence of a Palestinian
partner.

The report then tackled the Israeli escalation and closure of the checkpoints on The
Jewish Purim, and that the Army would maintain this closure until the Israeli Elections.
The report spoke of the competition between Israeli parties participating in the Elections
over tightening the siege against the Palestinian people.

On 13/3/2006, the eleventh news item of the 9 o’clock news bulletin was:

“Amir Peretz, the Chairman of the Israeli Labor Party, does not rule out the possibility
of joining Kadima, led by the Acting Prime Minister Ehud Olmert, in a coalition
government. 15 days prior to the Israeli Elections, Peretz told the Israeli press that his
conditions for joining were:

1- To increase the minimum wage;

2- To adopt a law that ensures a wage for each individual; and

3- To adopt a law that regulates the operations of agencies.

This position taken by the Chairman of the Labor Party came at a time when the most
recent Israeli opinion poll had said that the Labor Party would get 18 seats in the Knesset,
while Kadima would get 37 seats and the Likud 16 seats.

On Tuesday 14/3 2006, Palestine Television broadcast live coverage of the Israeli forces
breaking into Jericho Prison. It interviewed Ali Jarbawi, Professor of Political Science at
Birzeit University, who said, “The coming Israeli Government will continue in a
unilateral policy to impose its own vision and policy on the ground.” He saw that one of
the goals of the storming operation was to support the position of Kadima in the
forthcoming Israeli Elections, and spoke of the Israeli unilateral policy.

The news coverage of storming Jericho Prison and the arrest of Ahmad Sa’adat, Fuad
Shobaki and the rest of the prisoners continued. Ma Wara' Al-Hadath (Beyond the Event)
program was dedicated to the Jericho Prison operation, as it hosted Nafez Azzam, the
Political Bureau member of Islamic Jihad, and Kayed Al-Ghoul, PFLP member, who
spoke of the “repugnant” Israeli practices against the Palestinian people, and agreed that
the Government of Israel pursued a systematic policy in service of the Israeli public
opinion and support of Kadima, led by Ehud Olmert. They also agreed that it sought to
benefit from the violence committed against the Palestinian people in the elections.

The Israeli Elections news was totally absent from the 9 o’clock news bulletin.
9 o’clock news bulletin:
First Item:

“Palestinian President Mahmoud Abbas invited the forthcoming Israeli Government to
cooperate with the Palestinian side. These statements came after a meeting with Egyptian

19



President Husni Mubarak at Sharm El-Sheikh. Abbas said, “Any future Israeli
government must deal with us."

The news revolved around the operation of Jericho Prison and the denunciation of the
Palestinian people, the Arab World and the whole World of this operation. Ma Wara’ Al-
Hadath (Beyond the Event) program was dedicated to the repercussion of the aggressive
operation against Jericho Prison and the abduction of Ahmad Sa’adat, Fuad Shobaki and
their comrades. It hosted Tawfic Abu Khousah, the spokesperson of the Ministry of
Interior and National Security. The program addressed the topic of elections in the
context of the messages that Israel conveyed through its perpetration of this act,
including:

“Israel is moving forward with a unilateral policy." This escalation was expected in the
wake of the Israeli Elections campaign. The Israeli side had pre-planned this operation,
which expressed the personal ambitions of some Israeli leaders and served their interests
in the elections. Hence, the Palestinian people will not pay the price for the Israeli
Elections.

The 9 o’clock news bulletin on 23 March 2006 the tenth item came in the following
manner:

“Shimon Peres, No. 2 in Kadima, announced that the party shall seek international
support for its project that aims at demarcating the permanent Israeli borders in case it
wins the elections. Peres asserted that Israel would seek to get the approval of the
Palestinian side on its plan, and that it would be willing to take unilateral measures."

Prime Minister Ehud Olmert mentioned that Israel was in a hurry to disengage with the
Palestinian side because it did not have any time to wait until Hamas matured.

During the next days, Palestine Television did not express any interest in the news of the
elections, while on 28/3/2006, E-day, the news of the Israeli Elections ranked fourth in
the 9 o’clock bulletin. In the introduction the newscaster said, “The Israelis started today
morning voting for 120 Knesset Members amid tight security measures. Israel also
imposed total closure on all Palestinian Territories.” The Report spoke about the tight
security measures due to the elections, and the opinion poll that says that Kadima, which
focused its campaign on the disengagement plan with the Palestinians, will get 37 seats,
while 20 will go to Labor and 15 to Likud.

At the end of the report, the newscaster said in the introduction of the next news item,
without providing any introduction or clarification, “The results of the Israeli Elections
shall not come as a surprise to our people, since the Israeli agendas proposed during the
elections are hostile." The report spoke about the need to unify the ranks of the
Palestinians in order to confront such agendas that are hostile to the Palestinian people.

20



The report said that Israel would exploit the presence of Hamas in office as an excuse not
to conduct negotiations with the Palestinian side, and consequently take unilateral
policies.

The day after the elections, and after the semi-final results, the Television coverage of the
results of the elections was strange, without any obvious reason. The news on the results
came as follows:

“The Japanese Government called upon the Israeli Government to continue the peace
process with the Palestinian side following the victory of Kadima.”

“In the meantime, The Office of the Israeli President Moshe Katsav announced that
consultations aiming at forming a coalition government will start next Sunday, after
Kadima’s advancement in the elections without having sufficient number of seats that
enable it to form the government alone. A spokesperson of the Israeli Presidency said
that Katsav would start his consultations with the heads of parties at the beginning of
next week and that it is expected to assign Ehud Olmert to form the government following
his party’s victory."

The coverage of the Palestinian Television of the elections came within a context of lack
of interest and opting for easy and superficial coverage, which reveals the definite
absence of professional planning, methodology or vision for addressing a big event that
influences the Israeli political arena and certainly reflects on the Palestinian arena.

Among the simplest media rules is to plan ahead of time, study the method of coverage
and assign the reporters and editors who will prepare the material and programs that it
will present to the audience when there is an important event whose date is set and which
is multi dimensional such as the Israeli Legislative Elections. Had this happened, its
results would have reflected on the TV programs. Indeed, the Palestine Television
programs broadcast in peak hours and which the Media Monitoring Unit monitored, did
not exceed poorly prepared news material with weak sources that consisted in part of
foreign news agencies.

Some may argue that Palestine Television was occupied with the events taking place at
the Palestinian level following the victory of Hamas in the Legislative Elections and the
consultations for forming the Palestinian government. This is true to a certain extent, but
it does not pardon a very important media channel such as Palestine Television from its
responsibility towards its audience in giving due attention to an important topic as the
Israeli Knesset Elections.

As we move to another point, which is the level of professionalism, it may be said that
the editing style, the language and the presentation were weak. The language of the news
items used the first person, such as the repetitive use of “our people” that weakens the
media discourse. The elections news was in many cases weakly edited, and inconsistent
with principles of editing, such as highlighting the headlines, introduction and details. For
example, it broadcast the results of the elections after an introduction about a call from

21



the Japanese Government to the new Israeli Government to continue with the peace
process. The item neither gave the detailed results, nor provided an analysis or
commentary by experts and analysts.

The Results of the 17" Israeli Knesset Elections

bV e Sl

T ST

T [T ST L ey o

Llaa).ﬁgm Lu.\Sg,ag...ﬂ ' "'"J.ub.m

AJ_MJ\ do ol olabasnyl

) il &M.i_.u}"u.n&;a.x_.w
ot g Lasals ;_r‘J"‘ 363 palaas

A lloipa i3 ed alilasy

Of Mt S gy i ol
haada e e laols o o
e i 13 g Sl
o, yall5)bd ddas ol
* Jaadl oy Ll op gasai JNA aslie
agSalllydanda il e Jand
1900 Jeo\di Llaade V§ e Juan

(0 s> g lia Js Aladdl
Lo pins Sl 51l Sl Mt
Jaa5 5 ALyl ae 1 Silio g
s o 35 g a3

At oW e Slail g ds S

s somal g oblasiid
ool jabuatiLasae 8 las
daulgdada wdaisgolile
i 1 Daa 1 SLIATI
Gl 4o Lo GO &5 5 3
O (51 g il Jaiil g a9l

] - o..u.\.‘.’-l o\.-‘!-'. ‘..Jn-.a
Busad 3a 5513 ll 4 g et
£, agd Ba L pusd udls
Sl 6 aglies GLASSY

.3 i dasladl
ﬁhAMthﬂiuﬁ ‘.ﬁ_,hl-_g
o delu YE (o S8 a8 dnlasay)

) Y Baalio I pualillas g3

asuls Q= sul3 O L!J
0L ) o sl oS5 g 10533

"Israeli elects today and Kadima has best chances."
Palestinian newspapers showed a reasonable degree of interest in the results of the

elections, and published on 29/3/2006, the day after the elections, preliminary results
with main headlines on front pages.

22



Lddro- NEOS-h
3R A (asd b3 )

e o § 3y IS | i i T
ampm‘wmwp ad :mynagwt
Ol i sl eyl oy sl o

‘T“',_; Ju wflsg - Qu.\_i.ll
kol J}g:ni dacyia (_5;\.“ Lasalsy
d;gsl_swmlc.fé\llaletilﬁyl‘;i
caals Las Bl &l geol dus e Jan
s (51 @ledladil daa i
Aaalll Lgadtel Sl paland)
o 700 8 2 T3S M) Ayl
(L) agall a8 o gesd
Laals o o Balll saudsly
Y ool (30 Jaade Y4 s Juaa
(7 o 1) 3
Lt gl g ila
gl o) Ll il
o il bt ot et g
ol oS — gl =
dsgsall dniudauldll Aaload)
3iaiieu q:..H doalBlf ALuS) )
Aia syl Slala W e
A el o (Al Al 4 syl
.uxﬂii&dtﬂ%ﬁi&h&jmn
(7Y o Laall)

AL-AYYAM Wednesday 29/3/2006- Issue No. 3660 Volume L1 el C Aes dey

(Gafzn e il e o SLE 3 Lzl 158 opmdl a3 oo el s iy aall i sl - ol 5

"Israel’s Elections: Slight victory for Kadima, major defeat for Likud, Labor enhances its
positions, and the two parties of Lieberman and the Retired strike the biggest surprise"

For the sake of research and documentation, and because of its importance, we hereby
record the results of the 17" Israeli Knesset Elections, which took place on 28 March
2006, had several political, social and intellectual connotations, and had surprises.

However, it is not the task of this report to analyze these elections. The official results’
were as follows:

Kadima -29 Seats, 690901 votes;

Labor Party-19 seats, 472366 votes;

Shas-12 seats, 299054 votes;

Likud-12 seats, 281996;

Yisrael Beitenu -11seats, 281880;

“Ichud Leumi — Mafdal” Coalition- 9 seats, 224083 votes
The Pensioners Paerty-7 seats, 185759 votes;

! Source of the Official results: The official website of the Israeli Knesset:
http://www.knesset.gov.il/elections17/eng/Results/main_results_eng.asp

23



e Torah and Shabbat Judaism -6 seats, 147091 votes;

e Meretz-5 seats, 118302 votes;

e United Arab List-(coalition of the Islamic Movement-The Southern wing and the
Arab Democratic Party and the Arab Movement for Change)-4 seats, 94786 votes;

e Democratic Front for Peace and Equality- 3 seats, 86092 votes;

e National Democratic Assembly - 3 seats, 72066 votes.

These results revealed a growth in the right wing extremism and further deterioration of
the left wing, and that the majority in Israel is either right wing or tends towards the

middle right.

Results of the Report

First: The Palestinian newspapers expressed a reasonable degree of interest in the Israeli
elections in terms of following up what was published in the Israeli newspapers and
media, or in foreign news agencies. News of the election campaign occupied front pages
in many instances. The size of coverage in internal pages was also good, and this may be
attributed to the fact that the three Palestinian newspapers publish on a daily basis, except
for Sundays, one or more pages of translations from Israeli newspapers, which do not
appear on Saturdays of every week. Here, we need to single out the bimonthly “Al-
Mashhad Al-Israeli (Israeli Scene)” annex, issued by the “Palestinian Center for Israeli
Studies Madar” and distributed with Al-Ayyam. This annex includes distinctive
comprehensive and in depth reports and analyses.

Palestine Television was pre-occupied with internal Palestinian affairs to the extent that
the news of the Israeli Elections was in many cases absent from the news bulletins or
political programs and talk shows. Even when mentioned, such news would be very brief
and broadcast later. Even some important statements or significant developments were
either ignored or mentioned but poorly edited.

Second: As usual, the Palestinian media -with few exceptions- unfortunately failed to
provide its own stories or reports about the Israeli Election Campaign and conveniently
quoted Israeli newspapers and foreign news agencies.

Third: The Palestinian media did not provide the necessary coverage of the topic of the
Palestinians in Israel (1948 Land), and did not provide the Palestinian public with
sufficient information that respond to the relevant questions.

Fourth: The Palestinian media failed to give the Israeli positions towards the victory of
Hamas the attention they deserved in terms of asking the appropriate questions and
opening an objective debate about such a vital issue to the Palestinian people. The topic
was in need of large media effort in order to clarify its dimensions, raise awareness
regarding all its aspects, and provide the Palestinian recipient with the opportunity to
make his/her own decisions and reach his/her own conclusions.

24



Fifth: The Palestinian media did not sufficiently clarify the differences in the agendas of
Israeli parties regarding all the issues of interest to the Palestinian recipient.

Sixth: Palestine Television demonstrated grave deterioration in comparison with previous
stages in which it accomplished professional progress, and failed to perform its presumed
role. It provided weak and incoherent coverage of the Israeli Elections.

Seventh: The Palestinian media did not succeed in clarifying the link between the
election campaigns and the escalation in the repressive practices of the Israeli occupation
forces against the Palestinian people. It did not provide material that may strengthen the
Palestinian story of the events related to the Israeli Elections.

Recommendations

In light of the above, MIFTAH recommends the following:

First: MIFTAH finds it appropriate to reiterate a previous recommendation in earlier
reports issued by the Media Monitoring Unit, which is a call for the establishment of a
Higher Media Council that is independent of the executive power in its operations. Such
a council only plays a role of guidance and oversight and assists the Palestinian media to
develop the tools, means, and methods that make it a free and objective media that enjoys
credibility and professional competence.

Second: MIFTAH calls on the media institutions to conduct a serious process of self-
evaluation, in order to assess their professional performance as well as that of their staff.
The purpose of such an evaluation is to build their capacity and the experience of their
staff, increase the budgets allocated for training, encourage qualified staff and seek to
attract qualified staff even further. It achieves this through allocating adequate budgets
for enhancing opportunities of the local media in its competition with others.

Third: MIFTAH asserts that it is of utmost importance for the Palestinian media
institutions to rely on their own resources, seek direct access to locations where events
take place, and appropriately follow-up the questions and issues raised by media
coverage, and which are in many cases as important or even more important than the
event itself.

25



